KTIA

A regionális jóllét és wellness koncepciók alkalmazási lehetőségei és IKT támogatással megvalósuló fejlesztési lehetőségei a Balkánon

A Budapesti Metropolitan Egyetem (korábbi nevén Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola) és az Információs Társadalomért Alapítvány közösen 300 millió forintos támogatást nyert el a Kutatási és Technológiai Innovációs Alap pályázatán, amelynek keretében megvalósult kutatási projekt a Balkán régió országainak azon értékekeire fókuszált, amelyekre alapozva egészségfenntartást célzó turisztikai szolgáltatás-koncepciók alakíthatók ki.

A nemzetközi szakemberek bevonásával futott, több mint kétéves kutatássorozat két fő területre koncentrált: a Balkán régió kulturális és természeti kincseinek összegyűjtése, valamint az ezekre alapozható, piacképes egészségturisztikai termékek és infokommunikációs technológiai megoldások kidolgozása. A projekt célja a Balkán Wellbeing (jóllét) koncepciót megalapozó kulturális és természeti adottságok feltérképezése, valamint a gyógyulás és egészségfenntartás céljából utazóknak szóló termék koncepciók formájának meghatározása.

A projekt keretében a kutatócsoport tagjai kutatási tevékenységeik előkészítése érdekében három nemzetközi tanulmányúton vettek részt finn, osztrák, és szerb partnerek vendégeiként. A tanulmányutak alkalmával már működő egészségturisztikai megoldásokat vizsgáltak meg az adott régiókban, mint például a Nordic Wellbeing, az Alpine Wellness, vagy a Balkan Spa. Ezt követően félévente megrendezett workshopokon dolgozták fel a nemzetközi tapasztalatokat, és azt vizsgálták, hogy a megfigyelt modellek mely részei és hogyan adaptálhatók a Balkán régióra. A műhelymunka során a hazai kutatók és nemzetközi partnerek mellett a projekt megvalósulását támogató hazai turisztikai vállalkozások, szak- és felnőttképző intézetek képviselői dolgoztak együtt.

A nemzetközi projektet az Információs Társadalomért Alapítvány munkatársai és a Budapesti Metropolitan Egyetem Turizmus és Vendéglátás Intézetének szakemberei menedzselték.

A projekt szorosan kapcsolódik az Új Széchenyi Terv Tudomány és Innováció kitörési pontjához, a Digitális Megújulás Cselekvési Tervhez, valamint az Európa 2020, a Digitális Menetrend, a Horizon2020 uniós stratégiákhoz.

Turisztikai Programnavigátor

A turisztikai szolgáltatók érdeke a vendégkör lehető leggyorsabb, legjobb minőségű, széleskörű tájékoztatása. Mivel a körülmények és a vonzerőváltozások hatással vannak a vendégkörre, ezért újszerűen kell megszervezni számukra a tájékoztatási rendszert. Az infokommunikációs eszközök fejlődése új szemléletmódot és rugalmas alkalmazkodást igényel a turisztikai szervezetektől.

A projekt során kifejlesztett Turisztikai Programnavigátor rendszerrel egységes, folyamatos, aktualizált, minden szempontot figyelembe vevő, a vendégek részére igényeik szerint alakítható elektronikus tájékoztatást lehet nyújtani a mai kornak megfelelő, minden korosztály számára alkalmazható program használatával. Az információk egységes formátumban, adatlap kitöltésével kerülnek be a rendszerbe az attrakciókat üzemeltető turisztikai szolgáltatók által.

A felhasználók tájékozódását sok szempontú keresés és szűrés segíti célcsoport, érdeklődési kör és időjárás szerint is. A látogatók Városkép, Épített vonzerő, Gyűjtemény, Rendezvény, Természeti érték, Aktív turizmus, Gasztronómia kategóriákban böngészhetnek a feltöltött attrakciók között.

A Turisztikai Programnavigátor rendszer KTIA projekt során elkészült implementációját ITT érheti el.


Projekt címe: A regionális jóllét és wellness koncepciók alkalmazási lehetőségei és IKT támogatással megvalósuló fejlesztési lehetőségei a Balkánon

Projekt azonosítószáma: KTIA_AIK_12-1-2013-0043

Kedvezményezettek neve:

  • Budapesti Metropolitan Egyetem (1148 Budapest, Nagy Lajos király útja 1-9.)
  • Információs Társadalomért Alapítvány (1116 Budapest, Sopron út 64.)

Támogatás összege: 308.821.204 Ft

Projekt futamideje: 2013.06.01–2015.09.30.