Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Így készülj fel a diploma utáni vállalkozásindításra | Budapesti Metropolitan Egyetem

Így készülj fel a diploma utáni vállalkozásindításra

Ha összeveted a vállalkozói és az alkalmazotti életformát, azt láthatod, hogy mindegyikhez más kompetenciák, más attitűd szükséges, és mindegyik úton más nehézségekkel és előnyökkel találhatod szembe magad. Ha megfordult már a fejedben, hogy az egyetemi évek után vállalkozást indíts, olvass tovább, mert ebben a cikkben hasznos tippeket osztunk meg, és elmondjuk, milyen lépéseket tehetsz meg már hallgatóként a jövőbeni, sikeres vállalkozásod érdekében. 


Alkalmazotti vs. vállalkozói életforma 

Le kell szögezni már az elején, hogy a vállalkozói életforma nem való mindenkinek, ugyanis nem mindenki tudja elengedni az alkalmazotti léttel járó (vélt vagy valós) előnyöket, például a havi, fix jövedelmet, illetve a munkáltató által biztosított biztonsági hálót. 

Tagadhatatlan, hogy a vállalkozói lét együtt jár egyfajta bizonytalansággal, viszont cserébe óriási szabadságot és korlátlan lehetőségeket is magában hordoz. 

Fontos, hogy mielőtt fejest ugranál egy vállalkozásba, mérlegeld, hogy mennyire viseled jól, ha folyamatosan változik körülötted minden, illetve mennyire ragaszkodsz a fix és megszokott dolgokhoz. Ez is segíthet eldönteni, hogy melyik úton indulj el. 


A sikeres vállalkozás receptje


Tartsd a fókuszt! 

Megnehezíti egy vállalkozó életét, ha túl kevés ötlete van – de amire sokan nem gondolnak: az is nehézséget jelenthet, ha túl sok ötlet van, és nem tudod tartani a fókuszt.

Sokszor muszáj legyőzni a vágyat, hogy valami újba belevágj, és a már folyamatban lévő projektekre koncentrálni! 

Ezzel szemben, akinek az a gondja, hogy vállalkozást indítana, de nem tudja, mibe vágjon bele, annak érdemes a hobbijaiból kiindulni, és átgondolni, melyik kedvenc elfoglaltságában van üzleti potenciál. 

Napjainkban szinte bármiből lehet pénzt csinálni. Erre kiváló példa az Utazómajom nevű weboldal, ahol az utazásra épült fel a vállalkozás, amely szintén egy hobbi, és mára a cég meghatározó szereplővé vált a kedvező árú utazások piacán.  

Ha neked az a szupererőd, hogy másokat meghallgatsz és megértesz, akkor talán a coaching tevékenység való neked.

A lényeg, hogy olyan területet válassz, amely iránt valóban érdeklődsz, hiszen a nap nagy részében ezzel fogsz foglalkozni, ha elindul a vállalkozásod! 


Kommunikációból légy jeles 

Sokan alábecsülik a kommunikációs készségek fontosságát, pedig, ha belegondolsz, hiába vannak egy cégnek szuper termékei vagy szolgáltatásai, ha nem tud megfelelően kommunikálni, akkor nem fogja azokat eladni, vagyis nem lesz sikeres a vállalkozás. 

Vállalkozóként a meggyőzés és a kommunikáció a legfontosabb készségid közé tartoznak, hiszen ahhoz, hogy legyenek vevőid, az is kell, hogy az emberek tudjanak rólad, és megbízzanak benned – ehhez pedig tudatos és profi kommunikáció szükséges! 

A szakértői márkaépítés és a kontentmarketing, amely a célcsoport bizalmának, lojalitásának kialakításában segít, szintén nagyon fontos terület. 

Érdemes már kezdettől odafigyelni a céges mellett a személyes márkaépítésre is, hiszen az emberek sokkal könnyebben megbíznak egy hús-vér személyben, mint egy céghez.


Már hallgatóként is tehetsz jövőbeni vállalkozásodért! 


Ezekre érdemes odafigyelni már az egyetemi évek alatt  


Kapcsolatépítés

Ha jövőbeni terveid között szerepel a vállalkozás indítás, már hallgatóként érdemes elkezdeni a kapcsolatépítést. 

Például eljárhatsz tematikus rendezvényekre, ahol új ismeretségeket köthetsz. 

A Facebookon, az Eventbrite-on, illetve a meetup.com weboldalon számos programlehetőséget találhatsz, amelyek kapcsolatépítésre kiváló lehetőséget jelentenek. 

Meglehet, hogy jövőbeni kollégáidat vagy partnereidet ismered meg ilyen rendezvényeken, ráadásul megtanulhatsz bemutatkozni és beszélni az ötleteidről – most még tét nélkül! 


Használd a YouTube-ot tanulásra is! 

Ma már a YouTube segítségével szinte bárminek utána lehet nézni, sőt akár szakmák is megtanulhatók videók segítségével.  

Még jobb, ha magad is beállsz a tartalomgyártók sorába, hiszen így rövid idő alatt rengeteget fejlődhet a kommunikációd, és megtanulhatod természetesen, magabiztosan áramoltatni az információt, ami később a hasznodra lesz. 


Készülj fel a kockázatokra! 

Rengeteg olyan körülmény és tényező adódhat, amelyek hatással lehetnek jövőbeni vállalkozásodra. 

Ilyen például a gazdasági-politikai helyzet, a változó adórendszer – de ezek mellett sok minden más is befolyásolhatja a céged működését, amire jó, ha felkészülsz. 

Fontos azonban leszögezni, hogy ugyanezek a veszélyek az alkalmazottakat is érinthetik, hiszen például bárki munkanélkülivé válhat egyik percről a másikra. 

Kockázatot rejtenek a társulások is, ezért ezeket érdemes nagyon alaposan megfontolni, és precízen lefektetni az együttműködés szabályait, mert ezzel sok problémát megelőzhetsz. 

Minden egyes kockázati tényezőt érdemes számításba venni, és akár kockázatkezelési tervet is lehet készíteni, amely segíthet átlendülni az esetleges nehézségeken. 


Az alkalmazotti tapasztalatok is hasznosak lehetnek

Nem baj, ha nem szeretnél, vagy nem tudsz egyből az egyetem után belevágni egy saját vállalkozásba, sőt hosszabb távon előnyeid is származhatnak abból, ha először alkalmazottként próbálod ki magad, hiszen ezeket a tapasztalatokat is hasznosítani tudod majd a későbbiek során. 

Például megismersz vezetői attitűdöket és stílusokat, amelyek alapján kialakul benned egy kép, és el tudod dönteni, hogy Te magad melyik mintával tudsz azonosulni. 

Ha pedig egyből belevágsz egy vállalkozásba a diploma után, annak az lesz az előnye, hogy keretek és szabályok ismeretének hiányában szabadabban fogsz szárnyalni. 

A lényeg, hogy tanulj, fejleszd magad, és építs kapcsolatokat már az egyetemi évek alatt is! 


A cikk szerzője Dallos Zoltán, az Alkalmazottból Vállalkozó című könyv szerzője, a DLX MEDIA marketing ügynökség alapítója.

Gyakornoki munkát keresel? Nézz szét a cég karrier oldalán: https://dlxmedia.hu/karrier