Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Ő is nálunk tanít: Liszka Tamás | Budapesti Metropolitan Egyetem

Ő is nálunk tanít: Liszka Tamás

"Azoknak ajánlom a média design területét, akik kiskoruk óta úgy érzik, hogy vagy művésznek, vagy tudósnak, vagy feltalálónak születtek, de leginkább mind a háromnak egyszerre."

Az ELTE bölcsészkarán filozófiát és filmelméletet hallgatott, majd a Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia szakán szerzett diplomát. 2015-től a Budapesti Metropolitan Egyetem Médiaművészeti Intézetének vezetője, 2013 és 2017 között szakvezetője volt, a Puppetworks Animációs stúdió producere. Oktatási tapasztalatokat szerzett a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Média design szakán, emellett a Színház- és Filmművészeti Egyetem doktori iskolájában az interaktív filmnyelv elméleti kérdéseit kutatja. Az Anilogue Nemzetközi Animációs Filmfesztivál alapítója és főszervezője, tizennyolc éve hozza el Budapestre a világ mértékadó animációs alkotásait. 2013 óta a METU tanára, többek között produceri ismereteket, média design szakelméletet és a játéktervezés elméletét oktatja.

 

Mi mindennel foglalkozol?
Nagyon sok mindennel foglalkozom, de ezek mind a művészet, a tudomány és az innováció háromszögében helyezkednek el.

A média design mely ága, felhasználási formája áll hozzád legközelebb?
Az interaktív film, amely itt és most, a szemünk előtt alakul önálló művészeti kifejezésformává. Elméleti és filmszakmai szempontból is nagyon izgalmas fejlemény.

Mi az, ami Téged a legjobban vonz ebben a területben?
A nyitottsága. Az, hogy nem megkövesült, készen álló tudást kell kinyilatkoztatnom a katedráról, hanem a diákokkal együtt gondolkodhatunk a bennünket körülvevő jelenségek művészeti és tudományos értelmezéséről.

Filmproducerként, fesztiváligazgatóként és újabban a Budapest Film vezetőjeként, mik a legfőbb céljaid?
Meg akarom értetni és éreztetni azokkal, akik eddig nem tudták, hogy a film nem egy dolog, amit nézünk, hanem a lehető legalkalmasabb élethelyzet arra, hogy amúgy ismeretlen emberekkel közös élményeink, témáink legyenek.

Mikor döntöttél úgy, hogy a művészi pálya mellett oktatni is szeretnél?
1998-ban tartottam az első órámat a Karinthy Gimnázium nemzetközi érettségi osztályának, a tantárgy neve tudáselmélet volt.

Mi a legfontosabb számodra a tanításban?
Hogy egyfolytában vannak 18-25 éves kollégáim és barátaim. A tanítás az öregedés legjobb ellenszere.

Mi az, ami miatt szereted átadni a tudásodat az újabb nemzedéknek?
Mert néha - évekkel a diplomázás után - kapok egy-egy olyan emailt, amiben egy alumni vidáman újságolja, hogy végre megértette, miért mondtam egyszer neki, hogy mondjuk a matte painting pályafutása során valahol egyszer még hasznára fog válni, hogy hallott már Caspar David Friedrichről, vagy hogy a videójáték-tervezői karrierjében is jól jöhet, hogy tud valamit például a klasszikus összhangzattanról.

Mi a legizgalmasabb és mi a legnehezebb ebben az oktatói szerepben számodra?
Az egyetemi előadás sok szempontból olyan, mint egy színházi előadás vagy akár egy templomi prédikáció (az öcsém lelkész, úgyhogy ez igazolt tény, nem viccből mondom). Amikor nem sikerül a közönségem, vagyis a hallgatók teljes figyelmét megragadnom és másfél óráig lekötnöm, akkor borzalmasan érzem magam, mert valamit biztosan rosszul csináltam, elszalasztottam a lehetőséget, hogy a közösen töltött időnknek értelme legyen.

Kiknek ajánlanád a média design képzéseinket? Milyen indíttatás az, ami miatt szerinted mindenképp érdemes belépni a világba?
Azoknak, akik kiskoruk óta úgy érzik, hogy vagy művésznek, vagy tudósnak, vagy feltalálónak születtek, de leginkább mind a háromnak egyszerre. A média design szakon ez jó esetben valósággá is válik, és a legrosszabb eset is csak az, hogy néhány évig ugyanilyen indíttatású emberek között vannak.

Mit tanácsolnál azoknak a felvételizőknek, akik úgy gondolják, a média design szakra szeretnének jelentkezni?
Őszinteséget velünk és saját magukkal is. A pályaválasztás nagyon komoly döntés.