GYIK - gyakran ismételt kérdések

Az oldalon található kérdések körét a felmerülő igények alapján folyamatosan bővítjük, illetve a válaszokat frissítjük. 

Az oldal legutolsó frissítésének dátuma: 2020.04.07
A kategóriák frissített kérdéseit narancs színnel jelöltük.


OKTATÁS, TÁVOKTATÁS

Meddig lesz távoktatás az Egyetemen? Ha nem budapesti vagyok, be tudom-e otthonról fejezi a félévet, hazautazhatok-e?

A 2019/20 tanév 2. szemesztere biztosan távoktatási formában fejeződik be. Ez azt jelenti, hogy a vizsgaidőszak is online formában kerül megtartásra, tehát ezt bárhonnan tudod teljesíteni.
A záróvizsgák átszervezésével kapcsolatban minisztériumi szabályváltoztatás szükséges, a záróvizsga előtt álló hallgatóinkat ezután tudjuk tájékoztatni a záróvizsga lebonyolításának formájáról.

A távoktatásban tartott online órák utólag is megtekinthetők lesznek?

Az online tartalmak visszanézhetősége kurzusonként eltérő. Kérjük, az adott kurzushoz tartozó Coospace színtéren keresztül érdeklődj oktatódnál a részletekről.


taggle vége

DIÁKIGAZOLVÁNY

A diákigazolványom érvényessége 2020.03.31-én lejár. Hogyan tudom meghosszabbítani? Mi a teendő, ha őszi félévben passzív voltam és emiatt nincs őszi féléves matricám?

A 2019/2020. tanév 1. féléves matricájával érvényesített diákigazolványokat elfogadják a közlekedési szolgáltatók március 31. napja után is, tekintettel a veszélyhelyzetre. A rendelkezés visszavonásig érvényes.
Amennyiben őszi félévben passzív voltál, abban az esetben ideiglenes igazolást tudunk kiállítani neked, melyet kinyomtatva elfogad a Budapesti Közlekedési Központ. Ezzel kapcsolatosan, fordulj hozzánk bizalommal az alábbi linken keresztül: https://www.metropolitan.hu/hallgatoi-kerdes-urlap



taggle vége

DIÁKHITEL, PÉNZÜGYEK

Diákhitelem van, de a jelenlegi helyzet miatt nem tudom fizetni a törlesztőrészleteket? Van lehetőségem halasztást kérni?

Tekintettel arra, hogy a koronavírus járvány okozta helyzet miatt egyre több diák számára lehetetlenül el a tanulmányok melletti munkavégzés, a Diákhitel Központ a hiteltörlesztési moratóriumot kiterjeszti azon leendő ügyfeleire is, akik 2020. március 18. és 2020. december 31. között igényelnek diákhitelt és válnak törlesztővé.

A rendkívüli helyzet miatt ebben a félévben váltani szeretnék passzív státuszra. Ilyen esetben visszautalják a tandíjamat?

Az oktatás továbbra is zajlik távoktatásos formában, ezért nem javasoljuk a passzív státuszra váltást. Rendkívüli passziválás kérhető csak, de a tandíj már nem kerül visszafizetésre. A Hallgatói Követelményrendszer 243-245. pontja rendelkezik arról, hogy a befizetett tandíj mekkora hányada utalható vissza a bejelentkezés visszavonása esetén. Szabályzatainkat itt találod.

Szükségem lenne diákhitelre, hogy finanszírozni tudjam a tanulmányaimat. Tudok még igényelni? Mit kell tennem ehhez?

Amennyiben az önköltségi díjat szeretnéd diákhitelből finanszírozni, a Diákhitel 2 szolgáltatást még igényelheted. Amennyiben rendelkezel Ügyfélkapus hozzáféréssel, az igénylést személyes megjelenés nélkül, Neptun rendszeren keresztül, elektronikus aláírással is benyújthatod.

Ha a tandíjon túl, egyéb felmerülő kiadásaidat is diákhitelből szeretnéd finanszírozni, akkor a szabad felhasználású, Diákihitel1 szolgáltatást érdemes igénybe venned. 

A koronavírus járvány okozta helyzet miatt a Diákhitel Központ a hiteltörlesztési moratóriumot kiterjeszti azon leendő ügyfeleire is, akik 2020. március 18. és 2020. december 31. között igényelnek diákhitelt és válnak törlesztővé. 

2020. április 15-ig benyújtott Diákhitel kérelmed pozitív elbírálás esetén már 2020. május 15-én folyósításra kerül, ráadásul a szabadfelhasználású Diákhitel 1 terméket választva akár 350 ezer forintot is igényelhetsz. Fontos információ, hogy a hitelbírálat és fedezet nélkül igényelhető Diákhitel1 termék kamata továbbra is történelmi mélyponton, 1,99%-on áll és az igényléséhez csak magyar állampolgárságra és élő hallgatói jogviszonyra van szükség. https://www.diakhitel.hu/

Amennyiben nem tudsz élni a Diákhitel lehetőségével, fordulj a Hallgatói Információs Központhoz ezen a linken keresztül: https://www.metropolitan.hu/hallgatoi-kerdes-urlap

A kialakult helyzet miatt gondot okoz számomra a tandíj kiegyenlítése. Van lehetőségem részletekben fizetni a tandíj fennmaradó részét?

A járvány okozta krízishelyzetben mindannyian váratlan kihívásokkal szembesülünk – egyénként és intézményként egyaránt. Ahogy egyetemünktől és oktatóinktól óriási erőfeszítéseket kíván, hogy fent tudjuk tartani működésünket és biztosítani tudjuk hallgatóink számára féléves tanulmányaik sikeres befejezését, tudjuk, hogy hallgatóinknak és családjaiknak is számos nehézséggel kell megküzdeniük.

Szeretnénk segítséget nyújtani, ezért lehetőséget biztosítunk a részletfizetésre az alábbiak szerint:

  • ha a jelen helyzetben gondot okoz a teljes összeg megfizetése, az április 23-ig esedékes határidőig elegendő a 2. tandíjrészlet felét kiegyenlítened
  • a tandíj fennmaradó összegének rendezésére egészen június 5-ig lehetőséget biztosítunk és ez nem lesz akadálya a vizsgajelentkezésnek 
  • mindezt egy kérvény benyújtásával intézheted, mely április 6- 21. között lesz elérhető a Neptunban (Tandíjfizetés könnyítési kérelem)
  • A kérvény beadása után a befizetendő tandíj tételek 2 munkanapon belül kerülnek módosításra a Neptunban, melyről automatikus rendszerüzenetet is fogsz kapni

Emellett, május 15-ig továbbra is igényelheted a Diákhitel két típusát, melyekről a diakhitel.hu oldalon található bővebb információ:

  • a Diákhitel2 az önköltség finanszírozására igényelhető és kamatmentes
  • a Diákhitel1 szabad felhasználású, és 1,99%-os kamattal érhető el


taggle vége

IGAZOLÁSOK, NYOMTATVÁNYOK, KÉRELMEK, NYELVVIZSGA

Mai bejelentés alapján, igaz, hogy nincs szükség nyelvvizsgára a diplomához?

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter mai (2020.04.07.) bejelentése alapján, azok, akik befejezték egyetemi tanulmányaikat, de nyelvvizsga hiánya miatt, nem rendelkeznek diplomával, mentesülnek a nyelvvizsgakötelezettség alól. 

A döntés kapcsán, egyetemünk a Magyar Közlönyben megjelenő rendeletet várja.
A rendelet megjelenése után tájékoztatót készítünk, mely Neptun üzenetben és honlapunkon - https://www.metropolitan.hu/tavoktatas-tudasbazis-gyik - is olvasható lesz.
Addig is türelmedet kérjük, illetve javasoljuk, hogy figyeld tájékoztatási csatornáinkat! 

Hogyan tudom most intézni az ügyeimet?

A személyes ügyfélfogadás szünetel, de munkatársaink telefonon és elektronikus úton továbbra is elérhetőek és segítenek a kérdések megválaszolásában, illetve az ügyintézésben. 

Hallgatói Információs Központ 

Karrier Centrum 

Megváltoztak a személyes adataim. 
Hogyan módosíthatom, vagy írhatom át az új adataimat pl. a lakcímemet?

Amennyiben név-, vagy lakcímváltozást szeretnéd bejelenteni, egy nyilatkozattal tudsz majd ügyintézni, melyhez első lépésben, a következő felületen kell keresned a Hallgatói Információs Központot:
https://www.metropolitan.hu/hallgatoi-kerdes-urlap
(itt írhatod meg számukra a változtatási kérést, melyre válaszul megküldjük neked a kitöltendő nyilatkozatot)
Ha e-mail címed, telefonszámod, bankszámlaszámod vagy levelezési/értesítési címed változott, a Neptunba belépve saját magad is módosíthatod.

Szeretném bemutatni a nyelvvizsgabizonyítványomat, mi a teendőm ebben az esetben?

Ahhoz, hogy a nyelvtudásodat igazoló bizonyítványodat rögzítsük, továbbra is szükséges a Neptun/Ügyintézés/Kérvények/Nyelvvizsga adatbejelentő kérvény kitöltése. A nyelvvizsga bizonyítvány adatait ellenőrizzük a központi adatbázisban, és helyes adatok esetén érvényesnek tekintjük eljárásainkban.

Hogyan tudok hallgatói jogviszony igazolást kérni?

Az egyetem ideiglenes, határozott ideig érvényes igazolást állít ki, melyet elektronikus úton küldenek el neked.  
Amennyiben hallgatói jogviszony igazolásra lenne szükséged, kérjük a „hallgatói kérdések” űrlap kitöltésével jelezd: https://www.metropolitan.hu/hallgatoi-kerdes-urlap

Diplomamentő program keretein belül tettem nyelvvizsgát. Hogyan tudom most március 31-ig bemutatni az eredeti oklevelet?

A jelenlegi helyzetben nem kell figyelembe venned a március 31-i határidőt. A Diplomamentő programot az OFA Nonprofit Kft. támogatja, melynek tájékoztatása szerint a jogvesztő ügyintézési határidő kikötésével közölt kötelezettségek teljesítési határideje, a 41/2020.(III.11.) Kormányrendeletben megjelölt veszélyhelyzet megszűnését követő 15. napon jár le.


taggle vége

SZAKDOLGOZAT, TDK, MDK

Hogyan kell majd leadni a szakdolgozatokat a Kommunikáció - Üzlet - Turizmus karon? Hogyan kell majd leadni művész karon?

Mindkét karon elektronikus formában kell leadni, így szakdolgozat köttetést és személyes ügyintézést ebben a félévben nem igényel a leadás.

Változik a szakdolgozatok leadási határideje?

Igen, a leadási határidőt az egyetem Rektora meghosszabbította. Művészeti képzésben résztvevők esetében 2020.április 3. (pótdíjköteles határidő: 2020.április 10.), kommunikáció, üzlet, turizmus képzésben résztvevőknek 2020.április 22. (pótdíjköteles határidő: 2020. április 29.) lesz a határidő.

Szakdolgozati téma- vagy témavezető módosítási lapot hogyan tudok most aláíratni?

A módosítási lapot a CooSpace felületről tudod letölteni.
Kérjük, hogy ezt továbbítsd az aláíró konzulesnek kitöltést követően szkennelve, majd csatold hozzá a NEPTUN "Szakdolgozat témamódosítási vagy témavezető-váltási" kérvényhez.

A szakdolgozatom megírásához szükségem lenne a Könyvtár szolgáltatásaira, de jelenleg zárva tart. Hogyan tudom igénybe venni?

„Könyvtári infó” néven létrehozásra került egy CooSpace színtér, ami folyamatosan bővül az igényekkel és javasolt online forrásokkal. Ezt minden hallgató és oktató láthatja. A színtér itt érhető el.

Meg lesz tartva a TDK?

Igen. Jelentkezni  a dolgozat szerzőjének, konzulensének, a választott tématerület megadásával szükséges a tdk@metropolitan.hu e-mail címen 2020. április 6-ig.
Az elkészült dolgozat leadási határideje: 2020. április 14.
A TDK Napot a rendezvényekre vonatkozó korlátozások miatt idén online formátumban tartjuk meg, 2020. április 21-én.
Bővebb információk a TDK-val és a jelentkezéssel kapcsolatosan: https://www.metropolitan.hu/tdk-mdk

Lesz idén tavasszal MDK?

Igen, jelentkezni április 18-ig lehet, melyhez az itt elérhető jelentkezési lap kitöltése szükséges. A kitöltött lapot Pettendi Szabó Péternek, a MDK 2020 helyi forduló szervezőjének kell elküldeni, az alábbi címre: pszabo@metropolitan.hu.

Prezentációk / dolgozatok leadási határideje: 2020. április 20.

A tavaszi helyi fordulót a rendezvényekre vonatkozó korlátozások miatt idén online formátumban tartjuk meg, 2020. április 21-én.

További információk az MDK-val és a jelentkezéssel kapcsolatosan: https://www.metropolitan.hu/tdk-mdk


taggle vége

VIZSGAIDŐSZAK, ZÁRÓVIZSGA, NYELVVIZSGA, OKLEVÉL 

Hogyan lesznek megtartva a vizsgák?

A vizsgák online módon lesznek megtartva. A részletek megoldásán egyetemünk munkatársai dolgoznak. Hamarosan elkészítjük ezzel kapcsolatos tájékoztató anyagunkat is.

Hogyan lesz megtartva a záróvizsga és a szakdolgozatvédés?

A záróvizsga megvalósításával kapcsolatban központi (minisztériumi) szabályozásra van szükség, . amely alapján egyetemünk munkatársai kidolgozzák a lebonyolítás részleteit.. Hamarosan elérhető lesz az információ, addig türelmedet kérjük.

Hogyan tudom átvenni a sikeres záróvizsgát igazoló dokumentumot?

Elektronikusan, e-mailhez csatoltan küldjük ki neked, amely a 40/2020. (III.11.) Korm. rendeletben kihirdetett veszélyhelyzetre való tekintettel, helyettesíti a szabályszerűen kiállított dokumentumot, és a tartalma az eredetivel megegyezik. A veszélyhelyzet megszűnését követő 30. napig lesz érvényes.

Állami ösztöndíjas hallgatóként a képzési időm másfélszerese alatt oklevélszerzési kötelezettségem van. A határidő betartása érdekében fontos lenne, hogy át tudjam venni az oklevelemet. Milyen lehetőségem van erre?

Az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint a veszélyhelyzet lezárását követően 15 nap áll majd rendelkezésedre a szükséges dokumentumok bemutatására.

Lesz-e lehetőség elővizsgát tenni?

A 2020. április 6-9. közötti időszakra tervezett elővizsgák elmaradnak a kialakult veszélyhelyzet miatt.
A vizsga és utóvizsga időszakot (2020. május 18 - június 27. között) természetesen biztosítjuk hallgatóink számára online módon, melynek kivitelezésén az egyetem munkatársai már dolgoznak.


taggle vége

ERASMUS

Jelenleg külföldön vagyok Erasmus programmal, vagy ebben a tanévben kiutaznék. Van teendőm?

Szíves figyelmedbe ajánljuk a veszélyhelyzet idejére összeállított Erasmus tájékoztatót, mely elérhető a Coospace - Hallgatói dokumentumok / Tanulmányok / Erasmus mappában.


taggle vége

SZAKMAI GYAKORLAT, KARRIER CENTRUM, DUÁLIS KÉPZÉS, TRÉNINGEK

A KarrierCentrum szolgáltatásait hogyan tudom igénybe venni?
Kérjük, hogy keresd fel a Karrier Centrum munkatársait az alábbi elérhetőségek valamelyikén, az intézménylátogatási korlátozás alatt is folyamatos az ügyintézés.
E-mailen: karriercentrum@metropolitan.hu
Telefonon: +36-1-273-2461 (H: 10:00-14:00, K-P: 10:00-15:00)
További információk szolgáltatásainkról:
https://www.metropolitan.hu/karriercentrum

A cég, ahol a szakmai gyakorlatom töltöm felmondta a szakmai gyakorlati szerződésem. Mit tegyek, ha nem tudom befejezni a szakmai gyakorlatomat?

A szakmai gyakorlat teljesítésére több lehetőséget is kínálunk. Mivel minden eset egyedi, így kérjük vedd fel a kapcsolatot a Karrier Centrummal telefonon vagy e- mailben.
E-mailen: karriercentrum@metropolitan.hu
Telefonon: +36-1-273-2461 (H: 10:00-14:00, K-P: 10:00-15:00)
https://www.metropolitan.hu/szakmai-gyakorlat

Hogyan lesznek megtartva a tréningek?

Amennyiben utolsó féléves és záróvizsgára jelentkezel, a tréninged beadandó feladattal teljesítheted. Amennyiben nem az utolsó szemeszterében vagy, a tréninget az őszi szemeszterben lesz lehetőséged teljesíteni.
https://www.metropolitan.hu/treningek

Hogyan lesz megtartva a Karrier Fórum?

Távoktatásban tartjuk meg az órarendbe eredetileg betervezett időpontokban. A CooSpacen, az adott kurzus színterén találsz bővebb információt tantárgy teljesítéséről.

Hogyan tudok jelentkezni Karriertanácsadásra?

Karriercél kitűzésével, szakmai gyakorlati hely kereséssel, önéletrajz írással, álláskeresési módszerekkel, interjúra való felkészüléssel kapcsolatban zavartalanul biztosítjuk a tanácsadást skype/video chat/online formában, bejelentkezés: https://www.metropolitan.hu/egyeni-karrier-tanacsadas

Hogyan tudok jelentkezni myBRAND tanácsadásra?

myBRAND/portfólió készítéssel kapcsolatban zavartalanul biztosítjuk a tanácsadást skype/video chat/online formában, bejelentkezés: https://www.metropolitan.hu/egyeni-karrier-tanacsadas

Hogyan értesülök a szakmai gyakorlat és állás lehetőségekről?

A METU Karrier Portálra folyamatosan kerülnek fel az Egyetemre beérkező állás és szakmai gyakorlat hirdetések. https://karrier.metropolitan.hu/hu/koszonto


taggle vége

EGYÉB

Lesznek- e a specializáció-választásról fórumok?

A specializáció-választás fórumokról CooSpace-en, a "Specializáció-választási fórum" színtéren találsz, a képzésednek megfelelő alszíntéren belül szakonként különböző bemutató prezentációkat, vagy videókat. Kérjük, tekintsd meg a színtérre feltöltött Excel-táblázatot, hogy könnyebben megtaláld a specializációkhoz rendelt anyagokat.

Művészeti képzésben tanulok és a feladatok elvégzéséhez szükségem lenne az Adobe programjaira (pl. photoshop, InDesign, PremierePro). Most nem tudjuk használni az egyetem gépeit, jelen helyzetben pedig gondot jelent ezek megvásárlása. Tudnak ebben segíteni?

Az ADOBE cég lehetővé tette, hogy a METU Művészeti és Kreatívipari Karának hallgatói számára is, hogy két hónapig ingyenesen használhassák a Creative Cloud programokat. A felületre, az egyetemnek megadott email címeddel tudsz regisztrálni. (https://creativecloud.adobe.com/apps/all/desktop) A használattal és a belépéssel kapcsolatosan a Coospacen találsz információkat. https://coospace.metropolitan.hu/CooSpace/Scene-43917/Folder-244420