Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Ő is nálunk tanít: Sztojánovits Andrea | Budapesti Metropolitan Egyetem

Ő is nálunk tanít: Sztojánovits Andrea

Andrea Média design képzéseink mesteroktatója, médiaművész. A most induló Média design mesterképzés apropóján beszélgettünk vele arról, mi mindennel foglalkozik, hogyan látja ennek az izgalmas szakmának a jelenét, jövőjét, milyen potenciálokat érez a következő generációban.


Kérlek, mesélj nekünk arról, mi mindennel foglalkozol? Mi a szakterületed?
A szakterületem a vizuális zene, azon belül a vjing, mint módszer kutatása. Az elmúlt közel húsz évben koncertekre, partikra, előadásokra készítettem animációkat, és interaktív audiovizuális installációkat.

A média design tág "játszótér" egy alkotónak – mi az, ami Téged a legjobban vonzott ebben a területben? Ez mennyire változott meg, vagy alakult át attól, hogy beláttál a kulisszák mögé és megismerted a média design szerteágazó lehetőségeit?
Amikor a szakmát elkezdtem, még nem létezett hivatalosan Média design. A Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia tanszékére jártam, mellette autodidakta tanultam azt, ami engem érdekelt. Leginkább a zenére, hangokra alkotott kép az, ami engem foglalkoztat. Komolyzenei zongoratanulmányaimat követően a vizualitásnak ez az útja fogott meg leginkább.



Téged mi indított el ezen a pályán? Mikor vált számodra egyértelművé, hogy ez az utad?
Már gyermekkoromtól kezdve a művészetek és az előadás az életem része volt. Számomra teljesen természetes ebben a közegben mozogni, tehát ha szűken értelmezem, akkor a zenei tanulmányaim indítottak el az úton. Később a techno zene hatására megnyílt a világ, és a hangokból a képek irányába indultam el.

Az alkalmazott vagy az autonóm műfaj áll hozzád közelebb?
Kimondottan szeretek alkalmazott projekteken dolgozni, amennyiben jó a csapat és van kihívás, fejlődés. Egyéni alkotóként kevés installációt készítek, sokszor több éven keresztül is tart egy folyamatom.



Amikor alkotsz, honnan jönnek az impulzusok? Hogy indulsz el?
A világ, a létezés, a hit, a jelenlét, mind-mind kimeríthetetlen alkotó forrásaim. Van amikor az erdőben egy fényjelenség indít el, van, amikor egy hangfoszlány, van, amikor egy létélmény. Leginkább a természet inspirál.

Mesélj kicsit arról a gondolat- és alkotói folyamatról, ahogy az alkotásaid készülnek! Mi volt a kedvenc munkád? Miért?
Nincs kimondottan kedvenc munkám, mert mindegyik installáció egy-egy állomás. Az installációimban főleg a fény által keltett illúziókat, tüneményeket szeretem leginkább. Van, amikor fekete-fehér képekből ezüstöt ‘keverek’, van, amikor a grafikai kép és a fény találkozásából egy harmadik típusú esemény, interferencia szín keletkezik. Legutóbb egy objektum vetítésénél a színek egymásra tett reflexióiból építkeztem.

Mi volt a legutóbbi munkád?
Egy 6 méteres festmény-installációt vetítettem, mely mozgóképes tartalmának színezetét egy matematikus segítségével, mélytanuló algoritmus generálta. Az installáció a látogathatók által vezérelhető volt, mint egy színorgona.



Mikor döntöttél úgy, hogy a művészi pálya mellett oktatni is szeretnél?
Ez is a gyerekkoromra vezethető vissza. Nagyon szerettem a matematikát, amellett állandóan zongoráztam. Már akkor elképzeltem, hogy ezeket tanítom.

Mi a legfontosabb számodra a tanításban? Mi az, ami miatt szereted átadni a tudásodat az újabb nemzedéknek? Mi a legizgalmasabb és mi a legnehezebb ebben az oktatói szerepben számodra?

A legfontosabb az, hogy tapasztalatokat cseréljünk a diákokkal. Ez nem egyirányú folyamat, aktív diák jelenlét is szükséges a tanításhoz. Mindig örömmel tölt el, amikor látom, hogy egy-egy diák elmerül az alkotói folyamatban, számomra ez a legnagyobb sikerélmény, amikor a tudás alkalmazása elindul.

Miben más ma a szakmád, mint amikor Te tanultál? Változott? Melyek azok az alapelvek, amelyek szerinted állandóak a területeden és nem hat rájuk az idő?
Napról-napra jönnek létre és szűnnek meg szakmák. A média design-on belül számos szakma képződik. Az alapelvek állandóak, kitartást és folyamatos tanulást igényel ez a szakma, valamint önfejlesztést.



Kiknek ajánlanád ezt a szakot? Milyen indíttatás az, ami miatt szerinted mindenképp kukkantson be ebbe a világba?
A szak kiváló azoknak, akik például művészeti vezetői pozícióra pályáznak, vagy többféle terület iránt érdeklődnek, de még nem döntötték el, hogy milyen úton haladjanak. Valamint azon alkotóknak, akik szélesítenék a tudásukat, például festenek, de érdekli őket a hangképzés is, vagy programoznak, de érdekli őket az interaktív alkotás világa.

Mit mondanál azoknak, akik most kacsingatnak a média design felé? Ha egyetemre készülnek, akkor hogyan tehetik ezt a leghatékonyabban?

A szakon a felvételi előkészítőt mindenképpen javasolnám, mert ott megkapják azokat az információkat, melyek segítenek a felkészülésben.