Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Selján Márk Endre | Budapesti Metropolitan Egyetem

Selján Márk Endre

A Design Hét Budapest 2016 rendezvénysorozatának keretében került sor a hazai designszakma legrangosabb kitüntetéseinek, a Magyar Formatervezési Díjak, valamint a Design Management Díj elismeréseinek átadására.



TERMÉK KATEGÓRIÁBAN MAGYAR FORMATERVEZÉSI DÍJAT kapott Animáció alap- és mesterszakunk oktatója
SELJÁN MÁRK ENDRE
Hammer – moduláris csúzli és gumis íj munkája.

 

 

A díj kapcsán rövid interjút készítettünk Márkkal.

Mondj pár mondatot magadról. Hogyan indultál el a művész pályán, miért ezt a területet választottad?
Műszerészként dolgoztam, de szerettem rajzolni. Nagyjából fél éve jártam a közeli rajziskolába, amikor megtudtam, hogy van ipari formatervezés, onnantól kezdett el kifejezetten érdekelni a dolog. Tulajdonképpen véletlen. Ha nincsen ez az ipari-művészeti határterület, akkor inkább konstruktőr lettem volna.

Hogyan alakult az, hogy bár formatervező vagy, jelenleg a METU-n az animációsokat oktatod? 
Amikor kezdtem a formatervezést, akkor a digitális ábrázolás és a 3D éppen csak elkezdetett fejlődni. Kaptam is vegyesen hideget-meleget, hogy miért tulajdonítok neki ekkora jelentőséget. Tény, hogy 2000-2002 környékén még mindig meglehetősen laposak voltak a renderingek, de a virtuális prototípusok készítése elengedhetetlenné vált. Érdekelt az anatómia, az antropometria és az ergonómia. A digitális figurák pedig kellettek ahhoz, hogy virtuális környezetben is tesztelni lehessen a tárgyakat. A plasztika ismerete pedig eleve elengedhetetlen a formatervezésben. Végül megkedveltem a 3D karaktermodellezést és tárgytervezést is, bár segítség nélkül az elején lassan haladtam, akkor legfeljebb a túlhaladt, de legalább angol nyelvű könyvek voltak elérhetők. Tulajdonképpen, visszagondolva az animáció választott engem. Persze ettől még én is rajzoltam fázist hónapokon keresztül a tábla fölé hajolva, de a 3D sok lehetőséget megnyitott.
 


Milyen tantárgyakat tanítasz, és hogy érzed magad ebben a szerepben?
Plasztikát, digitális tervezést, - szobrászatot, - festést tanítok, illetve ezeket a témaköröket kedvelem a legjobban. Nem tudom mennyire vagyok a hagyományos értelemben vett tanár. Szeretek lelkesedni az előadott téma iránt, és igyekszem motiválni a hallgatókat. Inkább érzem magam előadónak. Mivel magamat is folyamatosan képzem, ezért mindig van, ami engem is foglalkoztat, lelkesít és nyitottan tart. Például nem szeretek ülni az óráimon, mert a monitor mögött nem tudok kontaktust teremteni. Maga a tevékenység számomra mindig közelálló volt, lévén a szüleim is tanítottak egy-egy életszakaszukban. Valamikor érdekelt a színjátszás, de végül a színpadi lét maga nem, mindenestre alkalmanként hasznát tudom venni egy-egy ismeretnek.


Mesélj nekünk a munkádról, amellyel elnyerted ezt a díjat. Mi inspirált? Mi a különlegessége? Mit érzel fontosnak a munkád kapcsán kiemelni?
Egy moduláris, gumis íjjá átszerelhető csúzlit terveztem, a „The Hammert”. Inspirálni általában maga a feladat és a megvalósítás kihívásai inspirálnak, azonban tény, hogy a repülésben használt botkormányok formája referenciaként szolgált. Mivel a gyártási fájlokat is én készítem, ezért nem csak a forma érdekel, sőt az elején nem is foglalkoztat különösen. Mondok egy egyszerű példát: a csúzli egyes elemei védelem alatt vannak. Ez azt jelenti, hogy mindenképen olyan tervekre volt szükség, amelyeket érdemes-, lehet-, és megéri védeni. Hónapokig dolgoztam azon, hogy határidőre elkészüljenek azok az alapok, amelyeket aztán majd egy évig finomítottam, hogy elnyerjék a formájukat is.

Különlegessége az a komplexitás, amivel egyszerre számos feladatot tud ellátni. A központi eleme az a csomópont, ami lehetővé teszi a moduláris kialakítást, miközben csökkenti a gyártási költségeket és a járulékos kihívásokat, sőt egyszerűbbé teszi a szállítást és a tárolást is.

Sok dolgot ki lehetne emelni, de a csomópont mellett a markolat kialakítása volt az egyik legkedvesebb feladat. Amikor az ergonómiáról szó esik, a legtöbben arra gondolnak, hogy valamit statikusan, általános körülmények között használunk. Az ritkán merül fel, hogy mi van akkor, ha órákon keresztül tartó dinamikus használat mellett vizsgálunk meg valamit. A gumis íj összeállításban ez azt is jelentheti, hogy 10-20 kg-ot kell kifeszítve megtartani célzás közben, nagyjából 100-150 alkalommal egymás után – egy edzés időtartamára gondolva. A markolat nem csúszhat meg, a csomópont nem oldhat ki, az élek nem sérthetik fel a kezet. Nem mindenki használja ilyen intenzíven az eszközt, de a leggyakorlottabb felhasználók rendkívüli igényeket támasztanak ebben a sportban. Tervezőként ezeket mind szimulálni is kell. Ezt a részét nagyon szeretem.




Mit jelent Neked ez a díj?
Nagyon jóleső elismerés a számomra, mégis talán az a legfontosabb, hogy a szakmának, a fiatalabb generációnak mit jelent. Ipari formatervezőként szerencsére már van néhány gyártott termék a hátam mögött.  Az, hogy ezt a díjat most a Hammer kapta, az én tolmácsolásomban azt jelenti, hogy a gyakorlatban megvalósult és gyártott termék, amely kellően kifinomult megoldásokat és esztétikai minőséget képvisel, az értéket jelent társadalmi szinten is.


Milyen jövőbeni terveid vannak? Mivel foglalkozol tervezőként most?
Általában két-három évre előre dolgozom és gondolkozom a mindennapokban is, mivel ennyi idő egy termék átlagos fejlesztési ciklusa. Saját projektjeim is futnak a csúzli témakörben. Az írországi és angliai csúzlis közösséggel is jó a kapcsolatom, egyes eseményeket támogatok is. Tervezni folyamatosan tervezek természetesen, de menet közben nem tudok róluk beszámolni. Ezt a kezdetekkor nehéz volt megszokni, de az iparban, a gyártásban éles a verseny. A túlzott vagy korai nyilvánosság kerékkötője az értékesítésnek és a brandingnek.
 




Tanárként miben gondolkozol?
Az foglalkoztat, hogy szót tudjak érteni a hallgatókkal. Mindenki másképpen viszonyul a digitális alkotói folyamatokhoz. Amikor elkezdtem tanítani 9 évvel ezelőtt, a legnagyobb gondot az jelentette, hogy sokan önbizalomhiánnyal küzdve nem hitték el, hogy gyakorlással és figyelemmel ezek sem nehezek. Ma már inkább a manualitás értékeit kell olykor kiemelni. Ami leginkább foglalkoztat, hogy milyen módon strukturálom azt a tudást, amit szeretnék átadni. Nem mindegy, hogy amikor valamivel foglalkozunk az órán, azt mennyire gyakorlottan, átgondoltan magyarázom. Minden részleten igyekszem csiszolni. A karbantartható, hangolható tudásanyagban bízom.

 


Megrendelő: Nathan Masters
Gyártó: SimpleShot Inc

A Slingshot amerikai cég megrendelésre készült Hammer moduláris csúzli különlegessége, hogy rövid szereléssel, megfelel a változó versenykihívásoknak.
 

A díjazott művek - köztük Márk munkái is – november 20-ig tekinthetőek meg az Iparművészeti Múzeumban.

2016. 09. 27.

Hírek

Művészet
METU Craft and Design / The future generation kiállítás nyílt

METU Craft and Design / The future generation kiállítás nyílt

fise hircsempe

METU Craft and Design / The future generation kiállítás nyílt

METU Craft and Design / The future generation kiállítás nyílt …

Művészet
KommunikációTurizmusÜzlet
Kiemelkedő eredmények az Üzleti, Kommunikációs és Turisztikai Kar TDK kari fordulóján

Nagy Lajos király úti kampuszunkon idén is nagy sikert ért el Tudományos Diákköri Konferenciánk, melynek megrendezésére április 19-én került sor...

tdkcsempeutókomm

Kiemelkedő eredmények az Üzleti, Kommunikációs és Turisztikai Kar TDK kari fordulóján

Nagy Lajos király úti kampuszunkon idén is nagy sikert &eac …

KommunikációTurizmusÜzlet
Üzlet
Online fenntarthatósági kurzus indult a METU-n 2024 tavaszán

A Magyar Egyetemek Fenntarthatósági Platform (MEFP) keretében a 2023-24 tavaszi szemeszterben elindult egy online teljesíthető, az ENSZ Fenntartható Fejlődési Keretrendszer elvei alapján felépített „Bevezetés a Fenntartható Fejlődési Célok (SDGs) kérdéskörébe” kurzus 11 partneregyetem összefogásában...

fenntrathatóságicsempe

Online fenntarthatósági kurzus indult a METU-n 2024 tavaszán

A Magyar Egyetemek Fenntarthatósági Platform (MEFP) keretéb …

Üzlet
KommunikációTurizmusÜzletMűvészet
Jelölj minket 1. helyen 2024.07.10-ig!

sorredncsemplány

Jelölj minket 1. helyen 2024.07.10-ig!

KommunikációTurizmusÜzletMűvészet
Művészet
Camera Justitia díjat kapott a KIX, Révész Bálint, a METU oktatójának és Mikulán Dávid közös filmje

Révész Bálint, a Budapesti Metropolitan Egyetem Mozgókép tanszék oktatójának filmje Camera Justita díjban részesült a 'Movies that Matter' fesztiválon, Hágában.

mkkcsemp

Camera Justitia díjat kapott a KIX, Révész Bálint, a METU oktatójának és Mikulán Dávid közös filmje

Révész Bálint, a Budapesti Metropolitan Egyetem Mozgókép tanszék oktatójának fil …

Művészet
Művészet
A METU oktatójának filmje a hallgatók aktív közreműködésével készült Kék Pelikan már látható a mozikban

Csáki László, Balázs Béla-díjas dokumentum- és animációs filmrendező, a Budapesti Metropolitan Egyetem Animáció szak főállású oktatójának Kék Pelikan című filmje 2024...

kekpelikancsemp

A METU oktatójának filmje a hallgatók aktív közreműködésével készült Kék Pelikan már látható a mozikban

Csáki László, Balázs Béla-díjas dokume …

Művészet
Művészet
Munkácsy Mihály-díjban részesült Uray-Szépfalvi Ágnes, a METU Vizuális Kommunikáció Tanszék oktatója

Büszkén adunk hírt arról, hogy március 15. alkalmából kiemelkedő képzőművészeti tevékenysége elismeréseként Munkácsy Mihály-díjban részesült Uray-Szépfalvi Ágnes festőművész, egyetemünk oktatója...

urayszépfalvi

Munkácsy Mihály-díjban részesült Uray-Szépfalvi Ágnes, a METU Vizuális Kommunikáció Tanszék oktatója

Büszkén adunk hírt arról, hogy március 15. alka …

Művészet
Újraindult a RádióMETU!

Nagy örömmel jelentjük be, hogy három év kihagyás után, újraindult a RádióMETU, a hallgatók rádiója! A megújult szerkesztőség Molnár Geryt főszerkesztőnek, Hornik Dominikot főszerkesztő helyettesnek választotta...

radiometucsemp

Újraindult a RádióMETU!

Nagy örömmel jelentjük be, hogy három év kihagy&aac …

KommunikációTurizmusÜzletMűvészet
További hírek megtekintése...
METU hírek logó

További hírek megtekintése...