Kínai copy
A távol-keleti hagyomány vs. a Nyugat eredetiség-igénye a kortárs kínai festménykultúrában
Nagy Mercédesz előadása
Időpont: 2012. március 26., 9.30
Helyszín: BKF Rózsa utcai campus, A209-es terem, 1077 Budapest, Rózsa utca 4-6. (A bejárat a Hutyra Ferenc utca felőli oldalon található.)
A kínai társadalomban történelmileg, kulturálisan mélyen gyökerező hagyomány szerint az eredetiségre való igény egyszerűen értelmezhetetlen. Már az iskolarendszer, az alázatosságot propagáló konfucianizmuson nyugvó, csapatszellemet és engedelmességet követelő kommunizmussal kiegészülő pedagógiai elvek sem az egyénieskedést és a kreatív gondolkodást, a nyugati értelemben vett önállóságot támogatják. Ugyanakkor a többezer éves – mára, igaz, egyszerűsített – írásjegyek elsajátítása is rendkívüli fegyelmet, precizitást, pontos megfigyelőképességet igényel. Azaz az aprólékos, egzakt utánzási képesség elsajátítása kulturális létkérdés, a társadalomba való beilleszkedés feltétele egy kínai ember számára. Emellett szintén időszámításunk előttről származó és ma is élő konfucionista hagyomány a mester, a tanító mint tökéletesen utánzandó példa tekintélye.
A művészetre vonatkoztatva pedig szintén elmondható: régi közhely a kínai festészet történetében, hogy a nagy művész egyben nagyszerű másoló is. Az állítás logikája szembehelyezi a kínai művészetet a poszt-reneszánsz európai művészettel, mely a művészből egyedülálló, individuális hőst teremtett, aki tudatosan kerüli a másolást, hogy olyasvalamit teremtsen, ami azelőtt nem létezett – az úgynevezett eredetiséget hajszolva.
A kulturális hátteret megvilágítandó két jelenséget vizsgálunk: az egyik az 1990-es években kibontakozó ún. politikai pop irányzat, melynek követői a pop-art hagyományait a kínai kommunizmus ikonográfiájával elegyítő alkotásaikkal hódították meg az addig elsősorban európai, amerikai hagyományokkal rendelkező kortársművészeti piacot.
A hamisítás/másolás másik problematikus példája a dél-kínai Shenzhen (Sencsen, 深 圳) városában található DaFen (大 芬) művésztelepen létesült tulajdonképpeni olajfestménygyár. A nagyipari mennyiségben készülő másolatokat – akárcsak a bestseller politikai pop képeit – szintén diplomás képzőművészek állítják elő. Az eredetiség-kérdésen kívül egy másik momentum köti össze őket: a piac. Mindkét típusú alkotások a nyugati piacot látják el áruval.
A Média design szak szervezésében
Michael Wolf: Real Fake Art Nr.19, Mona Lisa, $ 95.- (without frame), 2005
2012. 03. 22.Hírek
Növeld munkaerőpiaci esélyeidet, válaszd duális képzési formánkat!
Ha a METU-t is megjelölted a felsőoktatási felvéte …
Együttműködési megállapodást kötött a Budapesti Metropolitan Egyetem és a GIRO Zrt.
A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) és a GIRO Zrt. közötti …
Magyarország Érdemes Művésze díjban részesült Hefkó Mihály DLA, a METU főiskolai docense
2024. március 14-én állami kitüntetést kapott Hefkó Mihály DLA, a Budapesti Metr …
A METU Teória sorozat:A „Fától az erdőt” című kötet
METU TEÓRIA kötetek A Budapesti Metropolitan Egyetem Művé …
A Budapesti Metropolitan Egyetem hallgatójának ruhája Azahriah vadonatúj videóklipjében
A Budapesti Metropolitan Egyetem hallgatójának ruhája Azahriah vadonatúj videókl …
4 METU hallgatói díj a Hiány többlete című szőnyegterv pályázaton
Hatalmas büszkeség, hogy Textiltervező BA hallgatóink 4 díjat is elhoztak a SZET …
Együttműködési megállapodással erősíti kapcsolatát a KSH és a Budapesti Metropolitan Egyetem
Budapest, 2024. március 5. – A Központi Statisztikai …
METU Művészeti Diákköri Konferencia 2024. tavaszi fordulójának eredményei
2024. február 22-én került megrendezésre a Budapesti Metropolitan Egyetem Művész …