Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Szabó-Lehofer Sára / Tervezőgrafika mesterszak | Budapesti Metropolitan Egyetem

Szabó-Lehofer Sára / Tervezőgrafika mesterszak

„Az élet mindig tele van kihívásokkal, megoldandó feladatokkal, de ezzel fejlődünk, és így juthatunk egyre feljebb és léphetünk mestereink nyomdokaiba.”

Szabó-Lehofer Sára Tervezőgrafika mesterszakunkon diplomázott. A 10. jubileumi Szkopje Poszter Fesztivál ’Special mention’ különdíjasa, amelynek köszönhetően több kiállításon is szerepelt munkája. Kiállított a METU Graphic Passage-on, a II. Posterfest Masters, students tárlatán, a 2018-as Typoszalonon, és 2019-én ősszel a „Hungarian Cultural Year in Israel 2019” keretében Tel-Avivban.

 

Miért ezzel a területtel foglalkozol?
Számomra a vizuális világ nagyon sokat jelent. Már gyermekkoromban is nagyon szerettem rajzolni és örömöt leltem minden kreatív, kézügyességet igénylő feladatban. Egy ideig háttérbe szorult tanulmányaim során ez az irány, azonban egyetemi tanulmányaimat megkezdve újra erre kezdtem orientálódni. 

Miért ezt a szakot választottad?
A tervezőgrafika olyan szakterület, ami gyakorlatilag megjelenik minden szakmacsoportban, ha nem is direkt módon. Egy cég vizuális megjelenése, egy reklám, plakát, weboldal vagy akár könyv nagyon sok mindenről ad információt nekünk. Az ügyfél által megfogalmazott vizuális üzenetet a tervezőgrafikus munkáján keresztül kommunikálja a nagyközönség felé. Így tehát egyszerre kell kiszolgálni a szolgáltatói és a felhasználói oldalt, ami szakmailag és emberileg is kihívás minden egyes esetben. Ez a szépsége a mi munkánknak.

Milyen alapszakon végeztél és honnan érkeztél a METU-ra?
Alapszakon az Óbudai Egyetem Ipari termék-, és formatervező mérnök szakának csomagolás specializációján végeztem. A családban megvan mind a művészi, mind a mérnöki véna, így a csomagolások mérnöki tervezésén felül tökéletes párosításnak bizonyult esetemben a grafikai mesterképzés.

Mi inspirál?
Inspirációt nagyon sok mindenből nyerhetünk. Lehetnek ezek személyek, tervezői munkák, célok, víziók, szinte bármi. Még egy “rossz grafika” is inspirál, pont arra, hogy jót és igényeset alkossak. Minden grafikai munka az inspirációk gyűjtésével kezdődik, így valósággal mind az online, print, és egyéb médiumok, kiegészítve a személyes tapasztalatokkal, egyéb vizuális élményekkel hozzájárulnak a szakmai épüléshez, fejlődéshez.

Melyek voltak a kedvenc egyetemi munkáid és miért? 
Egyetemi éveim alatt készült munkáimból szeretném kiemelni a világklasszis “A kis herceg” c. könyv redesignját, melyben a könyv ikonikus képi világát kellett újragondolnunk, és saját illusztrációkkal megtervezni azt. Ebben a projektben vegyes, azaz digitális és manuális technikákat együttesen alkalmaztam.

  

Újabb könyvillusztrációként kiemelném a sokszorosító technikával, jelen esetben linómetszéssel készült könyvtervet. Az “Ez élet sötétsége” című könyvhöz készítettem az illusztrációkat, tükrözve a könyv történeti, hangulati világát. 


 

  

A budapesti Friss pékség arculati redesignként megterveztem a pékség új logotípiáját, valamint különböző csomagolásokat az alkalmazási felületeket figyelembe véve.

 

 


Mi volt a diplomamunkád? Miért ezt a témát választottad?
Tipográfia specializációs mesterszakos hallgatóként mester diplomamunkám témája betűtervezés volt. Rendhagyó módon azonban nem latin, hanem héber betűtípust terveztem, így diplomamunkám címe is “Héber font tervezése”. A héber, azaz ivrit nyelv nagyon közel áll a szívemhez, négy évig tanultam a mai modern változatát a budapesti Izraeli Kulturális Intézetben. Minden tekintetben egy különleges nyelvről beszélhetünk, melynek nem csupán a történelme, kialakulása, fennmaradása, újraéledése, de szokatlan írásképe, rendhagyó írásmódja is kuriózummá teszi az európai ember, különösen egy magamféle tipográfussarj számára.

 

A betűképek önmagukban nagyon karakteresek, eltéveszthetetlenek, melyet csak fűszerez az írás jobbról balra vezetése, az összefüggő folyóírás nélkülözése (habár van írott, és ezzel teljesen más betűképet adó írása a héber nyelvnek), és a magánhangzók nélküli ábécé, melyben csak a tudatlanok segítése és az egyértelműsítés céljából használják a pontrendszert, ami a magánhangzók jelölésére szolgál. Egyébként nincs rá szükség, ismerni kell a nyelvet, vagy nem ért az ember jóformán semmit. A fonttervezés aranykorát éli. Tipográfus növendékek és tapasztalt tipográfusok mutathatják meg kreativitásukat és munkáik eredményét a nagyvilágnak.  

 

Az általam tervezett betűknél fontosnak találtam, hogy egy olyan karakterisztikát dolgozzak ki, amelyben ötvözöm a klasszikus héber írásmódot a mai modern betűképpel, így a statikus és dinamikus részeket integrálva létrehoztam egy olyan formavilágot, amely alkalmas szövegbetűként való alkalmazásra is, a feliratok mellett. A betűkészlet bemutatását szolgálja az elkészített specimen, illetve egy Héber Alef-Bet Memóriakártya.

 


Mivel járult hozzá a szakmai fejlődésedhez a METU az egyetemi évek alatt?
Mivel korábbi tanulmányaim során nem kizárólag grafikai óráink, munkáink voltak, ezek inkább kiegészítő szerepet töltöttek be a tematikában, így nagyon is sokat fejlődhettem a mesterképzés alatt. A régi idők szakemberei mindig a szakma mestereitől tanulták meg az adott mesterség mélységeit, fogásait, melyek őket is mesterekké formálták. Úgy hiszem, ez ma sincs másképp. A szakma legjobbjaitól tanulhattunk itt a Metropolitan Egyetemen, akik legjobb tudásuk szerint nevelik az új grafikus generációt.

Mit mondanál annak, aki most felvételizik, miért érdemes a METU-t választania?
Sokat tanultunk és fejlődtünk az elmúlt évek alatt itt a METU-n, magukból a tanórai feladatokból, a szakmai platformokon való megjelenésben is sok lehetőséget biztosít az egyetem, illetve az itt tanító nem kis kaliberű tanári kar. Egy versenyképes portfólió a belépő ma a szakmai világba, amit itt a METU-n magas színvonalon, professzionális segítséggel állíthattunk össze az elmúlt két év sokrétű projektjeiből.

Hogy érzed magad a friss(másod)diplomásként?
Egy fejezet lezárult az életemben, így egyszerre megkönnyebbült, boldog és elégedett vagyok, másfelől pedig izgatott a folytatást illetően, hiszen az élet mindig tele van kihívásokkal, megoldandó feladatokkal, de ezzel fejlődünk, és így juthatunk egyre feljebb és léphetünk mestereink nyomdokaiba.

Milyen élmény volt a diplomavédésed?
Fantasztikus élmény volt! Természetesen nagyon izgultam, mert ki nem izgul ilyenkor, de egy nagyon kellemes védést tudhatok magam mögött, ahol a bizottság és az opponencia is építően állt a munkámhoz és tantársaim munkáihoz, megadva a kezdő löketet a további előmenetelünkhöz.

Milyen terveid vannak a jövőre?
Jelenleg a projekt alapú munkák, illetve saját projektjeim folytatása vannak napirenden. A megszerzett szakmai kompetenciákat szeretném kamatoztatni és tovább fejleszteni. Folyamatosan fejlődni kell és képezni magunkat, hiszen ha stagnálunk, lemaradunk.