Ő is nálunk tanult: Simon Balázs

Simon Balázs Animáció alapszakunkon diplomázott 2014-ben.
Lenyűgöző képi világ, meganimált álom – ez Balázs vizuális világa. Nils Frahm "Re" című számhoz készített videoklipje több nemzetközi videóklip fesztivál programjába is meghívást kapott. A hat legjobb közé került a UK Video Music Awards Best Animation in a Video kategóriájában, a Montreal Music Video Festivalon filmjével elnyerte a legjobb animáció és a feltörekvő tehetség kategória első díját. Legfrissebb sikere, hogy alkotását beválogatták az austin-i SXSW Film Festival zenei videói közé, kategóriájában egyetlen animációs alkotásként. Az egyetemen készült munkáival szerepelt a Kolozsvári Nemzetközi Diákfilmfesztiválon, a Magyar Filmfesztiválon, a Hiroshimai Nemzetközi Animációs Filmfesztivál programjában is. Az Eszterházy Filmnapokon animáció kategóriában első díjat kapott.

„Ugyan animációs tervezőként kezdtem a pályafutásom, s eleinte nem is terveztem mással foglalkozni, úgy érzem az érdeklődési köröm a főiskolai évek alatt eléggé kitágult. A legnyilvánvalóbb folyamat az élőszereplős, illetve kevert technikás megoldások felé való közeledésem. Ez nem az animációból való kiábrándulást jelenti, csupán azt mutatja, hogy ezek technikai megközelítések, eszközök, melyeket igénybe vehetünk. Minden történet kicsit más világot igényel, ezt kell szem előtt tartani, mielőtt belefognék a mesélésbe. Így számomra sokkal inkább a tartalom hozza a vizuális megoldást, mint fordítva. A videoklipek készítése nagyon érdekel, rengeteg ötletet, újítást, kísérletezést megenged magának a műfaj. A közeljövőben célom minél többet rendezni, animációsat és élőszereplőset egyaránt.”


BALÁZS LEGKEDVESEBB EGYETEMI MUNKÁI

Piros lap (diplomamunka)
Ákos a pajtásaival focizik az iskola udvarán. A mérkőzés hevében azonban egyszer csak elkezd vérezni a fiú orra. Bár számára ez nem túl meghökkentő, egy tanár mégis másképp látja a helyzetet. Megragadja a fiút, becipeli egy tanterembe, s nekilát a probléma megoldásának. A fiút leülteti egy székre, hátrahajtja a fejét, s még pár jó tanácsot is ad. Majd otthagyja Ákost, egyedül a teremben. A srác egy ideig vár türelmesen, azonban a vérzés nem akar elállni, így egy idő után kénytelen a saját kezébe venni a sorsát.
„Piros Lap c. filmem az első komolyabb élőszereplős rendezésem. Igazi kihívást nyújtott, talán a legjobban készített fel arra, hogy megálljam a helyem a szakmában a főiskolai évek után. Úgy éreztem, hogy a kisfiú történetéhez a natúrfilm jellegzetességeire is szükségem van az animáció mellett, ezért egy kevert technikás megoldás mellett döntöttem.”

simon_balazs_filmkep2.pngsimon_balazs_filmkep3.png


RE - Nils Frahm "Re" című számhoz készített videoklip képi világát egy norvégiai utazás és az ott látott albínó rénszarvas határozta meg. A több nemzetközi videóklip fesztivál programjába is meghívást kapott munka egy varázslatos mozgóképes világba repíti a nézőt.
„A Nils Frahmnak készült klipem áll hozzám legközelebb az eddig elkészült munkáim közül. Személyes élmények ihlették, ám megpróbáltam ezeket egy univerzálisabb módon megfogalmazni.”

Kötelék
Különleges képi világ emberi kapcsolatokról az animáció nyelvén.
„Ez a film egy első féléves tárgymozgatásos animációs feladat megoldása, mely a nappaliban készült három éjszaka alatt. Az üveglap után a legfontosabb kelléknek az irattartó fólia bizonyult, mely nélkül nem állt volna össze a filmben a ködös atmoszféra.”



Liminal (főcímanimáció)
„Ez a munka egy fiktív főcím-animációs feladatra készült. Szintén a nappali terméke, mely a leghasznosabb eszközök egyike, legalábbis addig, amíg nem tud az ember eljutni egy stúdióba. Vagy ha messzebb van a stúdió, mint a leadási dátum.”


Roberta (bábanimáció, alkotótárs: Kovács Eszter)
„Ez a film Kovács Eszterrel közös munkánk egy bábanimációs feladatra. Ugyan a megadott időből borzalmasan kicsúsztunk, a mozgás hiányát megpróbáltuk sajátos megoldásokkal kárpótolni, pl. a ragasztópisztollyal készített hajakkal, vagy a fonalkezekkel. Nem pont az lett belőle, mint amire számítottunk.”