biljarszki maxim

INTERMÉDIA, AKCIÓMŰVÉSZET 2., KÜLÖNDÍJ
Maxim Média design alapszakunk hallgatója.


KÜLÖNDÍJAS PÁLYAMŰVE: LÁTHATATLAN HAJLÉKTALAN

A városi átlagember naponta többször találkozik hajléktalanokkal, legtöbbször átnéz rajtuk, megpróbál nem tudomást venni róluk. Annak ellenére, hogy legtöbbünknek semmilyen tapasztalata nincs a hajléktalanokkal a hétköznapi negatív élményeket leszámítva, ami nagyjából a koldulásra van lekorlátozva, egy elég komplex képet alkotunk a fejünkben személyükről, személyiségükről, történetükről.

A Láthatatlan hajléktalan egy olyan interaktív installáció, ahol a nézőnek alkalma nyílik megismerni egyes hajléktalanok történeteit, világát, életét, mindezt úgy, hogy a történetet a néző irányítja jelenlétével, mozgásával. 

Az installáció terét a hajléktalanokat szimbolizáló szobrok alkotják, illetve projektorok formálják a helyszínt a tér falait bevetítve. Alapállapotban nem láthatóak a hajléktalanszobrok, a vetítés igyekszik elrejteni őket a szem elől, azonban a látogató felfedezheti, és ezzel életre keltheti a szobrokat. A nézők pozícióját mozgásérzékelők figyelik, és helyzetükre és mozgásukra reagál. A néző az installáció terébe belépve egy sebesen mozgó városban találja magát. Ahogyan közeledik a szobrokhoz, amik alig kivehetően bújnak el a vetítésben, a város folyamatosan lassul. Amikor közel ér az egyik szoborhoz, egy hajléktalanról felvett videó anyag jelenik meg a szobron, mintha az nem egy szobor lenne, hanem egy élő ember. A hajléktalan addig mesél, ameddig a néző bizonyos közelségben tartózkodik. Ha a néző úgy dönt, bármikor tovább állhat, interakcióba léphet a másik szoborral is.



RÖVID INTERJÚ MAXIMMAL

Miért ezzel a területtel foglalkozol? 
Élvezem a változatosságát és sokrétűségét.

Miért ezt a szakot választottad?
Nem volt egyértelmű számomra, hogy mit akarok tanulni, sok mindennel foglalkoztam, és nem volt egy irány, ami kiemelkedett volna (zene /& videó különféle kombinációkban). A Média Design nagy területet lefed, és bár technika orientáltnak tűnhet a szak, én azt gondolom, inkább arról van szó, hogy mindenkinek lehetőséget ad megtalálni azt a területet, amiben ki tud bontakozni. Az én esetemben ez azért fontos, mert én a különböző területek határán érzem jól magam. Minél több terület ér össze, annál izgalmasabb számomra az alkotás vagy a munka folyamata.

Mi inspirál?
A zene. A külső világ befogadása, értelmezése. A különleges, az új keresése.

Mivel szeretnél foglalkozni a jövőben?
Keresem azt az értékrendszert (magamban és a külső világban), aminek a nyomán el tudok indulni valami komolyabb felé. Egyelőre még élvezem ennek alakulását. Ha jósolnom kéne, akkor annyit előre, hogy lesz zenéje és mozogni fog.



MAXIM KEDVENC FŐISKOLAI MUNKÁI
Két fő irányt tudnék kiemelni az elmúlt évekből. Egyik motion graphics - vfx - VJ vonal, másik az interaktív installációk, illetve mindent végigkísér a zene. Tágan összefoglalva, azzal kísérletezem, hogy milyen számomra új virtuális világokat tudok létrehozni, és ezeket hogyan tudom összekötni a valós világgal, mind eközben próbálom utóbbit megérteni.

Láthatatlan Hajléktalan
OMDK-s munkám tavaly a Média Wave Fesztiválon bemutatott interaktív installációm második verziója. Az interaktív térben négy projektorral vetítek timelapse-eket Budapestről, melyek lelassulnak, ha a néző közelít hozzájuk, és gyorsan mozgó városból előtűnnek a Fedél Nélkül hajléktalan újság egyes írói, akik felolvassák egy-egy alkotásukat.

Leaves and Bricks
Valenciában Erasmus ösztöndíjasként készítettem az alábbi munkát, amely szintén az egyik kedvenc feladatom volt.