Tóth Eszter / Animáció

A NAGYKÖVETSÉGRŐL 
Engem mindig visszahúzódóbbnak jellemeztek, nem hitték el az emberek, hogy képes lehetek alkotni. Tényleg inkább félénk vagyok, meg tudok ijedni helyzetektől, feladatoktól. Változtatni szerettem volna ezen, szembe menni a félelmeimmel és kiállni magamért, az ötleteimért. Senki nem gondolta volna, hogy pont én jelentkezem majd nagykövetnek. Számomra nagy előrelépés, hogy benne lehetek egy ilyen dologban és képviselhetem a szakomat. 

MIÉRT EZ A SZAK? 
Mert mindig is elvarázsolt a mesék világa, a legapróbb részletek is. Az volt az álmom, hogy egyszer részese lehessek valami fantasztikus dolog létrejöttének. A rajzfilmek azok. Akkoriban, mikor jelentkeztem, csak a rajzfilmek érdekeltek, azóta persze megismerkedtem az animáció más területeivel is, melyeket vonzónak találok, de azért első helyen még mindig a rajzfilmkészítés áll. 

MIÉRT A METU? 
Mert versenyképes tudásra teszünk szert, minden segítséget és támogatást megkapunk a tanuláshoz, projektjeink megvalósításához.


INTERJÚNK ESZTERREL

Eszter Animáció alapszakunk hallgatója.

Mesélj arról kicsit, hogy milyen feladatokkal kell/kellett megbirkóznod az egyetemi évek alatt.
Elsősorban azzal kellett megbirkóznom, hogy egyetem előtt még sosem csináltam animációt, előkészítőre sem jártam. De hamar belejöttem.

Melyik tantárgy miben segített Neked?
Voltak olyan óráim, amikből a vizsgán elő kellett adnom, ezek a gyakorlatok sokat segítettek, hogy könnyebben tudjak kiállni mások elé. Ezek a tantárgyak a Művészetfilozófia, Mozgóképtörténet.

Az elméleti tantárgyak közül melyiket tartottad a leghasznosabbnak?
Az elméleti tantárgyaim közül számomra a leghasznosabb a Művészetfilozófia, a Mozgóképtörténet, a Társadalomismeret volt. 

Mit találtál a legizgalmasabbnak? Mi volt a kedvenc projekted és miért?
Nem tudok megnevezni kifejezetten egy kedvenc projektet, az összes kisfilmünk a kedvencem. Legtöbbször párban dolgoztunk, mindegyiket másért szeretem. Volt olyan feladatunk, mikor egy létező filmnek az előzetesét kellett svédelni (újraalkotni, leutánozni - szerk.), ebben mi voltunk a szereplők, mi a Harry Pottert választottuk. Az volt a lényeg, hogy le kellett utánoznunk a helyszíneket, a díszletet, mindent számítógépes segítség nélkül. 



Amikor bábanimációt forgattunk nagyon izgalmas volt elkészíteni a figuráinkat, és a díszletet, bútorokat terveztünk nekik. A mozgatásuk kicsit nehézkesen ment, többször is eldőltek, és nehéz volt ugyanabba a pozícióba visszaállítani őket.

 

Az első animációs kisfilmünk a párommal a Halszerencse volt, nagyon nagy sikernek éltük meg az elkészítését, főleg hogy az Animascope-on is lejátszották.

  


Második évben szinkronszínészekkel is dolgozhattunk együtt, mellette ki akartunk próbálni más technikákat is, így született a MosóMADve. Keveredik benne a rajzanimáció, fotó, az egyik karaktert mi varrtuk meg anyagokból. 


 


A második félévünkben a KAFF-nak készítettünk szignálfilmet, itt is egy újabb technikát próbáltunk ki, vektoros animációs programban készült. Végül a miénket be is válogatták a szignálok közé. Ezekre mind-mind nagyon büszke vagyok.


 


Melyik okozta a legnagyobb fejtörést?
Ezek közül a legnagyobb fejtörést azt hiszem a KAFF-os animációnk okozta, mert ez volt az első ,,megrendelésünk”. Itt igazából a sztori okozott fejtörést. Az is nehézség volt, hogy a program amiben készítettük még ismeretlen volt számunkra, nagyjából párhuzamosan tanultuk az animációnkkal. 


Te hogyan látsz hozzá egy-egy feladat megoldásához?
Általában adott egy téma, egy konfliktus vagy egyéb. Először is megpróbáljuk nagyjából a cselekményt összerakni, nagyon-nagyon sokat ötletelünk, megpróbálunk innen-onnan inspirálódni. Megbeszéljük, milyen technikával lenne ez jó és működőképes. Ezután jöhetnek a karakter tervek, ezeket általában én készítem. Közben kiteljesítjük a történetet. Storyboard, animatik, aztán kezdődhet a gyártás.

Mennyire kell együtt dolgoznod a csoporttársaiddal vagy más szakosokkal?
A fő feladatunkat, ami animáció minden félévben általában párokban készítjük. Vannak egyéni feladataink is, és olyanok is, amik kis csoportokban készülnek. Más szakokról is jól jöhet a segítség az olyan feladatoknál.

Hogyan fogalmaznád meg, miről szól a te területed?
Az én területem végül is arról szól, hogyan lehet elkészíteni egy animációs kisfilmet az elejétől a végéig :).

Milyen programokat, kiállításokat, szakirodalmat, könyvet ajánlanál, hová menjen el az, aki érdeklődik a területed iránt?
Ajánlom, hogy aki teheti, menjen el a METU és a MOME vetítéseire is. Mindig vannak izgalmas állandó és időszakos kiállítások is a városban. Szerintem a Műcsarnokban is nagyon jó dolgokat lehet találni.  

Milyen online felületeket böngésszen, kövessen az, akit érdekel a te területed?
Az Instagramon és a Facebookon is vannak illusztációs oldalak, amik nagyon jók. A Vimeo-n pedig lehet tök jó animációkat találni. Ez utóbbi nekünk is van: vimeo.com/steamara linken,

Milyen tanácsot adnál a most felvételizőknek? Mivel, hogyan készüljenek? Hogyan állítsák össze a portfóliójukat? Vegyenek-e részt, járjanak-e felvételi előkészítőn/re?
Ha valaki nem biztos magában mindenképp ajánlanám az előkészítőnket. Tényleg a felvételire készít fel. Nem kell izgulni, ha animációt nem tudtok beletenni a portfólióba. Azt tedd bele, amihez értesz, amit szeretsz. Lehetnek benne rajzok, digitális rajzok is, történetek, képregény.

Neked milyen élmény volt a felvételi?
Nagyon izgultam a felvételin, de nagyon jó élmény volt, mert jobban teljesítettem, mint azt magamtól vártam.