Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Pressing Zsófia / Tervezőgrafika mesterszak | Budapesti Metropolitan Egyetem

Pressing Zsófia / Tervezőgrafika mesterszak

„A METU-n sosem éreztem azt, hogy le akarnának beszélni az ötletemről. Segítettek kibontani az elképzelést és megtalálni az eszközöket, amikkel a leginkább kifejezhetem önmagam.”

Zsófia Tervezőgrafika alapszakunk után most Tervezőgrafika mesterszakon végzett. Korábban készítettünk interjút vele a 2015-ös ME(e)Tdesign kiállítás és alapszakos diplomája kapcsán is. Munkái többek között láthatóak voltak a Brand/pack, a Graphic Passage kiállításon, vagy a Petőfi Irodalmi Múzeum Aranyhétvégéjén.

 


Miért ezzel a területtel foglalkozol?
Mindent elmond, ha elárulom: már az oviban is ceruza volt a jelem. :)

Miért ezt a szakot választottad?
Az általános iskola utolsó két évében kezdtem klasszikus rajzot és mintázást tanulni. Innen egyenes út vezetett a tervezőgrafikához, ami nagyon sokszínű területnek tűnt, ahol bármilyen technikával és stílussal kísérletezhetek. Ez a változatosság az évek alatt teljesen magával ragadott, így soha nem merült fel bennem a kérdés, hogy útközben szakirányt váltsak.

Milyen alapszakon végeztél és honnan érkeztél a METU-ra?
A METU-n végeztem, Tervezőgrafika alapszakon.

Mi inspirál?
Az élményeim. Boldog gyerekkorom volt, az engem körülvevő szeretetből nagyon sok erőt és ötletet merítettem már. A velem megtörténő dolgok, az utazások is folyamatosan inspirálnak. Mindig van egy hangulat, amit elképzelek, amikor egy új projektbe fogok, ennek a hangulatnak a megtalálásában segítenek az átélt emlékek és ezt igyekszem visszaadni az elkészülő munkámban is.

Melyek voltak a kedvenc egyetemi munkáid és miért?
Izgalmas újdonság volt megtervezni a saját esküvőm arculatát, ahol sok-sok év után újra színes ceruzával dolgoztam és a trendektől eltérő élénk színvilágban gondolkoztam.

 


Két alkalommal a játéktervezés területén is kipróbálhattam magam. Életem első táblás játéka a Ki nevet a végén? szabályait gondolta újra Arany János egyik versére reflektálva.


   

 

  

A Typogram névre hallgató logikai kirakósomat pedig a kínai tangram inspirálta. A játékok esetében a maketteket is én készítettem, szeretek papírral és fával dolgozni a térben is.

   

Mi volt a diplomamunkád? Miért ezt a témát választottad?
Egy társasjátékot terveztem, ami a kisiskolásoknak segít elsajátítani a szelektív hulladékgyűjtés alapjait. Egy táblás társas ötlete már korábban megfogant bennem, régi álmom volt egy teljesen saját játék kidolgozása és kivitelezése. Fontos számomra a környezetvédelem is, és úgy éreztem, tervezőként nemcsak feladatom, de minden adva is van, hogy e számomra érdekes médiumon keresztül felhívjam a jövő generációjának figyelmét erre a fontos témára.

   


Mivel járult hozzá a szakmai fejlődésedhez a METU az egyetemi évek alatt?
Izgalmas kaland volt 5 hónapig ERASMUS-sal külföldön tanulni, az egyetem nélkül ez aligha valósulhatott volna meg. A feladatok az elmúlt 5 évben nagyon változatosak voltak, élveztem, hogy bizonyos területekkel, amiket én magam nagyon szeretek, mélyrehatóbban is foglalkozhattam, ilyen volt például a csomagolás vagy a tipográfia.


 


Mit mondanál annak, aki most felvételizik, miért érdemes a METU-t választania?
A METU-n olyan tervezői szabadságot kaptam, amit más magyarországi művészeti egyetem szerintem nem adhatott volna meg nekem. Az évek alatt sok nagyszerű tanárom volt, akiktől a legkülönfélébb fortélyokat leshettem el, és akiknél korlátlanul kísérletezhettem. Bármilyen megoldással álltam elő egy projektre, sosem éreztem azt, hogy le akarnának beszélni az ötletemről. Segítettek kibontani az elképzelést és megtalálni az eszközöket, amikkel a leginkább kifejezhetem önmagam.

Hogy érzed magad friss(másod)diplomásként?
Annyira eseménydúsak a mindennapok a diploma kapcsán, hogy még nem érzem, hogy ténylegesen véget ért volna az egyetem. Ősszel lesz igazán fura, amikor szembesülök vele, hogy többet már nem kell a Rózsa utca felé kanyarodnom.

Milyen élmény volt a diplomavédésed?
Nagyon izgultam, kíváncsi voltam, hogyan fogadja majd a bizottság a társasjátékomat. A személyes vonatkozások és az önmagammal szembeni magas elvárások miatt ebben a munkában olyan mennyiséget adtam át magamból, amit korábban talán még egyik projektemben sem. Ehhez rengeteg bátorságot kellett összegyűjtenem, és persze minden szaktudásomat. Úgy érzem, végül sikerült beletenni mindent, amit szerettem volna és méltó lezárása lett az egyetemi éveimnek.

Milyen terveid vannak a jövőre?
Jelenleg a próbaidőmet töltöm kiadványtervező grafikusként a Magyar Nemzeti Galériában. Szeretnék tapasztalatot szerezni „terepen”, szélesíteni a látókörömet, és minél többet megtudni a könyvtervezésről. Az állásom mellett saját projektekre is van bőven ötletem. A sikeres védésen felbuzdulva nekiláttam felépíteni a következő társasjátékom koncepcióját, és egy ideje érik bennem egy illusztrált pop-up könyv megvalósítása is, utóbbi inkább saját szórakozásra. 

A diplomamunkámat sem akarom még elengedni, keresem a lehetőségeket, hogy egyszer eljuthassunk a megjelenésig, ám ehhez sok tesztjáték és finomítás kell még. El tudom képzelni, hogy néhány évtized múlva szabadúszó lesz belőlem, esetleg fő profilként egyedi játékokat tervezek majd, de amíg ez az idő eljön, tanulok és tapasztalok a nagyoktól, ahol csak lehet, és igyekszem mindig a legtöbbet kihozni magamból.