kosztándi orsolya

KOSZTÁNDI ORSOLYA

KÉPGRAFIKA 3., ELSŐ DÍJ

Nyertes pályamunkája: Bartókon innen és túl. Zenei parafrázisok Bartók Béla II. hegedűversenyéhez 

Kísérlet egyes – mára elkülönült – művészeti ágak összevonására. Bartók Béla II. hegedűversenyének vizuális megjelenítésében találkozik a zene, a grafikai ábrázolás, a tánc, valamint az építészet is.

A vizuális parafrázis elkészítése során két hangsúlyos pont volt: megtalálni a kapcsolódási pontokat a művészeti ágak között, kihangsúlyozva a közöttük felsejlő megannyi hasonlóságot; a másik, hogy megkísérelje szimultán folyamatok – a zene – mint mozgásfolyamat egyidejű átfogalmazását. A zenei hangok átkódolására saját vizuális jelrendszer jött létre, az így megszületett alakzatokkal, kompozíciókkal szabadon játszott az alkotó. A koncepció nem csupán a hegedűverseny egyes tételeinek, részleteinek vizualizálására, átkódolására korlátozódott: egy nagyon átfogó, egységes képet szeretne adni a műről, ami magába foglalja a múltat (a keletkezést, a szerző inspirációit), a jelent (a konkrét hegedűverseny egyes részleteit), illetve a jövőt (azokat a modern módszereket, melyeket a zeneszerző a komponálás során használt, s melyek előrevetítik a jövő modern zeneiségét).

Végül a létrejött struktúrákat egy képzeletbeli "Bartók Intézet" látványtervének elkészítéséhez alaprajzként használta az alkotó.


RÖVID INTERJÚ ORSOLYÁVAL

Miért ezzel a területtel foglalkozol?

Gyerekkorom óta párhuzamosan tanulok zenélni és rajzolni, s a tanulmányaim során nagyon sokszor tapasztaltam, milyen sok ponton kapcsolódik egymással ez a két művészeti ág, akár keletkezésüket, történetüket vagy éppen technikai sajátosságaikat tekintve. Megismerve egyéb társművészeti ágakat is (építészet, tánc, irodalom), a paletta számomra még inkább kiszélesedett. Rendkívül izgalmas dolog e területek keresztmetszetében alkotni, feszegetni a határokat,kísérletezni és új, nem várt megoldásokat találni.

Miért ezt a szakot választottad?

A tervezőgrafika szak számomra ötvözi a művészet közelségét és a hasznos gyakorlatiasságot. Azért választottam, mert ez a terület nagy fokú átjárást biztosít a különböző művészeti ágak között, hiszen egy grafikus szerepköre manapság már kimeríthetetlenül sokrétű.

Mi inspirál?

Egy kicsit utópisztikus gondolat, de leginkább inspirálónak azt találom, hogy egymástól elhatárolt művészeti ágak egy projektben való összevonásával közelebb hozhatom egymáshoz az ezen művészeti ágakban tevékenykedőket.

Mivel szeretnél foglalkozni a jövőben?

A jövőben is  szeretnék hasonló kísérleti munkákat létrehozni, lehetőség szerint új összefüggéseket megmutatni.


ORSOLYA KEDVENC FŐISKOLAI MUNKÁI:

PLAYABLE DATA 

Egyik friss főiskolai munkám a "Playable data", aminek elkészítése során azt a feladatot kaptam, hogy grafikonokkal ábrázoljak tengernyi adatot: Magyarország egyes helységeinek területét, lakosságát, stb. A különböző számadatokból kottaszerű grafikonokat készítettem, az adatok szemléltetésére kottajeleket vagy éppen színkódokat használtam. Az adatokat azután egy egyszerű hanggenerátor segítségével hanghullámokká alakítottam, így "le lehet játszani" Budapest lakosságát, vagy Bács-Kiskun megye területét.

HÁROMDIMENZIÓS BETŰK

Egy másik hasonló munkám során a feladat háromdimenziós betűk készítése volt. Egy előre meghatározott szabályrendszer szerint vonalkódokká alakítottam különböző zenerészletek, majd háromdimenziós "építőkockákat" készítettem belőlük. Ezután ezekből az elemekből raktam össze a betűket, majd a "Coded music" feliratot.