Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Sefta Leila / Tervezőgrafika mesterszak | Budapesti Metropolitan Egyetem

Sefta Leila / Tervezőgrafika mesterszak

„Az az alkotói szabadság, amit kaptam, sokat segített abban, hogy megtaláljam saját magam a tervezőgrafikában.”

Leila Tervezőgrafika mesterszakunkon diplomázott. Kiállított a Brand/Pack, a Graphic Passage tárlaton, diplomamunkája látható volt a Gregersen art Pointban. 2018 őszén pedig a pécsi NKA25 keretében tekinthették meg az érdeklődők alkotásait.


 


Miért ezt a szakot választottad?
A középiskolai éveimet a szegedi művészeti szakközépiskolában töltöttem, ahol alkalmazott grafika szakos voltam. Ez idő alatt szerettem bele igazán a tervezőgrafikába, valamint megismerkedtem a különféle sokszorosító grafikai eljárásokkal és a digitális tervezés folyamatával is. Mindenképp szerettem volna magam továbbképezni ezen a területen, ezért döntöttem emellett a szak mellett.

Milyen alapszakon végeztél és honnan érkeztél a METU-ra?
Az alapképzést is a METU-n végeztem, 2016-ban diplomáztam Tervezőgrafika szakon. Az alapképzés ideje alatt is nagyon sokat tanultam, a feladatok mindig érdekesek voltak, ahogy fejlődtünk, úgy lettek a projektek is egyre komplexebbek, így mindig volt kihívás.

Mi inspirál?
Elég nehezen tudnék konkrét dolgokat megnevezni, nálam ez mindig az adott projekttől függ. Szeretek képben lenni az éppen aktuális tervezőgrafikai trendekkel, de éppoly fontosnak tartom azt is, hogy az ember ismerje a szakmája történetét. Mostanában elkezdtem odafigyelni a közel-, és távol-keleti grafikai trendekre is, nagyon érdekesnek és tanulságosnak tartom, hogy milyen hasonlóságok és különbségek fedezhetők fel a nyugati és keleti tervezőgrafikai gondolkodás között.

Ami számomra meghatározó még emellett, az a közösség és a körülöttem lévő emberek. Szerencsés vagyok, mert a barátaim között szép számmal van szakmabeli, akikkel hosszú órákat lehet a tervezőgrafikáról, vagy egy-egy projektről beszélgetni. Ezek az eszmecserék mindig inspirálóan tudnak hatni rám.

Melyek voltak a kedvenc egyetemi munkáid és miért?
Szerettem azokat a nagyobb horderejű projekteket, amelyek összetettebb gondolkodást és tervezést igényeltek. Az egyik ilyen a Big Taste fiktív sörház arculatának és csomagolásának a megtervezése és kivitelezése volt.

  

A kalligráfia kurzuson esküvői arculatot terveztünk, aminek köszönhetően kísérletezhettem az arab kalligráfiával is.

  

Szerettem a plakáttervezési feladatokat is ezek közül az egyik a 9. Skopje Poster Fesztiválra az ,,identity in crisis" hívószóra, míg a másik Andrzej Wajda Emlékképek című filmjéhez készült.

 

Egy kifejezetten tipográfiai feladat volt az a tiponaptár, amelyhez előre megadott, művészettel és designnal kapcsolatos, idézeteket kellet vizuálisan tipográfiával feldolgoznunk.

  

  

  


Mi volt a diplomamunkád? Miért ezt a témát választottad?
Diplomamunkám az Aliaa betűkészlet, amely egy geometrikus arab display betűtípus. Korábban kísérleteztem geometrikus arab kalligráfiával, és ezt a kísérletezést ültettem át a diplomamunkámba. Ez a kíváncsiságom a gyökere a témaválasztásomnak.

A betűkészlet megtervezése azért jelentett nagy kihívást, mert az arab betűs írás nagyban különbözik a latin betűs írástól, teljesen eltérő szempontokat és irányelveket kellett figyelembe venni. Emiatt a tervezési folyamatot egy átfogó elméleti kutatás előzte meg, amely során nemcsak az arab betűtervezés alapjaival és jellegzetességeivel, hanem magának az arab írásnak a szabályaival és sajátosságaival is megismerkedtem.

  

Az alapkarakterek mellett elkészítettem az olvasást segítő mellékjeleket (diakritikus jeleket) is. Ezeket a hétköznapokban sem újságok, sem könyvek szedésénél nem használják, csak tankönyvekben és olyan dokumentumokban, ahol a pontos kiejtés és értelmezés elengedhetetlen (pl.: Korán). Én ennek ellenére azért döntöttem mégis az elkészítésük mellett, mert úgy éreztem, hogy e nélkül nem lenne teljes az az út, amit bejártam az elméleti kutatástól, a manuális vázlatokon, és a digitális tervezésen át, egészen a végpontig, a kész betűkészletig.

  


Mivel járult hozzá a szakmai fejlődésedhez a METU az egyetemi évek alatt?
Nagyon sokat tanultam egy olyan tanári kartól, amely nagyon sokszínű és ez a feladatokban is visszaköszönt. Az az alkotói szabadság, amit kaptam, sokat segített abban, hogy megtaláljam saját magam a tervezőgrafikában. A csoporttársaimtól is rengeteget tanultam, mindig érdekes volt látni, hogy ki honnan közelíti meg ugyanazt a projektet.

Mit mondanál annak, aki most felvételizik, miért érdemes a METU-t választania?
Érdekes feladatok, olyan tanárok, akiktől sokat lehet tanulni. Nagy a hajtás, ez egy olyan szak, ami teljes embert kíván, de megéri.


Hogy érzed magad friss(másod)diplomásként?
Eléggé kettősek az érzéseim, egyrészről boldog vagyok, hogy sikeresen zártam az egyetemi éveimet, másrészt viszont kicsit szomorú is vagyok, hisz ezzel egy olyan 5 éves szakasza zárult le az életemnek, ami nemcsak szakmailag volt meghatározó számomra, és ami biztosan hiányozni fog még egy ideig.

Milyen élmény volt a diplomavédésed?
Természetesen volt bennem egy egészséges vizsgadrukk, viszont bíztam a munkámban, és a tudásomban, így inkább várakozással telve álltam ki a bizottság elé, mintsem aggódva. A védésen számomra a legnagyobb kihívást a jelentette, hogy egy olyan diplomatémát választottam, amely igényel némi előtudást az arab írásról. Ezért úgy kellett azt prezentálnom, hogy az befogadható legyen, azoknak is, akik ezzel nem rendelkeznek. Jó volt látni a többiek védését is, a barátok, csoporttársak és a tanárok támogatása pedig kifejezetten megnyugtatóan hatott rám.

Milyen terveid vannak a jövőre?
Szeretnék további tapasztalatokat gyűjteni, olyan projekteken dolgozni, amelyek kihívást jelentenek és tovább fejlődhetek általuk.