The impact of national quality labels and protected designations of origin on Hungarian cheese consumers' preferences

The impact of national quality labels and protected designations of origin on Hungarian cheese consumers' preferences

A Q1 besorolású British Food Journal folyóiratban megjelent, The impact of national quality labels and protected designations of origin on Hungarian cheese consumers' preferences című tanulmány (https://doi.org/10.1108/BFJ-10-2024-1112) a minőségi élelmiszer-jelölések szerepét vizsgálja a magyar sajtvásárlók körében. A kutatás célja az volt, hogy feltárja az uniós eredetvédelmi jelölés (PDO) és a hazai minőségi tanúsítvány („Magyar Termék” védjegy) szerepét a vásárlási döntésekben, különös tekintettel a fogyasztói etnocentrizmus és a hitelességérzet hatásaira.

A vizsgálat 2 340 fős, nem és régió szerint reprezentatív mintán zajlott, conjoint elemzés és regressziós modellezés alkalmazásával. Az eredmények alapján a magyar fogyasztók nagyobb hasznosságot tulajdonítanak a Magyar Termék címkének az EU-s PDO jelölésekkel szemben, mivel ezt a jelölést hitelesebbnek tartják. A kutatás kimutatta, hogy a patriotizmus és az etnocentrikus attitűdök növelik a nemzeti címkék hitelességének fogyasztói megítélését, és ezáltal azok hasznosságát a vásárlási döntésekben.

A gyakorlati következtetések alapján a közép- és kelet-európai országokban, ahol az uniós földrajzi árujelzők ismertsége alacsony, a nemzeti minőségi jelölések alkalmazása valós versenyelőnyt biztosíthat a termelőknek. Különösen a magasabb árkategóriájú sajtok esetében érdemes alkalmazni ezeket a tanúsításokat, mivel ilyenkor a fogyasztói etnocentrizmus hatása erősebben érvényesül.

image

A kutatás elméleti kerete


A szerzők rövid bemutatása:


Dr. Mucha László a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem adjunktusa, kutatási területei közé tartozik az élelmiszerfogyasztói magatartás, a minőségi és eredetjelölések, az élelmiszerpazarlás problémája, valamint a helyi és kézműves élelmiszerek marketingje. Publikációi között rangos nemzetközi folyóiratokban megjelent tanulmányok találhatók, például a fogyasztói attitűdök és a tervezett viselkedés elméletének élelmiszerpiaci alkalmazásáról. Aktív kutatói, bírálói és oktatói munkájával hozzájárul az élelmiszer-gazdaság és marketing tudományos diskurzusához. Hazai kutatói tudománymetriai minősítés: D1 (a gazdaság- és jogtudományi terület kutatói rangsorában felső 10%).


Dr. Vinogradov Szergej a Budapesti Metropolitan Egyetem Módszertan Intézetének intézetvezető egyetemi docense. Statisztikai elemzésekkel és a statisztikai módszertan oktatásával foglalkozik. 75 tudományos folyóiratcikk szerzője vagy társszerzője, melyek közül 24 cikket a Scopus idézi. Jelenlegi kutatási területei: az ipari termelékenység mérése, a nemzeti versenyképesség puha tényezőinek vizsgálata a digitalizáció és robotizáció (az Ipar 4.0) korában, a szervezeti társadalmi tőke, a szervezeti agilitás. Témavezetettjei közül heten szereztek tudományos fokozatot, közülük négyen egyéni témavezetése mellett. A Hirsch-index értéke: 10 (12) (MTMT). Hazai kutatói tudománymetriai minősítés: D1 (a gazdaság- és jogtudományi terület kutatói rangsorában felső 10%).

Dr. Vinogradov Szergej

Dr. Vinogradov Szergej