„A METU-n gondolkodásmódot próbálnak átadni, nem pedig a megoldást. Mindenkinek segítenek megtalálni a saját tervezői nyelvét, a legjobb irányt és módszert, amivel kifejezheti önmagát.”
Barbara Divat- és textiltervezés mesterszakunkon végzett. Dolgozott már egy magyar férfiruházati cégnél főállásban tervezőként, 2016-ban külföldi tanulmányútra ment Londonba, ahol elvégezte a Central Saint Martins Advanced Fashion Design nyári kurzusát. Tervezőként leginkább a sportruházat, funkcionális textíliák használata és az ökodesign foglalkoztatja.
Miért ezzel a területtel foglalkozol?
A képző- és iparművészet több ágába is belekóstoltam gyermekkoromban. Rájöttem, hogy lételemem fizikailag megfogható dolgot alkotni, valamit létrehozni. Így mindenképp kreatív iparágat választottam volna hivatásként.
Miért ezt a szakot választottad?
Mindig is érdekelt a divat és az öltözködés. A tervezésen keresztül tudom kifejezni önmagam és megélni a kreativitásom. De mégse egy öncélú „művészet”, hiszen arról (is) szól, hogy mi kell az embereknek vagy éppen egy reakció arra, hogy merre tart a világ.
Milyen alapszakon végeztél és honnan érkeztél a METU-ra?
Az Óbudai Egyetemen végeztem ipari termék- és formatervező mérnökként.
Mi inspirál?
Minden olyan téma, amihez személyes kötődésem is van és megérint, mint embert. Nem elég csupán a vizuális inspiráció, szeretek fogalmi síkon is elmerülni a dolgokban, társadalmi és kulturális vonatkozásban vizsgálódni. Inspirálnak az olyan emberek, akik eltérnek az átlagostól akár gondolkodásban, akár külsőségekben. Akik valaminek a megszállottjai, legyen az akár sport, vallás vagy bármilyen személyes célkitűzés. Pont ezért a nemzetközi street style nagyon sokszor megihlet, főleg az orosz, japán és koreai. Ott az emberek az öltözködésükkel sokkal jobban kifejezik az egyéniségüket, gondolkodásukat. Mindenki különbözni akar és erre rendkívül kreatív megoldásokat találnak ki, legyen az akár egy extrán hordott kiegészítő vagy egy szokatlan módon felvett ruhadarab.
Melyek voltak a kedvenc egyetemi munkáid és miért?
A diplomakollekciómon kívül, az egyik ilyen az egyik első féléves munkám, az objekt ruhák megalkotása. A távol-keleti építészetből kellett inspirálódnunk, a modern és hagyományos értékeket felismerni. Itt a tervezés rögtön az anyaggal való kísérletezéssel, térbeli formaalkotással kezdődött. Azóta is ez a módszer, amit előnyben részesítek tervezés során, csak így tudok új formákat, volument alkotni, ha térben alakítom az anyagot. Rajzolni csak a legvégén szoktam dokumentálásképpen és csak ha muszáj.
A másik kedvenc munkám a harmadik félévben volt: a Himalája térségének ambivalens értékeit dolgoztam fel, azon belül is a hegymászás és a spiritualitás kapcsolatát. Itt a kutatási anyagom kollázs technikával dolgoztam fel, ez adott vizuális inspirációt a térbeli formák megalkotásához. Rekonstrukcióval vintage ruhadarabokat szedtem szét, majd új funkciót adva az egyes elemeknek, újramodelleztem őket. A kültéri funkcionális öltözékek, a sportruházat és ezen területen használt magas minőségű, innovatív anyagok és technológiák kiemelten érdekelnek, mint tervezőt. Erre többek között ez a kollekció ébresztett rá, s ezt a gondolatiságot a diplomamunkámban is továbbvittem.
Mi volt a diplomamunkád? Miért ezt a témát választottad?
Az inspirációt az első hegymászó nők adták, akik mertek a 19. század társadalmi és szociális elvárásaival szembefordulni és újradefiniálták azt a fogalmat, hogy mit is jelent Nőnek lenni. A kollekció neve - ’In feminae fortitudo’ - a bennük rejlő kitartásra és állhatatosságra utal. Az egyes ruhadarabokon és kiegészítőkön szereplő printek a női hegymászók által írt könyvek, publikációk címei, illetve az azokból vett idézetek. A korabeli újságok és a nőjogi mozgalmakon használt transzparensek ihlettek meg a tipográfia kiválasztásánál és a grafikák tervezésénél. Ezek szitanyomás technológiával, fényvisszaverő és lila festék használatával készültek el. A kollekció színeit a századfordulón zajlott szüfrazsett mozgalom hivatalos arculatából vettem át. Anyagválasztásnál az volt a cél, hogy a funkcionalitás, a környezettudatosság és a minőség is megjelenjen egymás mellett, így minden egyes darab természetes, újrahasznosított vagy organikus textilekből készült.
Diplomadolgozatomban pedig társadalmi és szociológiai szempontból elemezve az első női hegymászókon, a női emancipáción és a nemi szerepek változásán keresztül vizsgáltam meg, hogyan ivódott be a sportruházat és a streetwear a divatipar legfelsőbb szektorába és mi vezetett oda, hogy a fogyasztók elvárása a prémium és luxus termékekkel szemben átértelmeződött. Ezen valós elvárásokat és fogyasztói szokásokat elemezve állítottam össze a kollekciót.
Mivel járult hozzá a szakmai fejlődésedhez a METU az egyetemi évek alatt?
Nekem nagyon sokat jelentett, hogy magyar divattervezőktől is tanulhattunk. Konsánszky Dóra és Kovács Adél is nagy hatással volt rám az egyetemi évek alatt, mindig sokat számított a véleményük. Nem vagyunk egyáltalán bekorlátozva, de terelgetnek, mi a helyes irány, mi az, amit inkább elhagyjunk és mi az, amit előtérbe helyezzünk magunkból. Egy gondolkodásmódot próbálnak átadni, nem pedig a megoldást. Mindenkinek segítenek megtalálni a saját tervezői nyelvét, a legjobb irányt és módszert, amivel kifejezheti önmagát.
Mit mondanál annak, aki most felvételizik, miért érdemes a METU-t választania?
Mert itt minden segítség és lehetőség adott, hogy a legjobbat kihozza magából. A többi csak rajta múlik.
Hogy érzed magad friss(másod)diplomásként?
Sokat tett hozzám mind szakmailag, mind emberileg ez a pár év, amit a mesterképzésen töltöttem. Viszont jó érzéssel tölt el, hogy lezárhatom ezt a szakaszt és valami újba kezdhetek.
Milyen élmény volt a diplomavédésed?
Izgultam, mint a legtöbb prezentációm előtt az egyetemen. De ahogy belelendültem a végére teljesen megnyugodtam, jó volt elmagyarázni és bemutatni, mi az, amibe olyan sok energiát fektettem az elmúlt fél évben.
Milyen terveid vannak a jövőre?
Itthon már több helyen is dolgoztam a ruhaiparon belül, ezért úgy érzem a karrieremben a következő lépcsőfok a nemzetközi szakmai tapasztalat megszerzése lenne. Utána a többi majd alakul.