Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Csepregi Noémi / Divat- és textiltervezés mesterszak | Budapesti Metropolitan Egyetem

Csepregi Noémi / Divat- és textiltervezés mesterszak

„…a két év alatt megismertem, hogy a divattervezés egészen pontosan mit takar. Sokkal többet annál, amit sokan gondolnak erről a szakmáról.”

Noémi Divat- és textiltervezés mesterszakunkon végzett, régi álmát valósítva meg ezzel. Sok-sok területbe belekóstolt tanulmányai során, de végül győzött a divat világa, amelyben úgy érzi kiteljesedhet.



Miért ezzel a területtel foglalkozol?
Már egész kiskoromban megmutatkozott a művészet iránti szeretetem, tehetségem. Nagyon sokat rajzoltam és különösen szerettem a ruhákat, ezek ábrázolásmódját különböző testmozdulatokon bemutatni. A kisiskolás éveim alatt fogalmazódott meg bennem a gondolat, hogy divattervezéssel szeretnék egyszer foglalkozni.  Gimnáziumban rajz tagozatosként még közelebb kerültem a grafika és a festészet világához, ez egy nagyon jó alapot biztosított az egyetemi továbblépésemhez, amit szintén művészeti pályán folytattam. Azonban nagyon hosszú út vezetett a divattervezésig. A gimnáziumi érettségi után egy miskolci szakközépiskola egy éves textilműves képzésén tanultam tovább, ahol a textiltervezéssel ismerkedtem meg jobban. Majd a mesterképzés előtt az alapdiplomámat a mostani Nyíregyházi Egyetem Környezettervező szakán szereztem meg. Itt több művészeti irányba belekóstoltam (tervezőgrafika, építészet, formatervezés, képzőművészet stb.), mégis eltántoríthatatlan voltam, hiszen a nagy álmom az volt, hogy divattervezést tanuljak. Így 2014-ben jelentkeztem a ma már Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) néven működő intézmény Divat- és textiltervezés mesterképzésére.

Miért ezt a szakot választottad?
Az alapképzéses éveim alatt sok mindent kipróbáltam és sok mindent tanultam. Lehetőségem volt külföldön (Portugália) is eltölteni egy szemesztert Erasmus ösztöndíjjal. Sokáig a képzőművészeti irány vonzott, de valamiért a divathoz, a divat világához való ragaszkodásom is megmaradt. Mivel ezt a szenvedélyemet nem tudtam elengedni, úgy gondoltam itt a lehetőség és jelentkeztem a METU akkor induló mesterképzésére.

Mi inspirál?
Sok nagynevű tervező munkásságát követem, fashion oldalakat, magazinokat, külföldieket és hazaiakat is egyaránt. Figyelem az éppen aktuális trendeket, színeket, formákat, fazonokat stb. Ezek már önmagában is nagyon inspirálóak, segítenek felállítani egy alapkoncepciót, kiindulást adnak egy-egy darab vagy kollekció tervezéséhez. De az inspiráció sok terület felől érkezhet. Az építészet, a képzőművészet, akár egy hangulat, életszakasz vagy zene is inspiráló számomra. Ezek mindegyikének hatása megmutatkozik az eddigi egyetemi éveim alatt készült munkáimon. Mégis a diplomaévem végére úgy érzem leginkább a képzőművészet és a zene az, ami inspirálóan hat rám tervezéskor.



Melyek voltak a kedvenc egyetemi munkáid és miért?
A két éves képzés alatt mindegyik félévben más-más feladatnak kellett eleget tenni, így minden szemeszter különböző téma köré épült. Emiatt nehéz kiválasztani a kedvenc munkáimat.
Talán az egyik legizgalmasabb feladat volt a mesterszakos évek alatt olyan objekt ruhák készítése / tervezése, ahol a kortárs építészet szolgált inspirációul. Elvonatkoztatva a hagyományos szabással, illetve bonyolultabb szerkesztéssel kialakított daraboktól itt a fő cél az inspiráció kreatív átültetése ruhaobjektekbe. Ennél a feladatnál a kreatív gondolkodás életre keltése volt a cél, hogy hogyan és milyen módszerekkel reflektálhat vissza egy tervező hallgató az adott inspirációjára, nagyon érdekes és különleges, plasztikus 3D-s megoldások, felületek kialakításával mellőzve a szabászati megoldásokat.



Hozzám közelálló darab még a csíkokból álló öltözék, ahol a kritérium „csak csíkokból kialakított darab” készítése volt. A megoldások tárháza szinte végtelen. Számtalan lehetőséget rejt magában ennek a rendszernek a kialakítása, amely nagyon szép, hangsúlyos és izgalmas látványdarabokat eredményez.Valamint nagy kedvenceim a shibori technikával készült minimál stílusú öltözékek, amelyeken a képzőművészeti vonatkozás lelhető fel, mint inspirációs forrás.



Mi volt a diplomamunkád? Miért ezt a témát választottad?
Diplomamunkám inspirációjául egy képzőművészeti irányzatból merítettem.
Korábban említettem, hogy a képzőművészet meghatározó volt eddigi tanulmányaim során és a hozzá való kötődésem szívesen ültetem át öltözékekbe, így ezt az utat választottam a diplomamunkám megtervezésénél.
Az absztrakt expresszionizmus egyik fő alakjának, Jackson Pollocknak a munkássága ragadta meg a figyelmem és ihlette a diplomakollekciómat. Műveinek képi világára a csurgatásos festés a jellemző, melyet párhuzamba állítottam a különböző technikákkal kialakított rojtozási megoldásokkal. Ezek a technikák jelennek meg a minimál stílusú, hordható kollekció egyes darabjain, amelyek összekapcsolják egymással a darabokat ez által egy egységes kollekciót kialakítva, valamint kapcsolatot teremt az inspirációval is.



Friss diplomásként milyen terveid vannak a jövőre?
Szeretnék idehaza egy magyar márkához bekerülni tervező mellé, tervezőasszisztensként tevékenykedni, illetve a divatillusztrációval foglalkozni. Szeretnék minél többet tanulni, hogy hogyan épül fel egy jó márka, melyek a mozgatórugói, hogyan zajlik egy márkán belül egy-egy szezonra való felkészülés, kollekciózás és a későbbiekben ezt a tudásom külföldön kamatoztatni. Önálló márkában egyelőre nem gondolkozom, nagy álmom egy neves külföldi divatcégnél elhelyezkedni és a tervezés mellett divatillusztrátorként tevékenykedni és elismerté válni.

Mivel járult hozzá a szakmai fejlődésedhez a METU az egyetemi évek alatt?
Gyakorlatilag a két év alatt megismertem, hogy a divattervezés egészen pontosan mit takar. Sokkal többet annál, amit sokan gondolnak erről a szakmáról. Mind gondolkodásban, mind a tervezési folyamat felépítésében sokat segített az egyetem, megtanította a szakmai alapokat, e mellett a grafikai ábrázolásmód kialakítására is nagy hangsúlyt fektettek. A két éves kemény munka során egy sokkal szélesebb képet kaptam erről a szakmáról és fejlődésemet az itt eltöltött két éves mesterképzésnek köszönhetem.