Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Scheffer Alexandra / Animáció mesterszak | Budapesti Metropolitan Egyetem

Scheffer Alexandra / Animáció mesterszak

„Szeretek kifejezetten filmesen gondolkodni. Sokkal inkább ki tudok fejezni egy hangulatot, vagy kihangsúlyozni egy cselekvést, ha van egy tér és abban egy kamera, amit szabadon mozgathatok.”

Scheffer Alexandra Animáció mesterszakunkon diplomázott, de már alapszakosként is a METU-s animációsok csapatát erősítette. A diplomamunkájában is kedvenc területével, az álmokkal foglalkozik, saját álmai örök folyású inspiráció-forrást jelentenek számára.



Miért ezzel a területtel foglalkozol?
Tudom, ez nagyon átlagos válasz, de szeretek világokat, hangulatokat létrehozni, és képekkel történeteket elmesélni. Nincs annál jobb, mint amikor egy helyszín, egy karakter életre kel a semmiből, egy üres papírról. Szinte nincs is más terület, amiben ennél szívesebben fejlődnék. 

Miért ezt a szakot választottad?
Eredetileg nem tudtam pontosan, hogy az animáción belül mit szeretnék csinálni és egyáltalán mik a lehetőségeim, de mint sok más szaktársam, mindig is nagyon szerettem rajzolni. A középiskola utolsó előtti félévében döntöttem az animáció mellett, viszont jó formán fogalmam sem volt, mibe vágom a fejszémet, hiszen előtte nem foglalkoztam ezzel.

Milyen alapszakon végeztél és honnan érkeztél a METU-ra?
Ezen az egyetemen végeztem Animáció alapszakon.

 



Mi inspirál?
Elsősorban a kortársaim alkotásai és az immerzív videojátékok, amikkel az ember kiszakadhat a valóságból. Nagyon sok videojáték- és rajzfilmstúdióknál dolgozó alkotót követek különböző közösségi médián, bár igyekszem minél többféle stílusban alkotó művészeket figyelni, hogy bővítsem a palettám. De, hogy ne csak kortársaimat említsem, John Singer Sargent festményei is nagy kedvenceim. Ezek mellett a saját álmaimat is az inspirációim közé sorolhatom, hiszen azokat dolgoztam fel az egyetem alatt 3 különböző projekt keretein belül.

Melyek voltak a kedvenc egyetemi munkáid és miért?
Minden olyan projektet szerettem az összesen itt töltött 5 évem alatt, ahol kellett storyboardot, animatikot készíteni, mert ebben éreztem magam otthon a leginkább. Szeretek kifejezetten filmesen gondolkodni. Sokkal inkább ki tudok fejezni egy hangulatot, vagy kihangsúlyozni egy cselekvést, ha van egy tér és abban egy kamera, amit szabadon mozgathatok. Így gyakran készítettem vázlatos 3D modelleket a filmekhez, hogy megtaláljam egy beállítás legjobb szögeit.

Mi volt a diplomamunkád? Miért ezt a témát választottad?
A diplomamunkámban egy, a különböző álmaimból összerakott szekvencia sorozatot ábrázoltam. Nincs konkrét története, de mégis szépen építkezik a film, egy ponton kicsúcsosodik, majd összeomlik. Mindig is érdekeltek az álmok, és mivel rendkívül jól emlékszem a sajátjaimra, így van egy örök folyású inspiráció-forrásom, amit szerettem volna kihasználni. Nagyon hálás projekt volt, hiszen kevés ennél kötetlenebb téma van. Az álmok ábrázolásába minden belefér. Ezt inkább úgy értem, hogy a konzultációk során bátran kivágtunk 2-3 jelenetet a filmből, és nem volt hiányérzetünk utána, vagy ha alkotói kompromisszumot kellett kötni a gyártás során, azt egyszerűbb volt megtenni a film jellegéből adódóan.




Mivel járult hozzá a szakmai fejlődésedhez a METU az egyetemi évek alatt?
Megtanultam olyan programoknak az alapjait, amikhez eddig életem során hozzá sem nyúltam, és a megtanultak alapján tudtam később tovább fejleszteni magam. Ezen kívül rengeteg animációs technikát érintettünk, főleg az alapszakon, amivel máshol nem találkoztam volna, így könnyebb volt a döntés, hogy mivel is szeretnék főként foglalkozni.

Mit mondanál annak, aki most felvételizik, miért érdemes a METU-t választania?
Mindenképpen erőssége az egyetemnek, hogy nagy hangsúlyt fektet a gyakorlatra, és a tanárok az oktatás mellett mind a szakmájukban dolgoznak, tehát első kézből hallhatunk az iparban tapasztaltakról.Fontos volt számomra egy gyakorlatias és szakmai megközelítés, de azoknak is ajánlom a szakot, akik szerzői beállítottságúak, hiszen mindenki alkothat a saját stílusában, és mindenkit támogatnak a saját elképzelésében. 


 


Hogy érzed magad friss(másod)diplomásként?
Nagyon kemény volt a diplomaév, éppen hogy kész lettem a filmmel időben, így hatalmas kő esett le a szívemről, hogy végre leadtam mindent, és megszereztem a diplomát. Most igyekszem pihenni, rajzolni, fejlődni, mielőtt megpróbálok elhelyezkedni a nagyvilágban. 

Milyen élmény volt a diplomavédésed?
Rendhagyó módon zajlott a védés Zoom-on, ami miatt otthonosabban és kevésbé feszült vagy izgatott hangulatban telt az esemény. Abban viszont többen egyetértettünk, hogy nem volt annyira ünnepélyes és lezáró hangulatú, hiszen egészen addig is otthon dolgoztunk a filmen, otthonról töltöttük fel, otthonról konzultáltunk a tanárokkal és a szakkonzultációk is ugyanígy zajlottak. Ennek szellemében a záróvizsga sem történt máshogyan.

Milyen terveid vannak a jövőre?
Több minden van, ami érdekel az animáción belül, de sajnos nem volt lehetőség szakosodni, vagy ezeket a konkrét szakismereteket mélyebben elsajátítani az egyetem keretein belül. Elsősorban egy stúdiónál szeretnék elhelyezkedni, lehetőség szerint storyboard/previz artistként. A kamera beállítása és a film időzítése az, amivel igazán szeretnék foglalkozni, és amiben igazán fejlődnék, de szívesen beletanulnék a lighting-ba is, amivel egy „csupasz” 3D látványnak tudnék hangulatot adni, fények használatával.