The impact of national quality labels and protected designations of origin on Hungarian cheese consumers' preferences

A Q1 besorolású British Food Journal folyóiratban megjelent, The impact of national quality labels and protected designations of origin on Hungarian cheese consumers' preferences című tanulmány (https://doi.org/10.1108/BFJ-10-2024-1112) a minőségi élelmiszer-jelölések szerepét vizsgálja a magyar sajtvásárlók körében. A kutatás célja az volt, hogy feltárja az uniós eredetvédelmi jelölés (PDO) és a hazai minőségi tanúsítvány („Magyar Termék” védjegy) szerepét a vásárlási döntésekben, különös tekintettel a fogyasztói etnocentrizmus és a hitelességérzet hatásaira.
A vizsgálat 2 340 fős, nem és régió szerint reprezentatív mintán zajlott, conjoint elemzés és regressziós modellezés alkalmazásával. Az eredmények alapján a magyar fogyasztók nagyobb hasznosságot tulajdonítanak a Magyar Termék címkének az EU-s PDO jelölésekkel szemben, mivel ezt a jelölést hitelesebbnek tartják. A kutatás kimutatta, hogy a patriotizmus és az etnocentrikus attitűdök növelik a nemzeti címkék hitelességének fogyasztói megítélését, és ezáltal azok hasznosságát a vásárlási döntésekben.
A gyakorlati következtetések alapján a közép- és kelet-európai országokban, ahol az uniós földrajzi árujelzők ismertsége alacsony, a nemzeti minőségi jelölések alkalmazása valós versenyelőnyt biztosíthat a termelőknek. Különösen a magasabb árkategóriájú sajtok esetében érdemes alkalmazni ezeket a tanúsításokat, mivel ilyenkor a fogyasztói etnocentrizmus hatása erősebben érvényesül.

A kutatás elméleti kerete
A szerzők rövid bemutatása:
Dr. Mucha László a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem adjunktusa, kutatási területei közé tartozik az élelmiszerfogyasztói magatartás, a minőségi és eredetjelölések, az élelmiszerpazarlás problémája, valamint a helyi és kézműves élelmiszerek marketingje. Publikációi között rangos nemzetközi folyóiratokban megjelent tanulmányok találhatók, például a fogyasztói attitűdök és a tervezett viselkedés elméletének élelmiszerpiaci alkalmazásáról. Aktív kutatói, bírálói és oktatói munkájával hozzájárul az élelmiszer-gazdaság és marketing tudományos diskurzusához. Hazai kutatói tudománymetriai minősítés: D1 (a gazdaság- és jogtudományi terület kutatói rangsorában felső 10%).
Dr. Vinogradov Szergej a Budapesti Metropolitan Egyetem Módszertan Intézetének intézetvezető egyetemi docense. Statisztikai elemzésekkel és a statisztikai módszertan oktatásával foglalkozik. 75 tudományos folyóiratcikk szerzője vagy társszerzője, melyek közül 24 cikket a Scopus idézi. Jelenlegi kutatási területei: az ipari termelékenység mérése, a nemzeti versenyképesség puha tényezőinek vizsgálata a digitalizáció és robotizáció (az Ipar 4.0) korában, a szervezeti társadalmi tőke, a szervezeti agilitás. Témavezetettjei közül heten szereztek tudományos fokozatot, közülük négyen egyéni témavezetése mellett. A Hirsch-index értéke: 10 (12) (MTMT). Hazai kutatói tudománymetriai minősítés: D1 (a gazdaság- és jogtudományi terület kutatói rangsorában felső 10%).

Dr. Vinogradov Szergej