Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Pressing Zsófia | Budapesti Metropolitan Egyetem

Pressing Zsófia

Zsófi Tervezőgrafika alapszakunk harmadéves hallgatója. 
Helyszín: SOLINFO CAFÉ 1077 Budapest, Wesselényi utca 6. 


TRÉS Chocolat 

A márkaötlet és csomagolásterv a Főiskolán töltött második évben készült. Zsófi szeret olyan termékeknek csomagolást tervezni, amelyeket ajándékként is el lehet képzelni, ezért a különböző édességekhez mindig szívesen fordulok.
A TRÉS Chocolat egy francia csokoládémárka, a legfontosabb szempont egy olyan csomagolásterv megvalósítása volt, amely megfelel a felsőbb árkategóriás termékek támasztotta elvárásoknak. A kulcsfigura egy olyan, általa kitalált cég lett, akinek a XIX. századig visszamenőleg komoly szakmai tapasztalata van a csokoládégyártásban és az elmúlt évtizedek alatt kiépíthette a széles, minőségkedvelő vásárlókörét.
A TRÉS csokoládé dobozainak designja a francia barokk gazdag ornamentális motívumaihoz nyúl vissza. A klasszikus levélformát a vibráló, pop-artos színek teszik modernné és figyelemfelkeltővé a boltok polcain. A fedél intenzív megjelenése miatt az doboz alsó része az egyszerűség jegyében készült, ezzel támogatva a szintén dekoratív megjelenésű, kézzel gyártott bonbonokat.
A doboz kialakításánál szem előtt tartotta, hogy az később is felhasználható legyen. A dobozon nem szerepel semmilyen felirat a logón kívül, a termék összetevőit és egyéb információit egy kis kártya tartalmazza, melyet minden dobozban külön mellékelnek. A csokoládék elfogyasztása után a belső elválasztó térelem eltávolítható, így az üres doboz kedv szerint megőrizhető és újrahasznosítható.



RÖVID INTERJÚ ZSÓFIVAL

Miért ezzel a területtel foglalkozol?
Kiskorom óta rajzolok és bár csak az általános iskola végén tettem meg az első komolyabb lépéseket a művészetek felé, mindig csak ezen a pályán tudtam elképzelni magam.

Miért ezt a szakot választottad?
Emlékszem, a tervezőgrafika a sokszínűségével ragadott meg. Bár megvannak a kedvenc eszközeim, ezer és ezer technikát ötvözhetek, ha úgy adódik kedvem, nagyon sokrétű és alkalmazkodó műfajnak tartom. Tanulmányi éveim során szívemhez legközelebb a kiadványok/könyvek és a csomagolástervezés került. Előbbi ötvözi az illusztrációkat és a tipográfiát, a betűtervezést, amit szintén nagyon szeretek. Kiadványoknál szívesen játszom a betűkkel, könyveknél pedig előszeretettel nyúlok képgrafikai eszközökhöz és festek, rajzolok, vágok, ami éppen jön. Utóbbi, a csomagolástervezés, lehetőséget ad hétköznapi tárgyakat, termékeket újragondolni.

Mi inspirál?
Szívesen veszem körbe magam szép tárgyakkal, és szeretem, ha a szép tárgyak nem csak az állandóak közül kerülnek ki, mint egy bútordarab vagy dísztárgy, hanem például a konyhából is. A tea nálam fogyóeszköz, ezért nagyon örültem, amikor életem első teásdobozait megtervezhettem. Ha ebben a műfajban kell gondolkodnom, mindig az lebeg a szemem előtt, hogyan lehet emlékezetessé tenni az adott terméket? Mit kell hozzáadnom, hogy szívesen vegyem meg a boltban, szívesen vegye meg más? Milyen érzés lenne ajándékba kapni? A tervezőgrafikát nehéz megunni. Mindig találok olyat, amit még nem próbáltam ki, és azt hiszem, leginkább ez inspirál. Szeretnék a jövőben is ezzel foglalkozni, akár saját stúdióban, akár egy nagyobb vállalatnál, és minél több ember életébe csempészni abból a sokszínűségből, amit ez a szakterület magában hordoz.


ZSÓFI KEDVENC FŐISKOLAI MUNKÁI

Európa könyvborítók
A Budapesti Metropolitan Egyetem belső pályázatának keretében készültek az alábbi könyvborítóim. A kortárs és szépirodalmi művekből is válogató pályázat során öt irodalmi alkotás borítóját kellett kiválasztanom megtervezésre egy megadott listából. Jack Kerouac Úton c. regényénél az amerikai táj végtelenségének hangulatát igyekeztem megragadni. A borító alatt is játszottam a könyvvel, ha levesszük a védőborítót a könyvről, alatta ugyanaz a kép látható, de az ég már alkonyba fordult és a fiú szájában a cigaretta is csaknem teljesen leégett. A Kőszívű ember fiainál a mű széleskörű ismertsége miatt klasszikusabb grafikai megjelenítésben gondolkodtam. Elsősorban visszafogott színeket és tust használtam. A könyv megjelenését a tipográfiai játékkal és a letisztult illusztrációkkal tettem a fiatalabb generációk számára is vonzóbbá. A Lolita borítótervének ötlete a regény történetének és megítélésének kettősségén alapul. Lolita arcát nem ismerjük a borítóról, ahogy a könyv során sem kerülünk hozzá igazán közel. A borítóval ismét bevonom az olvasót a játékba, mivel ha levesszük, a szépen fésült kislány helyén egy kócos Lolitával találjuk szemben magunkat. A Száll a kakukk fészkére és az Állatfarm esetében a tipográfiára helyeztem a hangsúlyt. Kísérleteztem az akvarellel és a vektoros grafikai elemekkel, és mindkét esetben élénk, tiszta színeket használtam.



Teekanne teamárka csomagolás
Szintén másodéves koromban készült a Teekanne teamárka csomagolásának újratervezése. A tervezés folyamatánál megkötés volt a középkategóriás termékekre vonatkozó szabályok figyelembevétele. Mindig erősen motivál, hogy az adott csomagolásom hosszú életű legyen, dekoratív és praktikus. A Teekanne teásdoboz egy henger alakú, vastag falú doboz, ami a termék elfogyasztása után is felhasználható. Könnyen tárolható, nem magas, így konyhapolcokon is elfér, és akár egymásra is pakolhatóak a többi Teekanne teával. Nem használtam műanyagot, csak újrahasznosítható anyagokat. A megjelenés kivitelezésekor egy könnyen befogadható terméket képzeltem el, ezért esett a választásom az adott teára jellemző elemekből készült minta alkalmazására. A teák formailag ugyanúgy néznek ki, de a színek és a mintákban szerepeltetett elemek elkülönítik egymástól az különböző ízeket, így a variációk száma végtelen. A sok gyümölcs és virágmotívum az akvarell-technika könnyedségével és játékosságával egyesülve közelebb hozzák a természetet a vásárlóhoz.



EASD kiadvány
Az EASD című kiadványom a jelenlegi legfrissebb és legkedvesebb munkám. A kiadvány a külföldön töltött félévem alatt készült és a maga száz oldalával az eddigi legvastagabb kiadvány, amit terveztem.
Az információs füzet egyben kísérletezés is. Az experimentális tipográfia jegyében készültek a dekorációs elemek, előtérbe helyeztem a geometrikus kiegészítéseket, a glypheket és a különböző írásjeleket számos európai nyelvből. A minimál designt ötvöztem a betűk spontán kavalkádjával, és kettőre redukáltam a színek számát.
A formátumhoz egy CD-korong tokjának paramétereit választottam, hogy könnyen hordozható legyen a tájékoztatásra szánt kiadvány. A füzet két oldalról olvasható, így tagolva a két különböző területről szóló információkat.