Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Magas Zoltán / Média Design BA | Budapesti Metropolitan Egyetem

Magas Zoltán / Média Design BA

A szak erőssége, hogy egyszerre nyit ablakokat a digitális média lehetséges területeire, miközben utat mutat, hogyan lehet ezeket kombinálni az analóg kifejezési technológiákkal, mindeközben pedig művészeti alapképzést is nyújt.” 

 

Magas Zoltán a METU Média Design alapszakán diplomázott. Tanulmányaiba megalapozott célokkal vágott bele, hiszen már 17 éve foglalkozik számítógépes játékfejlesztéssel. Szerette volna, ha digitális tevékenysége kiegészül egyfajta művészi látásmóddal is, eközben pedig sokféle új és modern eszközzel ismerkedhet meg. Jövője kapcsán van esély, hogy belevág a mesterszakba is további önfejlesztésért, de az biztos, hogy a játékfejlesztés területén marad.  

Miért ezzel a területtel foglalkozol, miért ezt a szakot választottad, mi inspirál? 

17 éve foglalkozom számítógépes játékfejlesztéssel (videojátékkészítés) és mindig is szerettem volna, ha a digitális alkotótevékenységem művészeti alapokkal is kiegészül, azaz támogatva van. 

Olyan képzést kerestem, ami a játékfejlesztéshez is kapcsolódik, általában modern (leginkább digitális) eszközökkel dolgozik, ugyanakkor új lehetőségeket is feltár. 

A Média Design alapszakon komplex képzést kap a hallgató, nemcsak szoftverismeretet, hanem olyan más - egyedül nehezen tanulható - tárgyakat is lehetőség van megismerni, melyeket az oktatók által átadva sokkal könnyebb elsajátítani. 

A szak erőssége, hogy egyszerre nyit ablakokat a digitális média lehetséges területeire, miközben utat mutat, hogyan lehet ezeket kombinálni az analóg kifejezési technológiákkal, mindeközben pedig művészeti alapképzést is nyújt. 

Melyek voltak a kedvenc egyetemi munkáid és miért? 

Nehéz felsorolni, mert nagy számban voltak érdekes témáink. Nagyon szerettem az Interakciótervezés órán belüli Arduino programozási projecteket, ahol a digitális kód mechanikus mozgásokba vagy fényeffectekbe fordult át végül, a Zenei labor óra hangvágás és Foley szinkron feladatait, a Media Design Stúdiumok kreatív ötleteléseit, a Mozgógrafika vfx composit megoldásait vagy a - a számomra egyik legkedvesebbnek számító - játékfejlesztési projectet. Mindegyikben benne volt az az izgalmas jelenség, hogy az alkotás milyen sokfajta módon elérhető, és minden terület képes új távlatokat nyitni. 


Mi volt a diplomamunkád? Miért ezt a témát választottad? 

Diplomamunkának mindenképpen valami interaktív, játékfejlesztéshez kapcsolódó alkotást szerettem volna készíteni. Valami olyat, amiben keveredik a régmúlt idők nyugalma és a mostani technológia modernsége, amit a számítógépen egyszerűen lehet irányítani, mégis egy komplex élményt nyújt. 

Mivel nagyon szeretem a verseket, így végül megszületett „A KERT” koncepciója, mely Kosztolányi Dezső négy versének interaktív illusztrációja Unity játékmotorban. 

A diplomamunkám célja, hogy a 19. - 20. századi költő munkásságának egy apró szeletét közelebb hozzam az újabb generációhoz, mégpedig oly módon, hogy a számítógépes játékfejlesztésben használt Unity játékmotort jelen esetben, mint művészetközvetítő eszköz használva, egy képzeletbeli világot alkotok meg és hívok elő, hasonlóan ahhoz, mint mikor egy vers olvasásakor a képzelet képeket teremt. 

E képzelt világ helyszíne egy falakkal körülvett, buja, benőtt főúri kert, ami valójában 4 különálló részre van osztva. A négy rész mindegyike egy-egy évszakot jelenít meg és mindegyikhez egy-egy odaillő vers is tartozik. Mivel a különálló részeket belső kerti utak kötik össze, a felhasználó saját haladásával valós időben változtatja meg az évszakokat: ahogy közlekedik a 4 rész között, az évszakok átfordulnak egymásba. 

Bizonyos helyeken valamely grafikai elem jól láthatóan elkülönül a környezettől, jelezve, hogy ott egy interaktív pont található - ennek aktiválásával játszódik le szintén valós időben egy Kosztolányi vers animált illusztrációja, zenei aláfestéssel kísérve. 

A KERT” alapvetően egy web böngészőből elérhető 3D mini játék, melyben csak mozogni lehet, de felhasználói élményét az alkalmazás egyszerű kezelése, interaktivitása, valós idejű vizuális változása és a versek animált illusztrációi egyszerre adják. Kevés sétánkkal pillanatok alatt más-más környezet alakul ki körülöttünk, és különféle hangulatba csöppenünk. 

Az elkészítés menete teljesen lefedte a szokásos játékfejlesztési folyamatokat: a koncepció megszületése után, a kód prototípus és alapvető játéktér meghatározása következett, majd a szükséges 3D modellek, textúrák, animációk készültek el, az anyagokat irányító shader-ek életet leheltek a környezetbe, végül bekerültek a hanganyagok és a fények is. 

A projekt során rengeteg egyeztetés, ötletelés és variálás volt köztem és konzulensem, Dr. Mayer Éva DLA között, akinek ezúton is szeretném megköszönni a segítségét és közreműködését, illetve, hogy meglátásaival segített együtt formálni a kertet. 

Mivel járult hozzá a szakmai fejlődésedhez a METU az egyetemi évek alatt? 

Nagyon sok olyan területet fedett fel előttem az egyetem, melyeket talán magamtól sosem próbáltam volna ki, vagy nem is tudtam róla, hogy egyáltalán létezik. Ez mind szoftveres, mind elméleti ismeretek, mind művészeti oldalról igaz.  

Leginkább azt vártam az egyetemtől, hogy segít jobban megalapozni és ezen keresztül jobban megérteni az alkotások mélyebb, művészibb hátterét és alapjait. Végül nem is csalódtam, mert rengeteg témába vezetett be, és formálta a látásmódomat. 

Mit jelent számodra az alkotóegyetem jellege a METU-nak? 

A sok megismert terület kreatív kombinálását. A tanulható tantárgyak sokszínűségük ellenére remekül kapcsolódnak egymáshoz és e kapcsolódások kifejezéséhez az egyetem teret is ad, sőt bátorít rá. 

Rengeteg lehetőség van a próbálkozásokra, a variációk elkészítésére - végeredményben ezekből mind valami új tapasztalat születik később. 

Mit mondanál annak, aki most felvételizik, miért érdemes a METU-t választania? 

A sokszínűen érdekes tantárgyak, a felkészült oktatók segítő hozzáállása és a kreativitás támogatása nagyon élvezetessé teszi a hallgatói éveket. A Media Design szak rengeteg izgalmas, ugyanakkor később életszerűen hasznos ismeretet ad át. 

Milyen terveid vannak a jövőre? 

Továbbra is játékfejlesztéssel fogok foglalkozni főállásban, munkáim a weboldalamon követhetőek. Tervezem, hogy mesterképzésben is részt veszek, illetve szeretnék tradicionális művészetekkel (rajz, festészet, szobrászat) foglalkozni. 

Te is hasonló okok miatt választanád ezt a szakot? Ismerd meg jobban Média Design BA képzésünket most!