Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Gőbel Eszter / Design- és művészetmenedzsment MA | Budapesti Metropolitan Egyetem

Gőbel Eszter / Design- és művészetmenedzsment MA

„Számomra az egyetem alkotói jellege abban jelenik meg, hogy egy műalkotást saját perspektívámból közvetíthetek a világ számára. Az egyetem ehhez nyújtott alapot, hogy egyéni látásmódomat és kommunikációs képességeimet fejlesszem.” 

 

Gőbel Eszter METU Design- és művészetmenedzsment mesterszakán diplomázott, egyetemi tanulmányait pedig egyetemünk Designkultúra BA szakán alapozta meg. Fő inspirációja az volt, hogy jobban elmélyedhessen a művészet elméleti alapjaiban, eközben pedig a fenntartható divat világába is betekintést nyerhessen. Jövőjét továbbra is művészetközvetítőként képzeli el, de a későbbiekben akár a divat területén is hasznosítaná a megszerzett tudását. 

Miért ezzel a területtel foglalkozol, miért ezt a szakot választottad, mi inspirál? 

Fő inspirációm, hogy minél közelebbről megismerjem a művészet elméleti oldalát. Számomra ez egy meglehetősen új perspektíva volt, amely tökéletesen kiegészítette középiskolai tanulmányaimat, ahol a gyakorlat került előtérbe. 

Az elmélet alapjait a Designkultúra alapszakon sajátíthattam el, ezt követően a Design-és művészetmenedzsment mesterszak divat specializációján a hazai és nemzetközi divat életébe nyerhettem betekintést, amely különösen foglalkoztatott gyerekkorom óta. 

Melyek voltak a kedvenc egyetemi munkáid és miért? 

Többek között az egyik kedvenc projektem egy fenntartható divatmárka megtervezése volt, amely csoportmunkában készült. Az elméleti projektek tervezése során esetenként gyakorlati készségeinket is kipróbálhattuk. A környezetvédelemre épülő divatmárka identitásának és arculatának terve végül kivitelezésre került, és még egy mintasor is készült a brand prezentációjára. 

Emellett lehetőségem nyílt együttműködni Textiltervező mesterszakos hallgatókkal is. A kooperáció során megismertem a taplógombát, mint alternatív bőranyagot, amivel izgalmas volt kísérletezni. A Glocal szimpóziumon előadást tartottam az anyag jelentőségéről és történetéről a különféle kultúrákban, amely nagyszerű előadói tapasztalatot nyújtott számomra. 


Mi volt a diplomamunkád? Miért ezt a témát választottad? 

Szakdolgozatom Fenntarthatóság a divatiparban - fogyasztói szemmel címen készült, melyben a különösen aktuális globális felmelegedés helyzetét vizsgáltam a ruhaipar területén. A gyors divatipar fokozott termelési mechanizmusa és a reklám hozzájárul a klímaválság növeléséhez, a vásárlói magatartás befolyásolásával. Megállapításaim szerint, kiemelten az impulzusvásárlás vezet a túlfogyasztáshoz. Ennek tükrében azt vizsgáltam, hogy az ökodivat kibontakozásával milyen mértékben vehet részt a környezettudatos termelés a gyorsdivat szektorában. 

Témámat a divatipar működésének megismerése miatt választottam, továbbá, hogy rálátást nyerjek a klímaválság és divatipar kapcsolatára. 

Mivel járult hozzá a szakmai fejlődésedhez a METU az egyetemi évek alatt? 

A gyakori prezentációs feladatokkal előadói készségem jelentős mértékben fejlődött az évek alatt, és lehetőségem nyílt a textiles szak működésére is bepillantani a korábban említett közös projekt során. Ezt megelőzően - Designkultúra alapszakon - az építőművész mesterszakos hallgatókkal karöltve egy új campus épületének megtervezésében és prezentálásában is részt vettünk.  

Ahogy alapképzésen, úgy a mesteren is lehetőség nyílt külföldi tanulmányi úthoz csatlakozni, és az időszakos kiállításokon is a szak szervezésében vehettünk részt. Több csoportos feladatot végeztünk, így kiadványszerkesztésre, kiállításszervezésre és közös prezentációkra került sor a képzés folyamán. Mindezekkel elméleti és gyakorlati ismereteimet bővítettem, és kooperációs készségem is sokat fejlődött. A marketing és divatszektor oktatását szakmailag elismert vendégelőadók, tervezők tették színesebbé, és márkaépítési tapasztalatikat osztották meg velünk. 

Mit jelent számodra az alkotóegyetem jellege a METU-nak? 

Számomra az egyetem alkotói jellege abban jelenik meg, hogy egy műalkotást saját perspektívámból közvetíthetek a világ számára. Az egyetem ehhez nyújtott alapot, hogy egyéni látásmódomat és kommunikációs képességeimet fejlesszem. A művészetmenedzser szakon alapvetően az elmélet sajátítható el, mely alkalmanként kreatív gyakorlati elemeket is tartalmaz. Sokszínűsége által, izgalmas lehetőségeket rejt más művészeti szakkal együttműködve, mivel a művészetközvetítő a művész alkotása és a világ között teremt kapcsolatot. 

Mit mondanál annak, aki most felvételizik, miért érdemes a METU-t választania? 

Azért érdemes a METU-t választani, mert számtalan program és projekt ösztönzi fejlődésünket. A művészetmenedzser képzésen a menedzsment elméleti alapjai és módszertana sajátítható el. Összességében, az egyetemet a sokszínűség és a tanárok segítőkészsége jellemzi. Emellett számos tárgy és idegen nyelv közül lehet választani a képzés során. 

Milyen terveid vannak a jövőre? 

Továbbra is a művészetközvetítő területen belül képzelem el a jövőmet. A későbbiekben múzeumban, vagy a divat területén szeretném hasznosítani a megszerzett tapasztalataimat és ismereteimet. A célom, hogy a művészetet és az embereket közelebb hozzam egymáshoz a kiállítások és divatesemények keretein belül. 

Tedd meg karriered következő lépését a METU mesterképzésén - ismerd meg Design-és művészetmenedzsment MA képzésünket!