Szakos Dániel / Grafika

A NAGYKÖVETSÉGRŐL 
Megtisztelő, hogy rám esett a választás. Örülök, hogy részese lehetek szakunk népszerűsítésének. Sokat köszönhetek az egyetemnek, remélem, ebben a szerepben kicsit visszaadhatok ebből. 

MIÉRT EZ A SZAK? 
Az alapszakos éveim alatt alakult ki bennem a vonzalom a betűk iránt. Lelkesen dolgoztam azokon a feladatokon, ahol a hangsúlyt a tipográfiára helyezhettem. Diplomamunkám egy arculatterv volt, mely részeként először készítettem egyedi betűkből álló logotípiát. Azt hamar éreztem, hogy nagyon sokat kell még tanulnom, ezért jelentkeztem a mesterszakra. 

MIÉRT A METU? 
Mert olyan tudással gazdagodhatsz, amely megalapozza későbbi alkotói pályádat. Beszélhetünk a tervezőprogramok használatáról, vagy épp a (szinte) minden körülmények között betartandó tipográfiai szabályokról. Ezek mellett kapsz valami olyat is, ami nem temporális. Ez pedig egy olyan alkotói attitűd, mely az alkotásokban a művészi érték és az alkalmazhatóság egyensúlyára törekszik. Legyél akár útkereső, vagy már útra-lépő, az itt eltöltött évek során maximálisan kiteljesedhetsz abban, amivel igazán foglalkozni szeretnél. 



INTERJÚNK DANIVAL

Az Elektronikus ábrázolás alapszak elvégzése után Tervezőgrafika mesterszakunk betűtervezés-tipográfia specializációján végeztél. Mesélj arról kicsit, hogy milyen feladatokkal kell/kellett megbirkóznod az egyetemi évek alatt.
Az egyetemen töltött 5 év alatt a tervezőgrafikai feladatok rendkívül széles palettájával találkoztam. Kiadvány, plakát, webdesign, csomagolás, könyvborító, nem utolsó sorban logó- és betűtervezés.


Melyik tantárgy miben segített Neked?
Talán a Kreatív Vizuális Stúdiumok tárgyat emelném ki. Ducki Krysztof és Gál Krisztián óráin a hangsúly mindig a gondolatiságon volt. Megtanultuk, hogy hogyan tervezzünk meg egy komplex víziót fejben, ami mentén a konkrét alkotás folyhat.


Az elméleti tantárgyak közül melyiket tartottad a leghasznosabbnak?
Gulyás Péter Vizuális kommunikáció óráin nagyon érdekes dolgokról hallottam. Nem olyan gyakorlati tudással gazdagodtunk, amelyet a munkánk során azonnal alkalmazhatunk, de a műveltségünkhöz nagyban hozzájárult.


Mit találtál a legizgalmasabbnak? 
Az egyik legizgalmasabb projekt számomra a Nemzeti Galéria számára készített csomagolásterv. A tervezés előtt bejárhattuk a Múzeum Shop-ot, inspirálódhatunk a már meglévő katalógusokból, játékokból és ajándéktárgyakból, játékokról külön előadást is kaptunk. Így a munkafolyamat pont olyan volt, mintha egy éles megrendelésen dolgoznánk.


Mi volt a kedvenc projekted és miért?
Az egyik kedvencem a MNG számára tervezett franciakártya csomagolásom lett. A feladatmegoldásnak 3 rétege volt. Az egyik, az egyedileg tervezett betűkészlet, a második a festményekkel elvégzett képmanipuláció, harmadrészt pedig maga a csomagolásterv.




Melyik okozta a legnagyobb fejtörést?
Az egyik legemlékezetesebb egy könyvillusztrációs feladat volt. Gábor Imre óráján Stefan Zweig Sakknovella című novelláját kellett illusztrálnom Van Gogh stílusban. Nem erősségem az illusztráció, így kellett találnom egy kiskaput :). Végül a Photoshop, és a képmanipuláció volt segítségemre.

Mire vagy a legbüszkébb? Milyen sikerek vannak a hátad mögött?
A legtöbb felületen a Serpenta betűcsaláddal mutatkozhattam be, melyhez talán a legtöbb személyes kötődésem is van. A szerkezeti felépítés a legtöbb munkámban megtalálható, a betű pedig kizárólag geometrikus elemekkel operál, így elmondhatom, hogy a Serpenta egyfajta önmegvalósítás volt. A projekt kapcsán első ízben tapasztaltam meg azt az érzést, hogy egy hajnalig tartó tervezést követően bár a testem már elfáradt, nehezen jött álom a szememre, fejben tovább folytatódott a gondolkodás, és alig vártam, hogy reggel folytathassam. A betűcsalád szerepelhetett a 2017-ben, a Pécsett rendezett Országos Művészeti Diák Konferencián (OMDK), ahol a Tervezőgrafika kategóriában 1. díjat nyert, majd ugyanebben az évben a Magyar Formatervezési Díj 2017 kiállítási jogát is elnyerte. A diplomamunkámban még tovább bővítettem a betűcsaládot, a Monoline metszettel kiegészülve a Hungaroring versenypálya arculati betűtípusaként alkalmaztam. A tanári kar a legjobb 3 legjobb diploma közé választotta a projektet, amely ezután számos helyen volt látható. Szerepelt a Magyar Tervezőgrafikusok és Tipográfusok (MATT) Aranyrajzszög kiállításán, döntős volt az ArtHungry versenyen, 2018 januárjában pedig 3 helyen is látható volt: a Neighbourart ’18-as Meetupján, a METU Graphic Passage tárlatán, illetve Miskolcon – az egyéni, typochonder. névre keresztelt kiállításomon, ami a Metropolitan Egyetem, a Miskolci Alternatív Generáció és a HOM Miskolci Galéria közös szervezésében valósulhatott meg.



Hogyan látsz hozzá egy-egy feladat megoldásához?
A tervezés mindig „analóg” eszközökkel indul. Papír és ceruza. A gondolat így tud a legközvetlenebben, leggyorsabban vizuális formát önteni. Kulcsszavak, gyors skiccek, amire építkezhet a tervezési folyamat.


Mennyire kell együtt dolgoznod a csoporttársaiddal vagy más szakosokkal?
Bár a feladatok megoldása során magunkra vagyunk utalva, a csoporttársak között hamar kialakult az a szokás, hogy munkáinkat a tervezés különböző fázisaiban is megmutatjuk egymásnak, és szabadon véleményezzük őket. 


Ki tudod használni azt az előnyt, hogy ennyiféle terület/szak van az egyetemen?
A közös óráknak köszönhetően megismerkedhettem más művészeti szakon tanuló hallgatókkal, az Integrált Társművészeti gyakorlat órán, belsőépítészekkel, animátorokkal, és filmesekkel gondolkodhattunk együtt, melynek eredménye agy applikáció terv lett, amihez a UI tervet és logót készítettem.


Hogyan fogalmaznád meg, miről szól a te területed?
Massimo Vignelli híres mondata ugrik be először: A grafikus élete a küzdelemről szól, küzdelem a csúnyaság ellen.
A szépség azonban nem minden, fontos funkciója van, ez pedig az információ átadás. Tegyünk kellemesen olvashatóvá egy kiadványt, hatásossá egy plakátot, vagy tömörítsük a lehető legtöbb információt egy aprócska jelbe, logóba. Az intuitív gesztusok mellett pedig legtöbbször mérnöki precizitást igényelnek a tervezőgrafikus feladatai.



Előadóként a METU Graphic Passage-on


Hogy látod, akik már végeztek hogyan tudnak elhelyezkedni? Mivel foglalkoznak?
Azok közül, akikkel tartom a kapcsolatot mindenki sikeresen elhelyezkedett, ki-ki a saját területének megfelelően. 


Mivel szeretnél Te foglalkozni a jövőben?
A jövőben szeretném kamatoztatni az egyetemen megszerzett tudást. Úgy érzem a tipográfiában sok lehetőség van, a cél, hogy olyan projekteken dolgozzak amikben fejlődhetek. Leginkább a branding érdekel, de vannak ötleteim egy új betűcsalád elkészítéséhez is.


Milyen online felületeket böngésszen, kövessen az, akit érdekel a te területed?
Azt hiszem a mai fiataloknak nem kell bemutatni az online felületeket. Ha inspirálódásról van szó, én a behance – pinterest – instagram szentháromságban mozgok a legtöbbet. Szerintem nagyon erős a hazai mezőny, sok grafikus, vagy stúdió képvisel világszínvonalat. Én főleg a tipográfia iránt érdeklődöm, személyes favoritok: Kevin Campean, Kiss Miklós, Molnár Renátó, külföldiek közül: MuirMcneil, és Tyrsa.

Te mivel töltöd a szabadidődet?
Az agytekervények mozgatása és egértologatás mellett igyekszem az egész testem átmozgatni, ha akad egy kis szabadidőm gördeszkázom pár órát.




Milyen időtöltést ajánlanál a most felvételizőknek?
Ha tehetik, járjanak külföldön, és nyitott szemmel. Legjobb dolog új helyekből inspirációt gyűjteni.


Milyen tanácsot adnál nekik még?
Készüljenek életünk legfontosabb éveire. Az egyetem tele lesz lehetőségekkel, ezért nem szabad elkényelmesedni. Az itt szerzett tudásra és tapasztalatra fog épülni a későbbi szakmai karrierjük.

Mivel, hogyan készüljenek? Hogyan állítsák össze a portfóliójukat?
A portfólió legyen befogadható, szerintem a 10-15 legjobb munkát, projektet érdemes összegyűjteni. A „legjobb” persze szubjektív, itt most arra kell gondolni, mivel nyerhető meg a tanári kar. Elmondható, hogy egyéniségeket keresnek, akiknek van víziójuk a világról, és az alkotási vágy ég a szemükben. Lehet, hogy egy technikailag tökéletlen munka lesz a legérdekesebb, ha jó „sztori” van mögötte, de ezzel együtt legyenek szigorúak saját magukkal szemben, ha tehetik, kérjenek tanácsot a szelektáláshoz. Próbálják meg minél szélesebb spektrumot bemutatni, de ne essenek túlzásba, szóval inkább a minőség, mint a mennyiség :)



METU-s előadóként Pancsa Emese Design nagykövettel Szombathelyen 


Miket olvassanak?
Legyenek képben a hazai klasszikusokkal, de nagyon sokat tanulhatnak idegen nyelvű könyvekből is. 


Neked milyen élmény volt a felvételi?
A mesterszakos felvételit úgy gondolom túltoltam. Mindent meg akartam mutatni, a BA portfólió mellett még 2 másik prezentációt is bekészítettem, ebből óhatatlanul sok lett erős kritika tárgya. Maczó Péter tanár úr első kérdése az volt felém, melyik 3 munkát venném ki a preziből… :) Ettől függetlenül nagyon jó élmény volt. 


Csinálnál-e valamit másképp, ha most állnál a pályaválasztás, felvételi előtt?
Nem. A legjobb döntés volt, hogy a Metropolitan Egyetemet választottam :)


ITT OLVASHATSZ MÉG DANIRÓL:
typochonder.
Diploma-METU
BEST OF METU DIPLOMA 2017
OMDK 2017
Tervezőgrafika DiploMA 2017
Magyar Formatervezési Díj 2017