Ő is nálunk tanít: Biljarszki Maxim

Maxim Média design szakunkon diplomázott, jelenleg oktatóként erősíti média designereink csapatát. Egyetemi éveiben számtalan projekt kapcsán és eseményen találkozhattak munkáival az érdeklődők. A 2015-ös OMDK különdíjasaként készített interjúnk itt olvasható. 2018. májusában mutatta be a Homokember című összművészeti előadást a Mozsár Műhely, amely az által tervezett egyedi multimediális megoldások szimbiózisára épül, és kalauzolja a nézőt ismeretlen világokba.

 

A TEDxMETU színpadán Balázs Gáborral


Mi mindennel foglalkozol? A média design mely ága, felhasználási formája, vagy stílusa áll hozzád legközelebb?
A “mindennel” irányból közelítve haladok az interaktív audiovizuális installációk, projekciók és előadóművészet egy fokkal kevésbé tág világa felé. Most egy interaktív installáción dolgozom a cirill abc - nyelv - identitás témában (többet nem árulhatok el), mely egy mozgásérzékelővel működtethető immerzív projekció lesz, és Plovdivban, Európa Kulturális Fővárosában fogom májusban bemutatni. Az immerzív projekció lényege, hogy egy olyan körülölelő teret alkot, ami a nézőt egy “fizikai 3D-s” térbe helyezi el.

Mi az, ami Téged a legjobban vonzott ebben a területben?
A sokszínűség, a kép és hang, a video/animáció és zene kombinálása.

Az alkalmazott vagy az autonóm műfaj áll hozzád közelebb?
Autonóm, avagy “csoportos autonóm”. Zenélés zenekarban, vagy színház, vagy zenekaroknak vetítés.

Mesélj kicsit arról a gondolat- és alkotói folyamatról, ahogy az alkotásaid készülnek! Mi volt a kedvenc munkád? És min dolgozol most?
Eddigi legösszetettebb munkám a Homokember című színdarab (melyről interjú itt olvasható bővebben), melyben az általam legizgalmasabbnak tartott médiumokat ötvözve sikerült a társalkotókkal temérdek gondolatomat mind az általam használt audiovizuális, mind színházi nyelven keresztül megfogalmazni. Március 29-én lesz a következő előadásunk.


Ősszel pedig minden erőmmel és figyelmemmel a zenekarom, a PsyPorn felé fordítottam, és decemberben kiadtuk első nagylemezünket, mely Paradox Island néven szintén egy hosszú és mély utazásnak egy állomása.



Mikor döntöttél úgy, hogy a művészi pálya mellett oktatni is szeretnél? Hogy jött ez a vonal?
Mindig is érdekelt az iskolapad másik oldala, már fiatalabb iskolás koromban kritikusan gondolkodtam egy-egy témának a megközelítéséről oktatói szemszögből, de komolyabban nem vetítettem lelki szemeim elé oktatói pályát, mint ahogy jobban belegondolva most se annyira az oktatás a legmegfelelőbb szó, hanem inkább a felfedezés. 

Mi a legfontosabb számodra a tanításban? Mi az, ami miatt szereted átadni a tudásodat az újabb nemzedéknek? Mi a legizgalmasabb és mi a legnehezebb ebben az oktatói szerepben számodra?
Legfontosabb számomra a fentebb említett felfedezés, elsősorban saját magamnak. Ha engem nem érdekel egy téma, és nem tudok magam részére novúmmal szolgálni, akkor felesleges, üres az egész. A legizgalmasabb, amikor diákokkal közösen indulunk expedícióra. Igyekszem a vállalkozói és kreatív szellemet legjobb tudásom szerint táplálni. Az, hogy diákok hol kötnek ki a kísérletezésben, rajtuk múlik.

Kiknek ajánlanád ezt a szakot? Milyen indíttatás az, ami miatt szerinted mindenképp kukkantson be ebbe a világba?
A legkíváncsibbaknak. 

Milyen skill kell még ahhoz, hogy valaki sikeres legyen a média design területén? Vannak olyan dolgok, amik mindenképp szükségesek? Vagy annyira sokféle és szerteágazó, hogy ez így nem mondható igazán? 
Ahhoz, hogy valaki bármilyen területen “sikeres legyen”, nagyon sok munka kell, és egy nagy kalap szerencse. Azt hiszem nincs konkrét produktum, ami elvárás. Inkább olyan alkotások, amik valamilyen szempontból megmutatják, felfedik a jelentkező kíváncsiságát, felfedező készségét, elköteleződését a média design világa iránt.

Szerinted egy sikeres felvételihez mi kell? Mit ajánlanál, mivel készüljenek, mit tegyenek a portfóliójukba?
Én a zöld színt szeretem, de lehet más is :) .