Eseménynaptár.  

Fenntartható fejlődés - ÖKO kisokos

1.Tudtad, hogy a hideglégpárna azt jelenti, hogy a téli időszakban (főleg november és január között) a Kárpát-medencében megült hideg levegő fölé enyhébb és nedves levegő áramlik? Ennek következtében a hideg levegő leszorul a talaj irányába, míg akár 1000 méterrel magasabban jóval enyhébb a levegő és amíg a talaj közelében borult az ég, addig a hegycsúcsokon süt a Nap. A hideg légpárna jelenség idején-mivel a talaj felszínén nincs jelentős légmozgás- jelentősen nő a légszennyezettség mértéke. Érdemes ilyenkor a tömegközlekedést igénybe venni és az autót otthon hagyni.

2. Az aktív testedzés kiváló hatással van a szívműködésre, keringési rendszerre, agyi működésre, izomzatra, gyakorlatilag az egész szervezetre. Mozogj tehát minél többet! Jó, ha erre naponta legalább 1 órát tudsz szánni. Ha szabad levegőn edzel, kerüld azokat a helyeket, ahol sok autó jár. Ha városban élsz, sportolj inkább parkokban vagy olyan külterületeken, ahol gyér a forgalom. A kipufogó gázok, szálló por belégzése sokkal ártalmasabb, ha futsz, mivel gyorsabban ver a szíved, kitágulnak az ereid, több levegő kerül be a tüdődbe.

3. A hosszabb távú (legalább 5 km) futás nem csak a testre, de a pszichére is jótékonyan hat. A vérben felszabaduló endorfin örömérzetet okoz, megszabadulsz a stresszt ártalmas hatásaitól, stabilizálódik a lelki állapotod.

Futáshoz szaküzletekben kapható futó cipőt használj! Ne fuss betonon, aszfalton. Ezek rugalmatlan felületek és emiatt ártalmasak a gerincre és ízületekre (főleg a derékra és a térdízületekre).  Fuss salakon, gumin, esetleg füvön vagy akár homokon. Ha a lábad bírja és garantáltan tiszta a talaj (nincs éles tárgy a futó felületen), fuss mezítláb. A lehető legegészségesebb futásmódot választod ezzel. A mezítlábas futás erősíti és masszírozza a talpat és ezáltal kiváló hatással van a gerincre és a belső szervek működésére!

4. A televízió, számítógép, mobiltelefon és más elektromossággal működő gép az elektromágneses hatás miatt izgatja az idegrendszert. Ezért éjszakára áramtalanítsd ezeket a gépeket, hogy pihentetően tudj aludni. Az a legjobb, ha olyan helyen alszol, ahol nincsenek ilyen berendezések. Ha ez nem megoldható, legalább 2 méter távolságra aludj tőlük. Lefekvés előtt egy órával már ne tv-zz, számítógépezz, inkább járj egyet a tiszta levegőn.

5. Hallottál már arról, hogy az emberi tevékenység és a „globális felmelegedés” közötti összefüggés korán sem bizonyított? Az viszont tény, hogy az emberi tevékenység, főleg a kontrollálatlan emberi tevékenység kártékonyan hat a környezetre. Ha már annyit megteszel, hogy a hulladékot szelektíven gyűjtöd, az utcán nem szemetelsz, és erre felhívod a barátaid és ismerőseid figyelmét is, már sokat tettél a tisztább környezetért.

6. Ha olajjal sütsz, akkor a sütés utáni „fáradt” olajat ne öntsd a lefolyóba, hanem gyűjtsd tároló edénybe (befőttes üvegbe) és a megtelt üvegeket vidd olyan gyűjtő pontokba, ahol a veszélyes hulladékokat is gyűjtik. Az olaj igen kártékony anyag, ha vízbe kerül. Gondolj csak a nagy olajszennyezésekre.

Érdemes sütéshez pont annyi olajat használni, amennyit az étel magába szív: ehhez használj hidegen sajtolt, telítetlen zsírsavakban gazdag extra szűz olivaolajat.  Nagyon finom, egészséges és nem telíti el a gyomrodat és nem kell vele a sütés után bajlódnod.

7. Tudtad azt, hogy a használt izzóidat és elemidet minden nagyobb áruházban leadhatod, az azokban rendszeresített gyűjtőpontokban?

8. Tudtatd azt, hogy a friss citrom leve és a természetes alapanyagokból készült étkezési ecet (20%-os) kiváló biotisztító anyagok? Használhatod ezeket mosogatáshoz, a mosdókagyló, kád, tűzhely, frizsider tisztításához, de akár felmosáshoz is.  Bár a citromlé jót tesz a körömnek, azért ne feledd, hogy savas, enyhén maró anyagokról van szó: ha érzékeny a bőröd, akkor ecetes, citromleves tisztításkor is használj gumikesztyűt!

9. Ha számítógép előtt tanulsz, dolgozol vagy asztalnál írsz, olvasol, 45-50 percenként szakítsd meg a tevékenységet, állj fel, nyújtózz, sétálj egyet a szobában. A szünet legalább 5 percig tartson minden esetben. Ezzel elkerülheted a gerincpanaszokat, nyakmerevséget, fejfájást és egy kicsit felfrissül a keringés a szervezetedben, ami elősegíti a további, hatékony munkát.

10. Ha amúgy egészséges vagy, egy jó minőségű kávéból főzött presszó korán sem ártalmas annyira, mint azt régebben az orvosok gondolták, fáradtság esetén (főleg vizsgaidőszakban) még is inkább akkor bánsz magaddal a legjobban, ha a tanulást 1-1 óra úszással, futással szakítod meg. Ha szaunázol is utána, még jobb lesz a hatás. Felfrissül a keringésed, kitisztul az agyad. Sport után pihenj egy picit, egyél valami finom, de nem nehéz ételt (pl. gyümölcsöt, jobb minőségű kekszet stb.) és utána kiválóan fog menni a tanulás. De ha napjában többször végig csapkodod magad tenyérrel (tetőtől talpig) már az is kiválóan serkenti a keringésed.

11. Tavaszi, nyári, kora őszi időszakban gyakran megesik, hogy a lakást elárasztják a szúnyogok és egyéb kellemetlenkedő rovarok.  A levendula virága (az ebből készült esszenciák) távol tartják a nem kívánatos vendégeket. Ha egy mód van rá, ne használj arrogáns kemikáliákat a kiírtásukra. Egy sor rovarirtó szerről nem tudjuk pontosan, milyen hatással van a szervezetre. Ami megöl egy kis állatot, az valószínűleg az emberre sincs éppen kedvező hatással. A rovarirtók flakkonján található „Emberekre veszélytelen” felirat leginkább csak marketingfogás!

12. Ha ételt készítesz vagy melegítesz, mikro helyett inkább gázlángot vagy elektromos főzőlapot használj. A mikrohullámok roncsolják az ételek és italok belső szerkezetét és emiatt a táplálék szervezetbe történő beépülése is akadályozott lesz. A természetben nincs olyan jelenség, ami hasonló következményekkel járna, mint ami a mikro sütőkben zajlik (a mikrohullámok felgyorsítják a részecskéket, a súrlódás hőt eredményez, de degenerációhoz is vezet)..

13. Erős Napsugárzásban ne menj Napra 10.00 és 16.00 óra között és figyelj arra is, hogy még árnyékban is lesülhetsz. Ha érzékeny a bőröd, viselj magadon fehér pólót, ha kell fehér vászonnadrágot, szalmakalapot is. A naptejek, olajok nem éppen környezetkímélő, szintetikus vegyi anyagok.

A mediterrán tengerpartokon tűző napon leginkább csak a vendégek tartózkodnak. A helyiek tudják jól, hogy a Napon főni veszélyes dolog és veszélyes volt már 200 éve is. Ebben nem történt változás, csak a mi kultúránk és szokásaink változtak jelentősen. Ha megnézel egy békebeli képet Abbáziáról, a Monarchia egykori üdülőhelyéről, csak alaposan beöltözött „strandolókat” látsz. Akkor még a fehér bőr volt a divat.

14. Ha buliban, ünnepségen alkoholt iszol, figyelj arra, hogy lehetőleg egyfajta italt igyál (sört, bort, rövidet: NEM KEVERVE!).

Ügyelj arra, hogy minden ital után bőségen igyál vizet és közben egyél is, hogy az alkohol ne károsítsa a szervezetedet.  1-2 pohár jó minőségű bor, 1-2 pohár sör, 1-2 kupica kiváló minőségű pálinka vagy likőr untig elegendő.

15. Ha egészséges akarsz maradni, élj aktív életet, sportolj sokat, egyél olyan ételeket, amelyeket szeretsz és táplálóak. Fogyassz sok zöldséget és gyümölcsöt, egyél minél kevesebb cukrot és húst. Legyél tudatos és kreatív az életed minden percében. Ne punnyadj, mert az csak elszívja az életenergiáidat!