METU Index 2020 kutatás - Így éltünk a karantén idején
Többet foglalkozunk a szüleinkkel, sokkal megfontoltabban költjük a pénzt, és új hobbikat keresünk, vagy a régieket elevenítjük fel, ha otthon kell maradnunk – derül ki a METU Marketing Műhelyének évente kiadott METU Indexéből.
A több mint 600 fiatal megkérdezésével készült kutatás idén azt vizsgálta, milyen hatással van a járványhelyzet az egyetemisták mindennapjaira. Az ügyintézéstől a tanuláson keresztül a szórakozásig szinte mindent a digitális térbe költöztettünk.
A 2020-as kutatási projekt szakmai vezetője Dér Csaba Dezső, projekt menedzsere pedig, Markó-Bodor Zsuzsa Kereskedelem és marketing szakos hallgatónk volt.
![]() | ![]() | ![]() |
Markó-Bodor Zsuzsa | Marketing Műhely csapata | Dér Csaba Dezső |
A korlátozások alatt sem töltöttünk kevesebb időt egymással
Nagyjából ugyanannyi időt töltenek a barátaikkal, mint a járvány előtt, a szülőkkel viszont többet: a hallgatók egyértelmű többsége (92%) fele-fele arányban ugyanannyit vagy még többet beszélt a szüleivel, mint a járvány előtt, és csak 8 százalékuk kevesebbet. A megkérdezettek többsége kapcsolattartás céljából elsősorban a Facebook Messengert és a hagyományos telefonhívást használja, ezek után következik az Instagram, majd az e-mail.
Évi néhány alkalom helyett napi szintű videochat
A járvány egyik következménye a hallgatók körében is a videochat elterjedése: az addig csak évi vagy havi néhány alkalommal használt alkalmazásokat a járvány időszakában a hallgatók fele hetente, további közel 40 százaléka pedig napi rendszerességgel használta.
A szórakozás és az ügyintézés a digitális térbe költözött
A járványügyi helyzet előtt a válaszadók 38 százaléka saját megítélése szerint napi 4-6 órát töltött a digitális térben munka, mobilhasználat vagy szórakozás miatt, 23 százalékuk pedig 1-3 órára becsülte ezt az időt. A hallgatók többsége korábban például egyáltalán nem online felületen bonyolította le különóráit, a háztartási termékek beszerzését, a testmozgást és a hivatali ügyek intézését, a járvány időszaka alatt azonban ezek teljes mértékben az online felületekre terelődtek át.
A járvány alatt jobban átgondoltuk, mire költünk
A megkérdezettek saját bevallásuk szerint pár ezer forintos tételekről gyorsan, pár tízezer forintos vagy annál nagyobb tételekről pedig inkább megfontoltan hoztak döntéseket a járvány előtt. A pandémia ideje alatt azonban sokkal tudatosabban döntöttek már pár ezer forintos tételekről is.
Nem váratlan, hogy a legtöbben sokkal kevesebbet költöttek öltözködésre, közlekedésre, utazásra és szépségápolásra. A szórakozáson, tanfolyamokon, különórákon és sporton viszont nem takarékoskodtak: ezekre – az étkezéssel és az egészségügyi szolgáltatásokkal együtt – ugyanannyit költöttek a járvány időszakában, mint korábban.
A megkérdezettek többségének (57%) több szabadideje lett a járvány ideje alatt, a hallgatók 27 százaléka azonban úgy ítélte meg, hogy kevesebb ideje lett, vagy egyáltalán nem maradt kapacitása szabadidős elfoglaltságokra.
Ha érdekel a kutatás részletes elemzése, kattints ide: https://www.metropolitan.hu/sajtokozlemenyek-metu
és a 2020-as lenyitható menüben megtalálod, ezzel a címmel: 2020.07.06. - Online is ugyanolyan intenzív közösségi életet éltünk, mint a járvány előtt
Hírek

A METU SZERVEZÉSÉBEN NEMZETKÖZI KONFERENCIÁRA KERÜLT SOR PRÁGÁBAN
A Budapesti Metropolitan Egyetem által létrehozott „Joint Special Course” progra …

myBRAND Centre For Excellence Kiválósági Mentorközpont tavaszi szakmai találkozója a METU-n
A Magyar Nemzeti Bank és a Budapesti Metropolitan Egyetem által &n …

METU-s alkotók a WPO csomagolástervezés világversenyén
Négy METU-s hallgató is figyelmet kapott a WPO 2022 WorldStar Student Award - Cs …

Sikeresen lezajlott a METU projekt hét
ikeresen lezajlott a 3 napos METU Projekthét, mely során a diákoknak kisebb csop …

„Ahhoz, hogy megértsük a körülöttünk zajló eseményeket, a földrajzhoz kell fordulnunk.”
- állítja Csizmadia Norbert geográfus, akinek legfontosabb küldetése, hogy a tér …

Kihirdették az első METUSCOPE magyar online filmszemle szakmai díjazottjait
A rövidfilmkategóriát a nemzetközi sikereket is elérő Agapé nyerte, az animációs …

Narancshéjból készült ruhát nézhetünk meg a Budapestre érkező GROW kiállításon
Március 13-25. között Magyarországra látogat az amszterdami Fashion for Good Mus …

A gazdasági integráció geopolitikája a 21. században: megatrendek és megarégiók új kurzus a Budapesti Metropolitan Egyetem képzésein
A Budapesti Metropolitan Egyetemen új szabadon választható gyakorlati kurzus vár …
