Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Kőváry Dániel / Képalkotás alapszak | Budapesti Metropolitan Egyetem

Kőváry Dániel / Képalkotás alapszak

„Tudatosan készültem egyetemi tanulmányaimra és a filmes szakmára, a vágói munkakör érdekel a legjobban, jó ideje erre a pályára készülök.”

Kőváry Dániel Képalkotás alapszakunk mozgóképkultúra és média szakirányán diplomázott.Vágóként jegyzi szaktársa, Beleznai Márk rendezésében készült Agapé című másodéves vizsgafilmjüket, amely szerepel a 8. Friss Hús versenyprogramjába és a meghívták a 73. Cannes-i Filmfesztivál Cinéfondation válogatásába is. Elismerő oklevelet vehetett át A Ferencvárosi denevérember című filmjéért a IV. Magyar Speciális Független Filmszemlén, amit 2019-ben az Ars Sacra Filmfesztiválon is láthattunk.

Miért ezzel a területtel foglalkozol?
Imádtam Tim Burton bábfilmjeit 8-10 éves koromban, ennek hatására nevelőapukámmal nagyon sok LEGO stop-motion filmet „gyártottunk” akkoriban, innentől nem volt megállás. A középiskolámban nagyon színvonalas médiaoktatásban volt részem, sok filmklasszikust nézetett velünk a tanárnőm, ez pedig csak erősítette a kialakulóban lévő szerelmet. Ezeknek köszönhetően már tudatosan készültem egyetemi tanulmányaimra és a filmes szakmára. A vágói munkakör érdekel a legjobban, jó ideje erre a pályára készülök.

  


Miért ezt a szakot választottad?
Nem vettek fel SZFE-re. :D Viccet félretéve, felütöttem a felvit, azzal az indíttatással, hogy ha nem a színmű, akkor merre hány méter – így találtam meg a METU-t. Az árak borsosak voltak, de végül csak sikerült otthon kisírni az első év tandíját.

Mi inspirál?
Egy kevésbé ismert, de annál igényesebb közéleti magazinban filmkritikákat írok (álnéven, sose találtok meg!), ezáltal elég sok filmet nézek. Ami tetszik, azt a szívembe zárom és az impressziókat igyekszem visszaforgatni a gyakorlati projektjeimbe. Közeli szaktársaim – egy kezemen meg tudom számolni őket, rendszerint együtt dolgozunk és szerencsére a barátaimnak tudhatom őket - szintén nagyon inspirálóak és segítőkészek. Bármilyen ötlettel is állok elő, mindig át tudom beszélni velük a tényállást.

  


Melyek voltak a kedvenc egyetemi munkáid és miért?
Nagyon aktív három év áll mögöttem, de ha ki kell emelnem pár kedvencemet, akkor:
A dokumentumfilmes félévünk nagyon érdekes kaland volt, az itt készített filmemet, A ferencvárosi denevérembert azóta is nagyon kedvelem, több kisebb helyen is vetítették, pl.: az Ars Sacra Fesztiválon a Tabán moziban.




Az ORIGO filmstúdióban szaktársam, Goldberg Emília rendezésében készült David Lynch-homázs is nagyszerű lett, itt már vágóként működtem közre. A Lakodalom utáni éjjel című rövidfilm 2019-ben elnyerte a budapesti Műcsarnok „David Lynch - Kis történetek” című fotókiállítás apropóján megrendezett „Kis történetek, kis titkok” professzionális rövidfilm pályázat fődíját.




Szintén szaktársam, Beleznai Márk rendezésében készült, azóta nagy sikereket elért Agapé című másodéves vizsgafilm, itt is vágóként dolgoztam. A film először bekerült a 2020-as Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál versenyprogramjába, majd a 2020-as cannes-i filmfesztivál hivatalos válogatásába. 




  

Emellett pedig természetesen a saját, „Diszkó Diktátor” munkacímen futó diplomafilmem munkálatai.

  


Mi volt a diplomamunkád? Miért ezt a témát választottad?
Diplomafilmem egy klasszikus apa-fia szembenállást hivatott feldolgozni. A történet szerint a 19 éves dj, Peti egy közepesen üzemelő, lepukkant klubban próbálja érvényesíteni artisztikus zenei affinitásait - ez sokszor nem egyszerű, ugyanis a hely tulaja, Laci bácsi igyekszik minden módon szabotálni a fiú próbálkozásait. Laci hajdan nagy nevű diszkós volt, ez a kor azonban már letűnt: konzerválva zenei múltját most kétszintes boltot üzemeltet, melynek tetején lemezbolt, pincéjében pedig diszkó működik. Igazi diktátor, főleg, ha a zenéről van szó: nem szereti, ha kikerül kezei közül az irányítás, Petinek hála azonban ez egyre gyakrabban történik meg. Az alkotás jelenleg a „Diszkó Diktátor” munkacímet viseli.

  


Mindenképp olyan dologról szerettem volna mesélni, amihez tudok kapcsolódni, a filmem alapötlete pedig már régóta a fejemben motoszkált. Mind nagyszüleim, mind édesanyám, mind pedig zenész édesapám részéről nagyon sok zenével kapcsolatos élmény ért gyermekkoromban, magam is megjártam a zeneiskolát, „másodállásban” pedig legjobb barátommal a valóság síkján is lemezlovaskodom, így volt miből táplálkoznom. Írásban a tehetséges Goldberg Emília bontotta ki az ideát, fényképezés terén az Agapéban és sok más egyetemi projektben már bizonyított Barna Máté vette szárnyai alá a filmtervet. Melléjük szerencsére sikerült találnom egy lelkiismeretes asszisztenst és a barátnőm is mindig ott volt, nehogy egy gyengébb pillanatomban véletlen kukába dobjam több, mint egy év munkáját. A színészek között van Vajda Kristóf (remélem legközelebb sikerül meghalnod), Paizs Miklós (Sickratman), Megyesi Pálma (FOMO), Bouquet Gergely (szintén FOMO) és Ónodi Eszter (Aranyélet). Nélkülük és a sok-sok lelkiismeretes stábtagom nélkül most sehol nem lenne ez a film.

A film egy a pandémia okozta nagyobb kihagyással augusztus elején forgattuk le teljesen, így most egy hosszú utómunka-fázis vár rá, de túlzás nélkül állíthatom, ígéretesnek látszik a végeredmény.

  


Mivel járult hozzá a szakmai fejlődésedhez a METU az egyetemi évek alatt?
Leginkább a filmkészítés gyakorlati oldalán virított a szak. Az ORIGO filmstúdióban fergeteges operatőri gyakorlataink voltak Gózon Franciscoval és a Szalai Károly által vitt vágó órák is rendkívül hasznosnak bizonyultak.

Mit mondanál annak, aki most felvételizik, miért érdemes a METU-t választania?
Az egyetemi rentalból kölcsönözhető eszköztár és a nagyobb rentalokban igénybe vehető 90%-os diákkedvezmény nagyon jó dolog. Ezek mellett az ORIGO stúdiós lehetőségek is impozánsak és aki kitartó és szorgalmas, hasznos filmes kapcsolati rendszert tud kiépíteni maga körül a METU-n.

  


Hogy érzed magad frissdiplomásként?
Diplomásnak lenni szinte semmivel sem másabb, mint nem diplomásnak lenni. Persze nagyszerű érzés papíros mozgóképkészítő szakembernek lenni. Reménykedem benne, hogy a jövőben talán lesz is valami gyakorlati haszna a dokumentumnak.

Milyen élmény volt a diplomavédésed?
A vírushelyzet miatt ZOOM-on lett megtartva, így elsősorban személytelen élmény volt. Emellett hosszúra is nyúlt, egész nap a gép előtt ültem. A tanárok nagyon kedvesek voltak, maga a védés nem jelentett nagy kihívást.

Milyen terveid vannak a jövőre?
November végéig befejezem a diplomafilmem munkálatait, jövő szeptemberben mindenképp megpróbálom az SZFE vágó szakát, a köztes időben pedig dolgozom és fejlesztem magam. Emellett pedig karácsonyig összegyűjtök annyi pénzt, hogy beszállhatok az internetbe.

  

Az interjúban felhasználz képeket többek között Jámbor Imre és Vîrvaş Dóra készítette.