Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility METUSCOPE x Filmarchívum: PÁLYAKEZDŐ MESTEREK | Budapesti Metropolitan Egyetem

METUSCOPE x Filmarchívum: PÁLYAKEZDŐ MESTEREK

A METUSCOPE Filmszemle 2024 bemutatja: Klasszikus animációs elsőfilmek 

A Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum gyűjteményéből egy igazán különleges animációs rövidfilm-válogatás kerül terítékre a METUSCOPE Filmszemlén a Magyar Animáció 110 emlékév kapcsán.  

A Budapesti Metropolitan Egyetem válogatott diplomamunkáinak vetítéseihez kapcsolódva a Filmarchívum több mint 60 év filmterméséből válogató összeállításában olyan klasszikus rövidfilmeket láthat a közönség, melyek a világhírű magyar animáció művészeinek első rendezései voltak. 

Az egykor még pályakezdő filmesek munkáiból kirajzolódik a rendkívül sokszínű magyar animáció gazdag múltja, mely ma is inspirálni képes a kortárs film nézőit és fiatal alkotóit. 

METUSCOPE Filmszemle 2024-ben először mutatkozik be élőben, 2 napon át tartó, ingyenes vetítésekkel és szakmai programokkal. 

A programsorozat keretein belül a METU animáció-, mozgókép-, valamint média design szakos hallgatóinak legkiemelkedőbb diplomamunkáit, valamint a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem, illetve a Nemzeti Filmintézet Filmarchívumának válogatott alkotásait tekinthetik meg az érdeklődők, valamint a legaktuálisabb témákat feszegető kerekasztal beszélgetéseken is részt vehetnek. 



A VÁLOGATÁSBAN SZEREPLŐ FILMEK  

PÁLYAKEZDŐ MESTEREK  
Klasszikus animációs elsőfilmek 

A Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum több mint 60 év filmterméséből válogató összeállításában olyan klasszikus rövidfilmeket láthat a közönség, melyek a világhírű magyar animáció mestereinek, mint például az idén 90 éve született Nepp József és Kovásznai György első rendezése volt. A pályájuk elején álló filmesek első zsengéiből kirajzolódik a rendkívül sokszínű magyar animáció gazdag múltja, mely ma is inspirálni képes a kortárs film nézőit és fiatal alkotóit. 

Az „elsőfilmekből” szemezgető válogatásban a magyar animációra jellemző karikaturisztikus hangoltságú vagy épp népművészeti formavilágú munkák mellett helyet kaptak a társadalmi-történelmi témákat dokumentarista megközelítéssel láttató vagy az ember belső lelki-mentális világát feltérképező gyöngyszemek is. 

Kurátor: Orosz Anna Ida 

Nepp József: Szenvedély 
1961
8 perc 

A szatirikus kisfilm a dohányzásról leszokni próbáló városi átlagember gyötrelmeinek stációit veszi sorra. Főhőse, a gyarló kispolgár Nepp József népszerű sorozata, a Gusztáv-széria címszereplőjének prototípusa, aki a francia Hulot úr és az angol Mr. Bean kelet-európai megfelelőjeként vált az 1960-70-es évek mozi- és tv-nézőinek kedvencévé. 


Kovásznai György: A monológ
1963
12 perc

 

Egy fiatal nő a 20. század történelméről vall, miközben csípős humorral eleveníti fel szülei és nagyszülei generációjának életét. Az előző nemzedékeket körülvevő miliő, a közelmúlt történelme meglehetősen groteszk fénytörést kap a merész léptékváltásokkal, lírai asszociációkkal dolgozó fotókollázsokon. Az eredetileg festőművésznek tanult Kovásznai György és mentora, Korniss Dezső képzőművész első közös filmalkotása. 


Szoboszlay Péter: Aki bújt, bújt
1968
6 perc 


A tempós dzsesszkísérettel előadott, fehér háttér előtt játszódó rövidfilm két főszereplője, apa és kisfia bújócskázik. Ám a férfi hiába próbálkozik földön, vízen, levegőben… Bárhová is rejtőzik, bármivé is változik, menten lelepleződik. Az apa tucatnyi átváltozását felvonultató filmet a fiatal rendező, Szoboszlay Péter elsőszülött fiával való kapcsolata ihlette. 


Vajda Béla: Nyelvlecke
1968
9 perc

Az idegenből hazánkba szakadt busafejű főhősünk magyarul tanul. A nyelvkönyv beszédgyakorlatait életidegen párbeszédek és szocialista lózungok uralják, melyek azonnal kövér idézőjelek közé kerülnek, amint azokat az elrajzolt figura nagy nehezen kibetűzi. A Nyelvlecke a később Cannes-i Arany Pálma-díjas Vajda Béla Színház- és Filmművészeti Egyetemen készült diplomafilmje. 


Bányai István: Hamm! 
1977
8 perc


A szecessziós stílusú film a fogyasztói társadalom ötletes karikatúrája. Főszerepben a mindent bekebelező, korpulens éttermi vendég. A film később Amerikába disszidált rendezője, Bányai István grafikusművész a New Yorker folyóirat számára készített címlap-grafikáival, és Zoom című képeskönyvével vált világszerte ismertté. 


Cakó Ferenc: A szék
1978
6 perc


Pikareszktörténet egy lomtalanítás során utcára dobott antik székről, akinek viszontagságos vándorútja a koszlott pesti belvárosból az újépítésű panelrengetegen és a lepusztult rozsdaövezeten át vezet új élete felé. A később gyurma- és homokanimációs filmjeivel világhírűvé vált Cakó Ferenc első önálló rendezése a Pannónia Filmstúdió és a Balázs Béla Stúdió égisze alatt készült. 


Keresztes Dóra, Orosz István: Holdasfilm

1978

5 perc


Weöres Sándor és Pásztor Béla groteszk versei fantáziadús animációs képsorokon keresztül kelnek életre. A játékos rigmusokból, szabad asszociációkból épülő paraszti képzeletvilág erős színekben, álomszerű jelenetekben elevenedik meg a Vízöntő Együttes zenéjére. 


Nagy Gyula: Ujjhullám 

1985

2 perc


Mi lenne, ha ujjperceink életre kelnének és vad táncot lejtenének. A rendhagyó táncfilm főszereplői két kéz és rajta tíz ujj. 


Molnár Jacqueline: Pirosvirágú narancskék

2002

5 perc


A talált fotókra épülő festett film sodró lendületű utazásra invitálja nézőjét a lélek és az elme távoli szegleteibe, ahol egymást ismerő emberek és soha nem látott lények találkoznak sosemvolt helyeken.


Bánóczki Tibor: Holtágban

2002

5 perc


A festőien ábrázolt lélektani thriller főhőse egy zavarodott elméjű vasúti állomásfőnök, aki egy folyami holtág mellett lévő kihalt faluban lakik. Az isten háta mögötti helyre, amely egykor kedvelt üdülőhelynek számított, egy tikkasztó nyári napon fiatal turistalányok vetődnek…