Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Budapesti Metropolitan Egyetem
József
Prof. Slézia József PhD Habil.

Főállású

Nyelvtudás:

angol középfok; latin alapfok

Beosztás, cím:

egyetemi tanár

Pozíció:

művészettörténész – design szakíró, Designkultúra alapszak vezetője

Intézet:

Művészet- és Designelméleti Intézet

Tudományos minősítés

1993 - Művészettörténet, Doctor Univ., 2012 Anyag- és technológiai tudományok PhD, 2015 Dr.habil. Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Iparművészet-elmélet

Felsőfokú tanulmányok és végzettség:
  • 2012 Nyugat-magyarországi Egyetem, Cziráki József Doktori Iskola
  • 1993 ELTE Művészettörténeti Tanszék, Doktori program
  • 1981–1987 ELTE Bölcsészettudományi Kar, művészettörténet – filozófia szak, Művészettörténész, filozófia szakos előadó
Publikációk:
  • Kortárs magyar ékszer design / 2022, bevezető, válogatás, szerkesztés, 208 oldal (Magyar Design Kulturális Alapítvány, Budapest)
  • Kortárs magyar kerámia, üveg, textil design / 2019, bevezető, vál., szerk., 208 oldal (Magyar Design Kulturális Alapítvány, Budapest)
  • Kortárs magyar formatervezés / 2014 bevezető, válogatás, szerkesztés, 256 oldal (Designtrend Kiadói Kft., Budapest) E-book formátumban is egyetemi - főiskolai jegyzetként – Kiadó: KITE Budapest, 2014)
  • Kortárs nemzetközi design / 2013 szerző, 256 oldal (Designtrend Kiadói Kft., Budapest, E-book formátumban is egyetemi - főiskolai jegyzetként – Kiadó: KITE Budapest, 2013)
  • Design évkönyv 4 / 2011, szerző, 228 oldal (Designtrend Kiadói Kft., Budapest; Magyar design fejezet angolul is)
  • Design évkönyv 3 / 2010, szerző, 228 oldal (Designtrend Kiadói Kft., Budapest;Magyar design fejezet angolul is)
  • Design évkönyv 2 / 2009, szerző, 228 oldal (Designtrend Kiadói Kft., Budapest;(Magyar design fejezet angolul is)
  • Design évkönyv 1 / 2008 szerző, 228 oldal, (Designtrend Kiadói Kft., Budapest)
  • Design a 20. században, magyar kiadás szaklektorálása (Taschen-Vincze Kiadó Budapest, 2002)
  • Művészeti szótár, designhoz kapcsolódó címszavak megírása (Corvina Kiadó, Budapest, 1997)
  • Új magyar iparművészet felé, 220 oldalas tanulmánykötet társszerkesztése (Magyar Iparművészeti Egyetem, Tölgyfa Füzetek, Budapest, 1991)
  • Designelmélet, 224 oldalas tanulmánykötet, bevezető, válogatás és társszerkesztés (Magyar Iparművészeti Egyetem, Tölgyfa Füzetek, Budapest, 1990)
Oktatott tárgyak:
  • Bevezetés a designkultúrába
  • Bevezetés a designelméletbe
  • Designfilozófiák
  • Kortárs magyar design
  • Kortárs nemzetközi design és építészet
  • Művészeti és design intézményismeret
  • Designkultúra
Kutatási területek:
  • 20. századi és kortárs designelmélet - designtörténet
Egyéb oktatási, szakmai tevékenység:
  • A METU-n a alábbi tantárgyak felelőse és oktatója:
  • Designelmélet (kötelező tantárgy)
  • Ökoszociális design (kötelező A tantárgy)
  • Kortárs design(kötelező és szabadon választható tantárgy)
  • Design szakírói gyakorlatok (kötelező A tantárgy)
  • Designkultúra (kötelező A tantárgy)
  • Társadalom, művészet és design (kötelező és szabadon választható tantárgy)
  • Design intézményeinek ismerete(kötelező A tantárgy)
Egyéb szakmai tapasztalat, korábbi munkahelyek, munkakörök:
  • 2006–2013 Designtrend.hu portál alapító főszerkesztője
  • 1998–2009 Designtrend Kiadó alapító szerkesztője
  • 1998–2001 Bútortrend magazin alapító főszerkesztője
  • 1995–1998 Atrium Magazin rovatvezetője
  • 1993 – 2009 MOME (Magyar Iparművészeti Egyetem), külsős előadó, Designelmélet és kortárs design tantárgyak
  • 1993–1995 VAM Design Center művészeti vezetője
  • 1990–1993 Magyar Iparművészeti Főiskola, tudományos kutató
Szervezeti tagságok:
  • 2017 - Magyar Design Kulturális Alapítvány, kuratóriumi tag
Leírás:

30 éve foglalkozik a designnal, többek között tudományos kutatóként, szakíróként, lap- és könyvszerkesztőként, kiállítások szervezőjeként és rendezőjeként, tanácsadóként, s mindezekkel a tevékenységekkel párhuzamosan külsős és főállású egyetemi oktatóként. Legfontosabb feladatának a kortárs nemzetközi, valamint magyar tárgy- és környezetkultúra megismerését, a megszerzett tudás minél szélesebb körben, változatos formában történő átadását tekinti. Meggyőződése, hogy a színvonalas design jelentősen hozzájárul mindennapi világunk minőségének és élhetőségének javításához, rengeteget tehet egy jobb és hosszú távon is fenntartható környezet kialakításáért. Ezeknek a céloknak eléréséhez elengedhetetlenül szükséges olyan szakemberek képzése, akik egyaránt tisztában vannak a kortárs design aktuális elméleti és gyakorlati kihívásaival - problémáival, s más területek szakembereivel együttműködve képesek ezeket megoldani.