Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Tar Etelka / Kézműves tárgykultúra alapszak | Budapesti Metropolitan Egyetem

Tar Etelka / Kézműves tárgykultúra alapszak

„A tanároktól és a technikusoktól rengeteg segítséget, és támogatást kaptam, valamint a műhely felszereltsége is biztosította, hogy folyamatosan kísérletezhessek, fejlődhessek. Mindegyik feladatból nagyon sokat tanultam, és mind arra késztettek, hogy merjek kilépni a saját komfortzónámból, és feszegetni a határaim.” 

Tar Etelka Kézműves tárgykultúra alapszakunk öltözék- és kiegészítő tervezés specializációján diplomázott, és ősztől Divat- és textiltervezés mesterszakunkon folytatja tanulmányait. Etelka számos projektben vett részt, melyek közül a legjelentősebbek: az első online megrendezett Intézményi Diákköri Konferencián bemutatott és a zsűri által kiemelkedőnek értékelt munkája, a Flash! Hallgatói prezentációs esten előadott prezentációja , a Showroom Tunisia 19.1 kortárs öltözéktervező pályázaton való indulása volt. 

Miért ezzel a területtel foglalkozol?
Számomra ez az a művészeti ágazat, amiben a legjobban ki tudom fejezni önmagam, és megélni a kreativitásom. A divattervezésben találtam meg azt az alkotói szabadságot, amit mindig is kerestem. 

Miért ezt a szakot választottad?
Egy pillanatig mertem nagyot álmodni.

Mi inspirál?
Nincs konkrétan egy dolog, ami inspirál, számomra az a fontos, hogy megtaláljam a személyes kötődésem a témával. Ez lehet képzőművészet, egy fotó vagy videó, egy érzés vagy hétköznapi jelentéktelennek tűnő dolgok. Maga az ember, és minden, ami azzá tesz. Mindig izgalmas, ha aktuális társadalmi, politikai kérdéseket boncolgathatok, és alkotásommal reflektálhatok a jelen problémáira. 

Melyek voltak a kedvenc egyetemi munkáid és miért?
Mindegyik munkám elkészítése során rengeteget tanultam, nem csak szakmailag, de saját magamról is. Legtöbbször az foglalkoztat, hogy olyan darabokat hozzak létre, amik többféleképpen hordhatók, funkciójuk van, valamint azokat szeretem igazán, amik lényeges üzenetet hordoznak.

Az egyik számomra kedvesebb alkotásom a Pazarlás-Férfiing dekonstrukció projektem, aminek a célja, hogy felhívja a figyelmet a tömegtermelés és környezetszennyezés problémakörére. A tervezéshez a ruhaboltokban kiakasztott ruha tömegek, valamint Guerra de la Paz művészpáros munkái inspiráltak. Két öltözetet hoztam létre, amikkel a felhalmozódást, és céltalan pazarlást szerettem volna megjeleníteni a testen, ehhez pedig csak férfiingeket használtam és alakítottam át. 


  


A másik, ami a szívemhez nőtt az a Caveman of the future projekt, amit Pedro Reyes és Carla Fernandez otthona, és a róla készült videó inspirált. Pedro Reyes szerint a házuk egy manifesztum, mivel nehéz meghatározni történelmi idejét, de ha definiálni kéne a stílusát, akkor valamiféle barlanglakója lenne a jövőnek. A projektet pedig ez a gondolatsora ihlette, és arra voltam kíváncsi, hogy hogyan tudnám megjeleníteni a „jövő barlanglakóját”. Végül variálható öltözeteket hoztam létre melyekben megjelennek az épület jellegzetességei. Nagy kihívást jelentett a feladat, és rengeteget tanultam az elkészítése során.


 


Mi volt a diplomamunkád? Miért ezt a témát választottad?
Szakdolgozatomban és diplomamunkámban is az identitás és divat kapcsolatával foglalkozom. A Thirdgender-Strong as a women sensitive as a man kollekcióm célja, hogy az öltözetekhez kapcsolódó hagyományos normákat és sztereotípiákat lebontsa azáltal, hogy a férfi és női vonalak keverem a ruhadarabokon belül, így új jelentést adva az öltözeteknek. Az inspirációt Ivan Olita, a Mexikóban, Juchitánban élő Muxesek világát bemutató videója nyújtotta, akiket a harmadik nemként tartanak számon, és bár születésüktől fogva alapvetően férfi neműek, női szerepet töltenek be az ottani társadalomban, és önálló identitással rendelkeznek. 

A koncepciót és a tervezési folyamatot pedig az egyik muxe gondolatsora ihlette, miszerint ők a két nem férfi és nő közé helyezik magukat, ezáltal egyfajta dualitás van bennük, mert erősek, mint egy férfi, de érzékenyek, mint egy nő.A kollekció a muxesek világát kelti életre, és egy olyan előítéletektől mentes társadalmi berendezkedésre hívja fel a figyelmet, melyben az egyéni önkifejezést nem korlátozzák.



Mivel járult hozzá a szakmai fejlődésedhez a METU az egyetemi évek alatt?
Hálás vagyok, hogy itt tanulhattam.  A tanároktól és a technikusoktól rengeteg segítséget, és támogatást kaptam, valamint a műhely felszereltsége is biztosította, hogy folyamatosan kísérletezhessek, fejlődhessek. Mindegyik feladatból nagyon sokat tanultam, és mind arra késztettek, hogy merjek kilépni a saját komfortzónámból, és feszegetni a határaim. 

Mit mondanál annak, aki most felvételizik, miért érdemes a METU-t választania?
Minden segítséget megkapsz, hogy kihozhasd magadból a maximumot. Szakmailag és technikailag is magas színvonalat képvisel a METU, tényleg csak az egyéntől függ, mennyit vesz ki belőle.

  


Hogy érzed magad frissdiplomásként?
Nekem ez most a második diplomám, az első megszerzése után sokkal bizonytalanabb voltam a jövőmet tekintve. Most úgy érzem, azon az úton haladok, ami mindig is ki volt jelölve számomra.

Milyen élmény volt a diplomavédésed?
Szürreális élmény volt egyedül a szobában ülve prezentálni egy képernyőnek, miközben tudtam, hogy sokan hallgatnak a „túloldalon”. Annyira furcsa, amennyire pozitív is egyben.

Milyen terveid vannak a jövőre?
Még hatalmas bennem a tudásvágy, szóval szeretnék továbbtanulni Divat- és textiltervezés mesterszakon, és mellette dolgozni, ahogy eddig is.