OMDK 2019

2019. április 24-26. között a Kaposvári Egyetem Rippl-Rónai Művészeti Karának rendezésében zajlott le a XXXIV. Országos Tudományos Diákköri Konferencia Művészeti és Művészettudományi Szekciójának versenysorozata. Április 26-án az ünnepélyes díjátadón 3 első, 1 második, 1 harmadik díjat vehettek át hallgatóink.


A 2019-es OMDK METU-s díjazottjai és projektjeik:

VARNYÚ DORINA: TÁSKAKOLLEKCIÓ - CRAFT 2. TAGOZAT 1. HELY
Divat- és textiltervezés mesterszak

A kézi szövést és varrási technikákat alkalmazó kísérleti táskakollekció alapanyagai olyan innovatív anyagok, melyek segítik a tárgy funkcionalitását: átlátszó hangfalkábel, drót és damil, melyek szokványos anyagnak számítanak saját speciális felhasználási területükön, de a szövésben való alkalmazásuk nem jellemző. 

Az első darab egy egyszerű a papírzacskó és gabonazsákok záródásának emlékeiből létrehozott, tekeréssel záródó hátitáska. A vizuális megjelenését drót segítségével lánc irányba hullámos felvetéssel tette érdekesebbé, a vetülék irányú kábel szigetelésének köszönhetően pedig stabil szerkezetet tudott létrehozni. A sodort rézszálaknak és az átlátszó szigetelő szálaknak köszönhetően a táska a sötétben visszaveri a ráeső fénysugarakat, mely biztonsági szempontból nagyon fontos. A táska kényelme érdekében a háttal érintkező rész festett marhabőrből készült. Második táskájának záródását a hátrész meghosszabbításával alakította ki, kihasználva a bőr szélének természetes megjelenését. Drót helyett pamutot vetett fel lánc irányba, vetüléknek pedig meghagyta az átlátszó hangszórókábelt, így fényvisszaverő funkcióját sem vesztette el. A felület képe megváltozott, szövésben egy hagyományos népi technikát, a szumák-hurkolást alkalmazta. A táska további kikönnyítése érdekében különböző vastagságú damilokat szőtt fehér pamutfelvetésbe fekvő szövőszéken. A kettősszövetnek köszönhetően eldolgozást csak az alján és a tetején igényel a táska. A vastag horgászdamil miatt organikus formát ölt, a vékonyabb szálak pedig könnyebben formálhatóvá, hajthatóvá teszik a tárgyat. Pántja átlátszó PVC csőből készült. Bélése cserélhető lágy fólia, mely egyben esőben kapucniként is funkcionál. A bélések különböző UV színekben jelennek meg, ezzel is erősítve a láthatósági funkciót. 

További kísérleteiben horgolással, kör alakú szövéssel, fonalkereszteződéssel foglalkozott. A szövet stabilizálásának fixálására hőprést használt. A hangfalkábelből szőtt felületeket megolvasztotta, így el tudta hagyni a felvetéshez szükséges drótot, mellyel könnyebbé vált az anyag. A műanyag bevonatnak köszöngetően a felület teljesen össze tud olvadni, így a táska vízhatlanná válik, miközben megtartja fényvisszaverő tulajdonságát. A hőpréses technológia újabb formai lehetőségeket nyitott meg, miközben az anyag vizuális és technológiai változáson esett át, megtartva az eredetileg célul kitűzött fényvisszaverő tulajdonságot.

Témavezető: Baráth Hajnal



PANCSA EMESE: PÜREE - DESIGN TAGOZAT 1. HELY
Formatervező művész mesterszak

A „slow mozgalom” első kezdeményezései az étkezési szokások megreformálásához kapcsolódtak. A gyermekek minőségi étkeztetése hatalmas termet róhat a kismamákra, hiszen a legjobb technológiák a bébiételek elkészítésére sokszor nem elérhetőek minden háztartás számára. Emellett a turmixok világában külön helyet foglalnak el a „slow típusok”, amelyek arra hívják fel a figyelmet, hogy a motorosan forgatott kések túlmelegedése vitamin és enzim veszteséggel jár, ezért egyedi megoldásokkal például csigákkal lassítják a motorok teljesítményét.

Az inspirációt a gyermekek adták, ezért Emese eleinte a forma kapcsán, majd később a mechanikát illetően is a gyermekjátékok között kezdett el alternatívákat keresni. A megoldásban a felhúzós játékok voltak a segítségére. Arra gondolt, hogy egy egyszerű húzó mozdulattal folyamatos forgatást tud generálni egy tengelyen, amin a késeket helyez el, akkor gyakorlatilag manuálisan tudja működtetni az aprító, turmix funkciót. A püree egy két elemből álló flakon, aminek a felső részébe tölthetjük a pépesítésre szánt alapanyagokat. Az ivónyílás elhelyezkedése a flakonon a kényelmes használat mellett az aprítás közbeni fogást és tartást is támogatja. Az alsó, zárt szerkezeti részben pedig a beépített mechanika segítségével elkészíthetjük a mindig friss ételeinket, italainkat. Ebből kipattinthatunk egy húzókarikát, aminek a segítségével meg tudjuk forgatni a késeket a flakonon belül, majd, amikor végeztünk ezt vissza is pattinthatjuk a helyére. Az eszköz alsó eleme, ami az aprításért felel egy olyan egységes keresztmetszet, amire több felső részt is párosíthatunk, így az űrtartalmak tekintetében több választási lehetőség is rendelkezésre áll. A püree így több családmodell igényeihez könnyedén tud egy azon mechanizmussal igazodni, egyúttal megoldja valamennyi kismama elvárható igényét, hogy gyermeke számára a legegészségesebb és legtáplálóbb ételt legyen képes biztosítani. 

Témavezető: Balvin Nándor

 

 


HEGEDÜS KLÁRA ZSÓFIA: IDE SÜSS! - CRAFT 1. TAGOZAT 1. HELY
Formatervező művész mesterszak

Az Ide süss! tervezésének kiindulási irányát a meghitt kis létszámú étkezések határozták meg. Míg a fondü készletekből számos variáció létezik, az almasütő formailag kiforratlan, legfőbb hiányosságuk, hogy nem felelnek meg a tárolási, praktikussági szempontoknak. Az Ide süss! ezek figyelembevételével, egymásba illő elemekkel kialakított edényekkel könnyű, kis helyen megoldható tárolást tesz lehetővé. A két részes sütőedény sült almás desszert készítésére szolgál: az alsó tárolóban helyezhetőek el a mécsesek, melyek a felül kialakított sütőedénynek biztosítják a hőt. A felső, fülekkel ellátott edénybe kerül az alma, illetve a tetszőleges fűszerek. A két tárgy kapcsolatát az alsó tárolón elhelyezett nyílás biztosítja, illetve a sütőedényen elhelyezett fülek, amelyek a tárgyak összeilleszthetőségében nyújtanak segítséget, illetve stabil elhelyezést jelentenek.

Témavezető: Rejka Erika


KISS LÚCIA BEATRIX: CROSS CRAFT  - CRAFT 2. TAGOZAT 2. HELY
Kézműves tárgykultúra alapszak

Lúcia szakmai specifikációjának egyik ága a textil- és struktúraképzés. Egyetemi tanulmányai során egy textiltechnika - az azsúrozás - formai átírásaival foglalkozott. Ennek során olyan szerkezetek készültek, melynek alapja egy kész elem, ezt az elemet emelte át egy új tervezői folyamatba. Ennek a folyamatnak az ürügye egy kültéri pergolarendszer funkcióinak megfogalmazása egyazon alapelem felhasználásával. Ez egyes funkciókat - teherhordó, lágy, flexibilis - eltérő anyagok struktúrába rendezésével kezdte el kutatni. A szerkezetbe épülés vizsgálata során lényegi különbözőségeket talált az alapanyagok variálásával. Többféle kötésponttal és illesztési megoldással sorozat jött létre. Pályamunkája egy anyagában különböző, de alapelemében azonos struktúra sorozat, melyek ajánlatként működnek egy fiktív pergola felhasználásához.

Témavezető: Papp Anett

  

  


FÜLÖP LUCA: PANGOLIN - DESIGN TAGOZAT 3. HELY
Kézműves tárgykultúra alapszak

Luca PangoLin elnevezésű projektje során egy struktúrarendszer kialakításán dolgozott. A rendszer alapját azonos alapelemek adják, amelyek sokszorosítva csomópontjaik segítségével kapcsolódnak. Az elemek mobilisak, szétszedhetőek, majd új formában ismét összeépíthetőek. A struktúra alapanyaga ipari filce és vastagabb papír. A kialakult struktúrát egy lámpacsalád megalkotására fejlesztette ki. A lámpacsalád egyes tagjainak különbözőségét az alapelemek változtatásával és a lámpatest megvilágítására használt különböző technikákkal éri el.

Témavezető: Rejka Erika