"Kicsit elfogult vagyok, de nem mondhatok mást, minthogy a világ egyik legjobb dolga tervezéssel foglalkozni."
Formatervező művész, a Heonlab designstúdió társalapító tulajdonosa és negyedik éve a METU oktatója. Szakterülete a bútortervezés, ami mellett kiállítástervezéssel foglalkozik, leginkább múzeumok számára, de voltak már kereskedelmi fókuszú kiállítástervezési megbízásai is, amiknek a tervezésén túl a kivitelezés teljeskörű folyamatait is koordinálták.
Mi mindennel foglalkozol? A design mely ága, területe, stílusa áll hozzád legközelebb?
Elég sokrétű és nehezen foglalható össze mindaz, amivel foglalkozom, de minden feladatban a tervezési folyamat az, ami leginkább felvillanyoz. A fentieken túl többek között egyedi bútorokat, emléktáblákat tervezek, gyártáselőkészítéssel és termékfejlesztéssel foglalkozom, belsőépítészeti feladatokat látok el.
Budai Várnegyed - Az első bástya
Mi az, ami Téged a legjobban vonzott ebben a területben?
Meglehetősen kritikusnak tartom magam, és ebben a szakmában láttam olyan lehetőségeket, amiknek az elsajátításával és használatával lehetőségem nyílik változtatni, alakítani mindazon, amit érzésem szerint lehetne másként, szándékom szerint jobban is csinálni.
Az alkalmazott vagy az autonóm műfaj áll hozzád közelebb? Létezik egyáltalán autonóm formatervezés, vannak olyan projektek, amelyek inkább efelé hajlanak?
Mindkét műfajnak megvannak a maga sajátosságai, és mindkét területnek megvannak az elkötelezettjei, de nekem nagyon fontos tényező, hogy a tervezési folyamat fókuszában eltekintve a tervezés tárgyától lényegében az ember áll. Lehet szó egy tér vagy egy tárgy tervezéséről, jobb esetben az ember vagy emberek sokasága fogja használni, így az autonóm törekvéseket ennek tükrében igyekszem vizsgálni.
Budai Várnegyed Bölcsvár Érmekiállítás
Neked mi az az irányzat, vagy ki az az alkotó, ami/aki példamutató?
Nincsenek példaképeim, sem olyan irányzatok, amik mögé örömmel beállnék, de vannak az egyetemes művelődéstörténetnek olyan mérföldkövei, amelyek inspiráló erővel hatnak rám, akár alkotóról, akár alkotásról beszélünk. Ezekre figyelek, ezekből próbálok merítkezni, legyen szó egy festményről, vagy egy versről, de akár egy székről, amin ülve éppen vázlataimmal bíbelődöm egy jól megtervezett rajzeszközzel a kezemben.
Vannak olyan design alapelvek, amelyek szerinted mindig is időtállók lesznek, bármennyire változik a világ, a technikák, technológiák?
A designereknek naprakészeknek kell lenniük ezekkel a változásokkal, fejlődésekkel, és a felmerülő újabb problémákra aktuális válaszokat kell adniuk. Igyekszem eszerint élni.
Hogyan indult a szakmai pályád?
Ha tágabb horizonton vizsgálódnék, azt mondanám, hogy egy nagyon figyelmes édesanya felfedezettje vagyok, de ha a közelmúltra gondolok, akkor a startvonalat az egyetemi évek első felében léptem át, s ha akkor még nem is annyira tudatosan, de az önálló cégalapítás irányába kezdtem el építkezni.
Budapest Műcsarnok Körülöttünk című kiállítás
Amikor tervezel, honnan jönnek az impulzusok?
Szerencsésnek tarom magam, mert a múzeumi megbízások alapját minden esetben egy jól előkészített és szerteágazó tudományterületek képviselői által összeállított tanulmány adja. Beleásva magam kutatom azokat a pontokat, amelyeket olyan vizuális jelrendszerre tudok lefordítani, ami a kiállítások atmoszféráján túl a kiállításokban megjelenő műtárgytároló rendszerek és egyedi installációk formavilágát is adhatja, és segíti a befogadást, azt élményszintre emelést.
Mesélj kicsit arról a gondolat- és alkotói folyamatról, ahogy a terveid készülnek! Mi volt a kedvenc munkád? Miért?
Minden megbízás mögött egy ember vagy egy megbízói kör áll. Elsősorban ezt a hátteret próbálom megismerni ahhoz, hogy a megbízás általános igénypontjain túl a megrendelő elképzelései is kiderüljenek. Majd a feladat értelmezése után hozzáadom mindazt, amit hozzá adhatok. Jóllehet így egyszerűnek hat, de ez egy rendkívül összetett és izgalmas folyamat. Ezért szeretem! Mindig az aktuális munka a kedvenc, most éppen egy bútorkollekció tervezési és gyártási folyamata érkezett el egy olyan pontra, ahol a bemutatóterem megnyitása a következő lépés. Izgatott vagyok és nagyon bizakodó!
Budapest Semmelweis Orvostörténeti Múzeum
Mi volt a legutóbbi munkád? És min dolgozol most?
Sok munkánk fut párhuzamosan, de amit említenék, az szintén egy nagyon izgalmas kiállítás volt a Budai Várnegyedben, Az első bástya címmel, amit a Táncsics utca 9. szám alatt lehetett látogatni. Ez az időszaki kiállítás a Budapesti Történeti Múzeum által végzett ásatás helyszínét és az ott talált leletanyag egy részét mutatta be. Jelenleg nem látogatható, de tavasszal újra kinyit, aminek az előkészítésén jelenleg is dolgozunk. Emellett egy Kaposváron nyíló kiállítás előkészítése zajlik, amire a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum kért fel.
Mi minden kell ahhoz, hogy egy (vagy több) formatervező vállalkozást indítson?
Hinni kell, hogy ez lehetséges, és nagyon sokat kell dolgozni, hogy ez megvalósuljon. Első lépésként az egyetemen kapott tervezési feladatokat kell komolyan venni.
Budapest Vasas stadion
Mi mindenre kell figyelni egy vállalkozás során?
Mindenkinél más a recept.
Mikor döntöttél úgy, hogy a művészi pálya mellett oktatni is szeretnél? Hogy jött ez a vonal?
Egy felkérésnek tettem eleget, ami Bárkányi Attila formatervezőtől, a METU Professor Emeritusától érkezett. Örömmel vállaltam feladatot, amelyet időközben megszerettem.
Hogyan tudod összeegyeztetni a munkát az oktatással?
Minden csak szervezés kérdése.
Győr Városi Könyvtár Olimpiatörténeti kiállítás
A munkád során szerzett tapasztalatokat megosztod a hallgatóiddal?
Igyekszem minden alkalmat megragadni, hogy az egyetem utáni lét feszesebb tempójára rálátást biztosítsak, nem feledve azt, hogy én is voltam hallgató, és ez a folyamat eleje, ahol jó lehetőség adódik a gyakorlásra, amihez természetesen a hallgató szándéka is szükséges.
Mi a legfontosabb számodra a tanításban? Mi az, ami miatt szereted átadni a tudásodat az újabb nemzedéknek?
Öröm látni, hogy vannak, akik komolyan gondolják, hogy erre az életútra lépnek, és bízom benne, hogy ebben a szakaszban a segítségükre lehetek.
Mi a legizgalmasabb és mi a legnehezebb ebben az oktatói szerepben számodra?
A legizgalmasabb azt látni, ahogyan egy tervezői egyéniség lassan kialakul.
Hódmezővásárhely Tornyai János Múzeum
Pixel baroque
Kiknek ajánlanád a formatervezést, mint pályát? Milyen indíttatás az, ami miatt szerinted mindenképp kukkantson be ebbe a világba?
Aki érez magában kellő kitartást, és vágyik arra, hogy az őt körülvevő világon e szakma nyújtotta lehetőségeken belül formáljon, azoknak mindenképp nálunk a helye. Itt hiteles oktatóktól tanulhat, leshet el olyan fortélyokat, amik segíthetnek saját tervezői látásmódját teljessé tenni.
Mit mondanál azoknak, akik most kacsingatnak a design felé? Ha egyetemre készülnek, akkor hogyan tehetik ezt a leghatékonyabban?
Kicsit elfogult vagyok, de nem mondhatok mást, minthogy a világ egyik legjobb dolga tervezéssel foglalkozni. A készülődés előszobájaként az egyetem által szervezett előkészítőket javaslom, amiket már csak azérti is érdemes végigjárni, mert ott mindenki képet kaphat arról, hogy majd milyen elvárásoknak kell megfelelni, és leendő tanáraikkal és hallgatótársaikkal is megismerkedhetnek.
Merre menjenek? Mit nézzenek meg (pl. kiállítás), olvassanak el, kiket kövessenek a social média felületeken?
Bármely területet is választanák, megvannak a megfelelő történeti gyűjteményei, amit a megfelelő szakmúzeumok, designmúzeumok kiállításokban rendezve átláthatóvá tesznek. Így jelentősebb alkotókkal, alkotásokkal megismerkedhetnek, és azokat az alapokat áttekinthetik, amire napjaink szakmája is épül. Ezek segíthetnek. Járjanak nyitottabb szemmel a világban!
Magyar Nemzeti Múzeum IV Károly
Szentendre Szabadtéri Néprajzi Múzeum
Üröm Reneszánsz Zrt. bemutatóterme