
Dr. habil. Slézia József PhD
Főállású
Nyelvtudás:
angol középfok; latin alapfok
Beosztás, cím:
főiskolai tanár
Pozíció:
szakfelelős, művészettörténész
Intézet:
Művészet- és Designelméleti Intézet
Tudományos minősítés
1993 - Művészettörténet, Doctor Univ., 2012 Anyag- és technológiai tudományok PhD, 2015 Dr.habil. Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Iparművészet-elmélet
Felsőfokú tanulmányok és végzettség:
- 2012 Nyugat-magyarországi Egyetem, Cziráki József Doktori Iskola
- 1993 ELTE Művészettörténeti Tanszék, Doktori program
- 1981–1987 ELTE Bölcsészettudományi Kar, művészettörténet – filozófia szak, Művészettörténész, filozófia szakos előadó
Publikációk:
- Kortárs magyar textil, fém, kerámia-üveg design / Előkészületben; Tervezett megjelenés: 2017, bevezető, szerkesztés, 228 oldal
- Kortárs magyar formatervezés / 2014 bevezető, válogatás, szerkesztés, 256 oldal; Designtrend Kiadói Kft., Budapest-E-book formátumban is egyetemi - főiskolai jegyzetként – Kiadó: KITE Budapest, 2014.
- Kortárs nemzetközi design / 2013 szerző, 256 oldal; Designtrend Kiadói Kft., Budapest,- E-book formátumban is egyetemi - főiskolai jegyzetként – Kiadó: KITE Budapest, 2013.
- Design évkönyv 4 / 2011, szerző, 228 oldal, Designtrend Kiadói Kft., Budapest (Magyar design fejezet angolul is)
- Design évkönyv 3 / 2010, szerző, 228 oldal, Designtrend Kiadói Kft., Budapest (Magyar design fejezet angolul is)
- Design évkönyv 2 / 2009, szerző, 228 oldal, Designtrend Kiadói Kft., Budapest (Magyar design fejezet angolul is)
- Design évkönyv 1 / 2008 szerző, 228 oldal, Designtrend Kiadói Kft., Budapest
- Design a 20. században, magyar kiadás szaklektorálása; Taschen-Vincze Kiadó Budapest, 2002
- Művészeti szótár, designhoz kapcsolódó címszavak megírása; Corvina Kiadó, Budapest, 1997
- Új magyar iparművészet felé, 220 oldalas tanulmánykötet társszerkesztése; Magyar Iparművészeti Egyetem, Tölgyfa Füzetek, Budapest, 1991
- Designelmélet, 224 oldalas tanulmánykötet, bevezető, válogatás és társszerkesztés; Magyar Iparművészeti Egyetem, Tölgyfa Füzetek, Budapest, 1990
Oktatott tárgyak:
- Bevezetés a designkultúrába
- Bevezetés a designelméletbe
- Designfilozófiák
- Kortárs magyar design
- Kortárs nemzetközi design és építészet
- Művészeti és design intézményismeret
- Designkultúra
Kutatási területek:
- 20. századi és kortárs designelmélet - designtörténet
Egyéb oktatási, szakmai tevékenység:
- A METU-n a alábbi tantárgyak felelőse és oktatója:
- Designelmélet (kötelező tantárgy)
- Ökoszociális design (kötelező A tantárgy)
- Kortárs design(kötelező és szabadon választható tantárgy)
- Design szakírói gyakorlatok (kötelező A tantárgy)
- Designkultúra (kötelező A tantárgy)
- Társadalom, művészet és design (kötelező és szabadon választható tantárgy)
- Design intézményeinek ismerete(kötelező A tantárgy)
Egyéb szakmai tapasztalat, korábbi munkahelyek, munkakörök:
- 2006–2013 Designtrend.hu portál alapító főszerkesztője
- 1998–2009 Designtrend Kiadó alapító szerkesztője
- 1998–2001 Bútortrend magazin alapító főszerkesztője
- 1995–1998 Atrium Magazin rovatvezetője
- 1993 – 2009 MOME (Magyar Iparművészeti Egyetem), külsős előadó, Designelmélet és kortárs design tantárgyak
- 1993–1995 VAM Design Center művészeti vezetője
- 1990–1993 Magyar Iparművészeti Főiskola, tudományos kutató
Szervezeti tagságok:
- 2017 - Magyar Design Kulturális Alapítvány, kuratóriumi tag
Leírás:
Közel 30 éve foglalkozik a designnal, többek között tudományos kutatóként, szakíróként, lap- és könyvszerkesztőként, kiállítások szervezőjeként és rendezőjeként, tanácsadóként, s mindezekkel a tevékenységekkel párhuzamosan külsős és főállású egyetemi oktatóként. Legfontosabb feladatának a kortárs nemzetközi, valamint magyar tárgy- és környezetkultúra megismerését, a megszerzett tudás minél szélesebb körben, változatos formában történő átadását tekinti. Meggyőződése, hogy a színvonalas design jelentősen hozzájárul mindennapi világunk minőségének és élhetőségének javításához, rengeteget tehet egy jobb és hosszú távon is fenntartható környezet kialakításáért. Ezeknek a céloknak eléréséhez elengedhetetlenül szükséges olyan szakemberek képzése, akik egyaránt tisztában vannak a kortárs design aktuális elméleti és gyakorlati kihívásaival - problémáival, s más területek szakembereivel együttműködve képesek ezeket megoldani.