Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Dósa Ildikó / Tervezőgrafika mesterszak | Budapesti Metropolitan Egyetem

Dósa Ildikó / Tervezőgrafika mesterszak

„…minden tud inspirálni, de leginkább a szociális területekből táplálkozom… bármilyen furcsán is hangzik és meglepő, egy lepusztult épület, gondozatlan környezet, színek és textúrák is megihletnek, a zenének és a dalszövegeknek is nagy jelentőségük van.”

Ildikó Tervezőgrafika mesterszakunk friss diplomása, a nem megszokott utakat keresi munkája során, a tervezés számára örök kihívás és folyamatos tanulási folyamat.



Miért ezzel a területtel foglalkozol?
Szeretnék azok közé tartozni, akik valamilyen üzenetet tudnak közvetíteni vizuális formában, és az a cél, hogy ez az üzenet célba is érjen.  Az önmegvalósításnak nagy szerepe van a választásban, így könnyebben megismeri az alkotó a saját énjét és az őt körülvevő világot.

Miért ezt a szakot választottad?

Úgy gondolom, hogy ezen a szakon sokat lehet tanulni, meg lehet ismerni a szakma minden részét és feladatát, kreativitást fejleszteni, ami elengedhetetlen ezen a területen. Felkészít az önálló és csoportos munkákra is. Nem utolsó sorban az egyéni stílus sem tűnik el. Alapképzés után a Tervezőgrafika mesterszakon belül több területet megismerhettem, ez mellett átfogóbb képet kaptam ebből a világból.



Mi inspirál?
Engem minden tud inspirálni, de leginkább a szociális területekből táplálkozom. Környezetemből sok minden érdekel, mint az emberi kapcsolatok kifutása, kezelése, problémáinak megoldása. Ezeken kívül még bármilyen furcsán is hangzik és meglepő, egy lepusztult épület, gondozatlan környezet, színek és textúrák is megihletnek, a zenének és a dalszövegeknek is nagy jelentőségük van.

Melyek voltak a kedvenc egyetemi munkáid és miért?

Azok a feladatok és munkák tetszettek leginkább ahol leginkább érvényesülhettem vizuálisan és gondolati síkon is, ahol igazán el lehetett engedni magam. Mindig próbáltam más oldalról megközelíteni a témákat, mint az általános vagy a megszokott, úgy ahogy más nem tenné. Ilyenek voltak például az illusztrálások, plakát és könyvtervezések. Az összetettebb feladatotokat is kedveltem, mint akár egy arculattervezés.



Mi volt a diplomamunkád? Miért ezt a témát választottad?
Diplomamunkám egy panaszkönyv volt, de nem az általános értelemben, nem a szolgáltatásban elszenvedett sérelmeket dolgoztam fel vizuális formában, hanem a mindennapi emberben lezajló panaszokat és lelki sérüléseket legyen az jelentéktelen vagy akár életbevágóan fontos.



A panaszkönyv két részre oszlik, az egyik egyszerű általános témákat dolgoz fel, a másik pedig a mélyebb, fájdalmasabb problémákat, ezzel szimbolizálva azt, hogy mindennek két oldala van, az egyszerű panaszkodó ember, és az, aki valamilyen lelki sérülésből teszi. Ezért a könyv két oldalról nyitható, a könyv borítója is ehhez a kompozícióhoz igazodik, a fekete és fehér színnel megjelenítve a két oldalt, és hogy melyik irányból indulhatunk el, vagy fejezhetjük be a könyvet.Azért választottam ezt a témát, mert szeretek az emberekkel foglalkozni, mindennapi gondolatokat megjeleníteni, főként azért mert nem mindenki vállalja fel, emellett szeretek különböző anyagokkal és stílusokkal dolgozni.



Friss diplomásként milyen terveid vannak a jövőre?
Nem akarom abbahagyni a tanulást, szeretném fejleszteni magamat és a tudásomat is, hiszen ezen a területen is kiemelkedő fontosságú az élethosszig tartó tanulás, ha szinten szeretném tartani az ismereteimet, és hogy megfeleljek a szakma elvárásainak, emellett olyan munkahelyen szeretnék dolgozni ahol, érvényesülhetek, nem húznak vissza, a munka szórakozás, hobbi és elkötelezettség is legyen egyben.

Mivel járult hozzá a szakmai fejlődésedhez a METU az egyetemi évek alatt?

Tanáraink megtanítottak nekünk mindent, ami a szakmához kapcsolódik, a kiadott feladatokkal igyekeztek felkészíteni a hallgatókat minél különbözőbb feladatok elvégzésére (amelyek akár nem igazodnak a személyiségükhöz) vagy akár a tervezőgrafikában, vagy az életben előforduló kihívásokkal szembesíteni minket. Az egyetem pedig biztosított olyan eszközöket, amelyek könnyebbé tették az elképzelt feladatok gyakorlati megvalósítását.