Ő is nálunk tanult: Czeróczki Mór

Mór a 2017-18-as tanévben a Mozgókép terület nagykövete volt a METU-n. Az idei nyílt napjainkon visszatért hozzánk és mesélt arról, hogy mivel foglalkozik a végzés óta, valamint, hogy milyen is volt METU-snak lenni.


 


Mozgóképesként mit tanul az ember?
Világunkban kikerülhetetlenek a mozgóképek, mindenhol találkozol velük, legyen az tévé, mozi, a laptopod, táblagéped, vagy épp a telefonod. Folyamatosan termelődik, szükség van rá, így a szakemberekre is. A mozgóképes szakok segítenek megérteni a fent említett tartalmakat, megtanulod a felépítésüket, működési elvüket, mechanikájukat, technológiájukat, egyúttal megtanulod készíteni is őket.Személyiségformáló már önmagában, hogy jobban megismered a körülötted levő világot. Átfogó képet kaphatsz a magyar és nemzetközi filmtörténetről, korszakokról, stílusokról, rendezőkről, vagy éppen a különféle televíziós műfajokról. Szakiránytól vagy specializációtól függően különféle skillekre tehetsz szert, legyen szó a forgatókönyvírásról, dramaturgiáról vagy színészvezetésről, produceri ismeretektől a kamerakezelésen és világításon át egészen a képi és hangi utómunka rejtelmeiig.


Első éves gyakorlatom



Milyen feladataitok voltak a mesterszakon? Mi volt a kedvenc feladatod?
Én vágó specializációra jártam. Vágásgyakorlat órákon különféle feladataink voltak, többször volt olyan, hogy az egész csoport megkapta egy film nyersanyagát, és kilencen kilencféle változatot vágtunk belőle, mindenki a saját stílusában – ezeket természetesen utána közösen kielemeztük, és tanultunk belőle. Vágástechnika órákon pedig az összes szakmai dolgot tanultuk meg, amire ma egy vágónak szüksége van, plusz az informatikai hátterét a dolgoknak például videocodec-ek, színterek, hardver- és szoftverismeret, mindezt olyan vágó tanároktól, akik maguk is az ipari standardek szerint, mai technológiával dolgoznak.

 

A rengeteg aktuális és hasznos gyakorlati tudás megszerzése mellett lehetőségünk volt a szakma személyes oldalába is belelátni, ki milyen workflow alapján dolgozik, ki-ki melyik szoftvert mire és hogyan használja - vagy épp, hogy milyen egy vágó élete, mire számíthat valaki, ha ezt az utat választja. És bár első hallásra ez közhelyesnek hangozhat, mégis nagyon fontos aspektusa ez a dolognak, ugyanis nem épp egy hétköznapi foglalkozásról van szó, sok áldozatot követel. De természetesen megéri – például ha jelölik az általad vágott filmet Oscar-díjra.

Állandó tanáraink között voltak:
- Miklós Mari Balázs Béla-díjas vágó, aki szakmai tudása átadása mellett mindenkire külön figyelmet fordított, és mint egy igazi osztályfőnök, terelgetett minket a lehető legjobb irányba
-Szalai Károly (Szacsa) szintén Balázs Béla-díjas vágó, aki épp a Granny Project és az Oscar-díjra jelölt Testről és lélekről filmeken dolgozott, amikor vágástechnikát tanultunk tőle
-valamint Hargittai László (Pamacs), aki pedig a Félvilág és az Örök tél filmeket vágta épp ebben az időszakban. 

De tanítottak még (a teljesség igénye nélkül): Molnár György, Balázs Béla-díjas rendező, Érdemes Művész; Gulyás Buda, Balázs Béla-díjas operatőr; Csukás Sándor, Balázs Béla-díjas operatőr; Thernesz Vilmos, operatőr, VFX supervisor; Tóth Zsolt, operatőr, vágó - csupa olyan szakember, akiktől élmény volt tanulni.



Mivel foglalkozol most?
A volt vágó csoporttársaim közül nyolcan vágóként helyezkedtünk el, van, akinek saját cége van, van, aki szabadúszó, de tévéknek is dolgoznak – jómagam diploma után körülbelül egy hónappal tudtam elhelyezkedni egy filmes cégnél vágóként. A METU-n szerzett tapasztalataim és tudásom alapján alkalmaztak, most olyan cégeknek gyártok videós tartalmakat, mint a Telenor, az Aldi, CIB Bank, vagy Dreher. Az Estella című rövidfilm, amit 2017-ben vágtam, Párizsban díjat nyert.



Mit tanácsolsz a most felvételizőknek, hogy készüljenek, ha filmes területre szeretnének menni? Mivel készüljenek, hogyan építsék a portfóliójukat?
Ha az utómunka érdekel, a youtube tutorialok a barátaid. Egyébként úgy alapvetően olvassatok sokat, járjatok színházba, moziba, ha tudtok, gyakoroljatok kamerákkal, ha már fotóztok, az is sokat segít a képekben való gondolkodáshoz, ha tévések szeretnétek lenni, nézzetek tévét, ismerjétek meg, tanulmányozzátok.



Ebben a filmben scriptes voltam és statiszta