Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Soponyai Dóra / Televíziós műsorkészítő művész mesterszak | Budapesti Metropolitan Egyetem

Soponyai Dóra / Televíziós műsorkészítő művész mesterszak

„Szeretem megismerni és bemutatni az emberi sorsokat, azt, hogy körülöttünk mennyiféle történet, titok van jelen.”

Soponyai Dóra Televíziós műsorkészítő művész mesterszakunkon diplomázott, bár filmkészítéssel foglalkozik több, mint tíz éve mégis úgy érzi, minden órán tanult új dolgokat.

Miért ezzel a területtel foglalkozol?
A filmezés, ezen belül főként a dokumentumfilmezés számomra egy nyelv, amelyen keresztül emberi történeteket lehet elmesélni más embereknek. Emellett középiskolás fiatalokat tanítok a filmezés, fényképezés alapjaira, és azt is látom, hogy ez a vizuális forma mennyire az ő világuk, mennyivel könnyebb így megmutatni, hogy körülöttünk rengeteg érdekes történet él.


 


Miért ezt a szakot választottad?
A METU Televíziós műsorkészítő mesterszakára tulajdonképp véletlenül találtam rá: diákjaimat kísértem el a METU nyílt napjára, ahol a hallottak és tapasztaltak felkeltették az érdeklődésemet: rájöttem, sokat tanulhatnék én is a szakmai nagyjaitól a képzés alatt. Több mint tíz éve készítek portrékat, riportokat, médiatartalmakat. Ugyanakkor kevés tapasztalatom volt a játékfilmezés terén.

Milyen alapszakon végeztél és honnan érkeztél a METU-ra?
Én a munka világából, a gyakorlatból érkeztem az egyetemre, idősebbként az átlag egyetemi hallgatónál. Azt hiszem, kicsit kilógtam a METU diákjai közül. Filmezéssel több, mint tíz éve foglalkozom, és régóta tanítom ennek a szakmának a gyakorlatát. Az egyetemen az első órákon kicsit kínosan is éreztem magam, de a csoportomon belül egy csoporttárs voltam a sok közül. És ez nagyon jólesett.


 


Mi inspirál?
Az emberi történetek: hogy szinte minden ember mögött ott van valami sztori, hogy mindannyian kalandorok vagyunk- ki így, ki úgy. Szeretem megismerni és bemutatni az emberi sorsokat, azt, hogy körülöttünk mennyiféle történet, titok van jelen. Azt hiszem, szeretek filmen keresztül is tanítani. 

Melyek voltak a kedvenc egyetemi munkáid és miért? 
Minden órán tanultam új dolgokat. Nagyon szerettem a műtermi gyakorlatokat, ahol a csapatunk egyként hozott létre képeket. Nagy élmény volt, amikor Medvigy Gábornak bevitt a csoportunk egy világításról szóló videót, hogy ezt szeretnénk kipróbálni. Ő hümmentett, majd 3-12 lámpáig terjedő lámpaparkkal megmutatta annak a képnek 12 féle megvalósítási lehetőségét. De alázatot és kreativitást tanultam Babos Tamástól is - ráadásul, mint színész is. Tanulságosak voltak számomra Koós Györgynek a televíziózás jelen gyakorlatát bemutató órái ugyanúgy, mint Molnár György filmes gyakorlatai, amik miatt rendeszeresen jártam ki a Lövölde térre lelkesen forgatni. Az elméleti órák közül nagyon szerettem  a remake órákat, de persze voltak kihívást jelentő kurzusok is, ahol a saját határaimat feszegettem - legyen szó akár színészvezetésről, forgatókönyv adaptációról vagy filozófiáról. Élveztem a szellemi kihívásokat, hogy gyakorlatban tanulok. Felsorolhatnám az összes oktatómat itt.

 


Mi volt a diplomamunkád? Miért ezt a témát választottad? 
A diplomamunkám eredetileg egy rendhagyó portré lett volna - sajnos mint sok mindent, így ennek a filmnek a befejezését is meghiúsította COVID. A diplomafilmünk - amit Laczkó Dóra, Rimán Réka és Kresalek Dávid csoporttársammal készítettünk - három történet füzére, amik a bezártság témakörét járják körül. Az első két történet egy csillagos házban gyerekként élő férfi, és egy, a németek második világháború utáni kitelepítését szintén kislányként átélő néni története. A harmadik történet a saját történetem: a járvány miatt a középiskolai gyakorlati oktatói munkám is az online térbe kényszerült. Diákjaimmal és kollégámmal, Kresalek Dáviddal dokumentáltuk a közös két és fél hónapunkat. Ezekből a felvételekből állt össze az osztályunk karanténtörténete. Ez lett a diplomafilm harmadik eleme.

 


Mivel járult hozzá a szakmai fejlődésedhez a METU az egyetemi évek alatt?
Konkrét gyakorlatot szereztem szoftverekben, világításban, forgatókönyvírásban. Emellett sokat formált a filmes gondolkodásomon ez a két év. És persze kaptam egy csomó remek tippet, amit az oktatásba én is beépíthetek. :)

Mit mondanál annak, aki most felvételizik, miért érdemes a METU-t választania?
A METU gyakorlatorientált. Az oktatók mind támogatják a hallgatók ötleteit, gondolatait: itt tényleg hozzásegítenek ahhoz, hogy filmet csinálhass arról, ami érdekel. Nagy kincs, hogy nem egyenképzés folyik.

Hogy érzed magad friss(másod)diplomásként?
Mosolyogva jöttem ki a METU kapuján, miután átvettem a diplomám, és készülök arra, hogy mennyivel több szabadidőm lesz így, hogy nem járok iskolába. De már most hiányzik a szellemi kihívás, amit az egyetem adott. 

Milyen élmény volt a diplomavédésed?
A diplomavédésünk furcsa volt -mint minden ebben a járványhelyzetben otthon töltött tavaszi félévben. Online védtem a filmemet: a vizsga alatt így bele tudtunk hallgatni a csoporttársaimmal egymás munkájába is, ez jó élmény volt. Az oktatók és a jegyző végig segítettek abban, hogy túl tudjunk lépni ezen a fura kereten. A vizsgafilmről szóló szakmai párbeszéd alatt végig izgultam én is, a csoporttársaim is. Sok jó tanácsot, megszívlelendő kritikát és jóleső dicséretet is kaptunk. Felemelő élmény volt: amikor megmutathatod, amit alkottál.

Milyen terveid vannak a jövőre?
Szeretnék a filmezés eddig számomra új területeibe beépülni: érdekel például a forgatókönyvírás. Vannak dokumentumfilm terveim, dolgozom a "karanténfilmünk" egy hosszabb verzióján most is. A  filmezés élményét, a történetmesélésben rejlő lehetőségeket pedig továbbra is szeretném megmutatni a fiataloknak: nehéz helyzetben élő, vagy éppen elitgimnáziumban tanuló, egészen fiatal, vagy pályaválasztás előtt álló gyerekeknek egyaránt.