Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Szlama Norbert / Tervezőgrafika mesterszak | Budapesti Metropolitan Egyetem

Szlama Norbert / Tervezőgrafika mesterszak

„A tanáraim megtanítottak arra, hogyan gondolkozzak szabadon, tanuljam meg használni az absztrakciót, mint egy művészeti eszközt, éljek a redukcióval, mint több lépcsős végső céllal, és fűzzem össze ezeket egy megalapozott, kifogástalan tervezőgrafikai szakmai háttérrel.”

Szlama Norbert Tervezőgrafika mesterszakunkon diplomázott. Munkáit láthattuk a Hang az űrben tárlaton, a Lengyel Filmtavasz keretében a Művész Moziban, az OPLA. Diploma transzformációk kiállításán. Részt vett az Identity and Tolerance Workshopon és a METU nagyvisnyói nyári vizkomm művésztelepének plakát/kísérleti grafikai munkáit bemutató kamarakiállításon a Kalicka Bisztróban.


 

Miért ezzel a területtel foglalkozol?
Kiadványszerkesztőként kezdtem a pályafutásomat, de már akkor is vonzott a képzőművészet szabadsága. Ehhez társult az elemző, kritikai látásmódom, és egyfajta strukturális rendszerszemlélet. Ezeket az egymástól meglehetősen távol álló szempontokat, képességeket a vizuális művészetek területén a tervezőgrafika képes összefogni. Emiatt egyértelmű számomra az, hogy ezzel a területtel foglalkozom.

Miért ezt a szakot választottad?
A tervezőgrafikát elismert, és aktív alkotóként is működő tanároktól, egy nyitott, inspiráló közegben szerettem volna tanulni.  Ez megkérdőjelezhetetlenül a METU. Emellett az egyetem lehetőséget adott nekünk, hogy elsőként tanulhassunk levelező tagozatos Tervezőgrafika mesterképzésen. 

Milyen alapszakon végeztél és honnan érkeztél a METU-ra?
Az alapszakot a Rippl-Rónai Művészeti Egyetem Elektronikus ábrázolás képzésén, képanimátor szakiránnyal végeztem. Ez is levelező tagozatos képzés volt.

Mi inspirál?
Minden, ami körülvesz, de leginkább más emberek gondolatai, a nézőpontok közötti különbség és árnyalati variációk. Az egyetemen ezt az inspirációt a csoporttársaimtól, illetve a tanáraimtól, mesteremtől kaptam meg. Az ő gondolataik, látásmódjuk, szubjektív művészi identitásuk kimeríthetetlen inspirációs forrás számomra.

Melyek voltak a kedvenc egyetemi munkáid és miért?
Nehéz választani, hiszen az összes egyetemi munkám fontos volt a csoportunk és a saját szempontomból is.
Amennyiben ki kell emelnem néhányat közülük, úgy egy könyv illusztráció sorozattal kezdem. Megkötések nélkül készíthettük el az illusztrációkat, így a feladat alkalmas volt arra, hogy egyértelmű véleményt formáljunk a könyv gondolatiságáról, történetéről. Az illusztrációkban szereplő idézetek nem szerepelnek a kenyérszövegben, ezért szükséges volt az olvasás folytonossága miatt a pontos elhelyezése a könyvben.

 


Egy másik kedvenc az Áfor benzinkút hálózat arculati frissítése, újratervezése volt, kiegészítő arculati elemekkel, arculati kézikönyvvel.

 


Megemlíteném még a Letterpress Zine-t, amely a Tipost művésztábor képzésén készült. A borítón fontos elem a letterpress technológia sajátosságainak kiemelése. A belíveken szabadkézi, stencil és tintasugaras technikákat alkalmaztam, a könyv kötészete is a saját munkám eredménye.

 

 


Szerettem a 101 tétel a könyvtervezéshez című könyv tervezését és tördelését. A könyv terjedelme miatt a zsebkönyv formátumot választottam.

 


Utolsóként a METU diplomamunkáinak bemutatásához készített eseményarculatot említeném.

  


Mi volt a diplomamunkád? Miért ezt a témát választottad?
Diplomamunkám témája a meddőség, azon belül a lombik program lelki folyamata egy illusztrált könyv formájában. A témaválasztást saját tapasztaltom indokolja, hiszen a feleségemmel már évek óta küzdünk ezzel a problémával. A könyvben a saját történetünket egyetemes, olykor filozófikus kérdésekkel összefonva mutatom be.

Kettős célom van a munkámmal. Egyrészt a saját érintettségemet szerettem volna feldolgozni, másrészt pedig meg szeretném mutatni a hasonló helyzetben lévő pároknak, hogy erről a traumáról beszélni kell, és lehet beszélni róla. Emellett pedig az életünkben ettől a helyzettől függetlenül vannak reményt adó pillanatok, meg kell tartani a céljainkat és a motivációt az élethez.

 


Mivel járult hozzá a szakmai fejlődésedhez a METU az egyetemi évek alatt?
Számomra a legfontosabb az volt, hogy a tervezőgrafikát az alkalmazott művészet és a képzőművészet határán értelmezzem. Erről szerettem volna tanulni az egyetemen. A valóság pedig túlszárnyalta a várakozásaimat. A céljaim mellett ugyanis a tanáraim megtanítottak arra, hogyan gondolkozzak szabadon, tanuljam meg használni az absztrakciót, mint egy művészeti eszközt, éljek a redukcióval, mint több lépcsős végső céllal, és fűzzem össze ezeket egy megalapozott, kifogástalan tervezőgrafikai szakmai háttérrel.

Mit mondanál annak, aki most felvételizik, miért érdemes a METU-t választania?
Életünkben nagyon ritkák azok a pillanatok, amikor őszintén kifejezhetjük a gondolatainkat. A METU ezt nemcsak megengedi, de támogatja is. Emellett pedig nem ismerek más helyet az országban, ahol ennél magasabb szinten lehetne a tervezőgrafika szakmai oldaláról tanulni.

 

Hogy érzed magad friss(másod)diplomásként?
Először azt gondoltam, hogy valamiféle megkönnyebbülés és esetleg üresség fog hatalmába keríteni. Természetesen ez másképp történt. Feladatot kaptam a diplomával. Azt érzem, hogy innentől felelősséggel kell döntenem a szakmai pályámról. A mester diplomával nem csak tudást kaptam, hanem egy alkotói utat is. Nem veszíthetem el azt a lendületet, és azt az inspiráló közeget, ami az egyetemen körbevett. Biztos vagyok abban, hogy szükségem van erre az egyéni munkáimban és fejlődésemben is.

Milyen élmény volt a diplomavédésed?
A szituáció, amikor a diplomamunkánkat bemutatjuk egy szakmai bizottságnak, már önmagában is különleges élmény. Most pedig mindezt személyes jelenlét nélkül, egy virtuális térben kellett megvalósítanunk. Nehéz, de eredményes és kreatív tanulási folyamat volt számunkra, és az egyetem számára is. 

Milyen terveid vannak a jövőre?
Elsődleges célom a diploma megszerzése után az, hogy egyetemi közegben maradjak és tanítsak. Ennek érdekében feladatom lesz a tudásom átstrukturálása és pedagógia tapasztalat szerzése. A következő fejlődési lépcső a doktori minősítés megszerzése lesz, mellette pedig folyamatos képzésekkel és önképzéssel fogom bővíteni az ismereteimet.