Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Nagyköveteink - Kátai Anna / Craft | Budapesti Metropolitan Egyetem

Kátai Anna - Craft

A NAGYKÖVETSÉGRŐL 
Amikor megtudtam, hogy engem választottak, egyszerre voltam büszke és izgatott, hisz ez nagy felelősséggel jár. Végre lesz alkalmam elmondani és bemutatni mindenkinek, milyen sokoldalú a szak, amire járok, és mennyire széleskörű ismereteket ad az egyetemünk. 

MIÉRT EZ A SZAK? 
Waldorf iskolában tanultam, ahol a különböző művészeti ágak végigkísérték a mindennapjainkat. Eleinte játékként éltem meg ezeket az órákat, ám később egyre jobban éreztem, hogy ez az önkifejezés útja számomra. Szívesen dolgozom különböző technikákkal: különösen a kerámia és a porcelán megmunkálása érdekel. Szeretek létrehozni tárgyakat, amelyeknek formája és színe, ezeken keresztül rendszere és lelke van: velük üzenni tudok magamból a világnak - a világról az embereknek. 

MIÉRT A METU? 
Mert nyitott az újdonságokra, nagy szabadságot kapsz munkáid elkészítésében, a tanárok inspiráló gondolatai és folyamatos kritikai szemlélete segíti a megvalósítást. Ez az, ami óriási belső energiákat szabadít fel a kreativitásunk kibontakoztatására. Így tudtam, itt megtaláltam az utam! 



INTERJÚNK ANNÁVAL

Anna Kézműves tárgykultúra alapszakunk hallgatója.

Mesélj arról kicsit, hogy milyen feladatokkal kell/kellett megbirkóznod az egyetemi évek alatt.
Mi volt a kedvenc projekted és miért? Melyik okozta a legnagyobb fejtörést? Te hogyan látsz hozzá egy-egy feladat megoldásához?

Az elmúlt másfél évben, több gyakorlati tantárgyban is kibontakoztathattam művészeti kreativitásom. Ezek a projektek gyakran nem egy kiadott feladatra terelik a figyelmünket. Értem ezt úgy, hogy mikor megkapjuk a tantárgyleírást, elsőnek kutatómunkálatokat végzünk azzal kapcsolatban, hogy többet megtudjunk a munka elkészítéséhez. Ezek a gyűjtések ( Pl. Történelmi gyűjtés, anyaggyűjtés, más művészek munkái, akik kapcsolódhatnak az adott projekthez…)  leginkább hétről hétre történnek meg, s óráról órára „kiselőadás” formájában adjuk elő őket a konzulens tanárnak és szaktársainknak. Ez átfogó képet ad arról, mivel is szeretnénk a továbbiakban foglalkozni. Ezt követően ötletelésbe kezdünk, hogyan és milyen anyagból, illetve milyen technikával dolgozhatunk. 


 


Személyes példám erre egy kukoricacsuhéból és tengeri Raphiából készült pelerin. A tananyagleírásban egy számunkra kedves/ inspiráló természetben megjelenő formát választhattunk, ami nekem a fagomba illetve a gomba spóratartó lemezkéi voltak. Ezt követően gyűjtést készítettem arról, hogy milyen más anyagokból lehetne reprodukálni a fagomba szerkezetét, anyagát úgy, hogy az egy tartós, mindenki számára esztétikus alkotássá váljon. Számomra a legnehezebb az volt, hogy olyan anyagot találjak mely pliszírozható/ hajtogatható ( mint a spóratartó lemezek) de mégsem törik el, és megtarja a kívánt harmonika formát. Némi keresgélés után találtam rá a kukoricacsuhéra, melyet, ha vízbe áztatjuk, és hagyjuk megszáradni, törés nélkül formálható. Ezzel a technikával kis legyező formájú „gombákat” készítettem. Magát a pelerint pedig tengeri raphia hínárból kötöttem meg kötőtűvel, s egyenként varrtam rá a kukoricacsuhé gombákat. 


Melyik tantárgy miben segített Neked? Az elméleti tantárgyak közül melyiket tartottad a leghasznosabbnak?
A gyakorlati és elméleti tantárgyak mind-mind plusz tudást adnak nekünk. Elsősként úgy láttam, az elméleti tantárgyak nem feltétlenül szükségesek hivatásom sikerességéhez. Ma már tudom, hogy ezek is épp oly többletet adnak, mint a gyakorlati órák, hisz azt a tudást, amit ott átadnak nekünk, csak az egyetemi évek alatt tudjuk elsajátítani. Ha órát kéne kiemelnem az elméleti tantárgyak közül, talán a Művészettörténet és a Művészet filozófia lenne az, hisz a hivatásomban sokszor merítek ihletet a múltbéli és az aktuális művészeti alkotásokból, irányzatokból.

Mivel hozzám közel állnak a népi motívumok és a folk trendet képviselő tervezők munkái (mint például: Stoffán Linda, Németh Hajnal, Mejke, Romani vagy Pastor Anni) külön örömöt jelent nekem, hogy Néprajz óránk is van. Hisz így jobban megismerhetjük őseink hagyományát, hogy kik is vagyunk mi és tájegységenként hogyan változik a népi viselet. Személyes kedvencem ezek közül a kékfestés. Talán részben szombathelyi származásom miatt is, hisz nálunk a mai napig üzemel kékfestő műhely, melyet Magyarországon már csak 7 városban találhatunk meg. Úgy érzem, ide tartozik az is, hogy az egyetem által lehetőségem van Folk Trend divatbemutatókon asszisztenskedni. Ez hatalmas öröm számomra, részben azért, mert testközelből tapasztalhatom meg a színfalak mögötti divatvilágot, részben azért mert a számomra példaképnek számító tervezők ruhakölteményeivel dolgozhatom.


Mennyire kell együtt dolgoznod a csoporttársaiddal vagy más szakosokkal? 
Fontosnak érzem kiemelni azt a közeget, ami az órákon körülvesz minket. Sokat tanulhatunk egymástól, egymás munkáiból, illetve a munkálatok során felmerülő nehézségekből. Más szakokkal való kapcsolataink, pl. a divatfotósokkal kifejezetten fontos, hiszen a kész munkáinkat a prezentáció bemutatásához ők fotózzák, szerkesztik, retusálják. 


Hogyan fogalmaznád meg, miről szól a te területed? Mivel foglalkozik az, aki a te szakodon tanul?
Ha azt kellene megfogalmaznom, miről is szól a Kézműves tárgykultúra szak, leginkább a kreativitásunk kibontakoztatását emelném ki. Fontos az, hogy lássuk, bármilyen (akár haszontalannak hitt) anyagból készíthető látványos, használható és főként elgondolkodtató alkotás. Az alapszak 6 féléves. Ebből az első kettőben átfogó képet kapunk a területről. A harmadik félévtől három specializáció közül választhatunk: Divat- és öltözékkiegészítő tervezés, ékszer és –öltözékkiegészítő tervezés, valamint textilművesség. Én azért választottam az ékszer és öltözékkiegészítő specializációt, mert szeretem megmutatni azokat az apró, finom egyedi vonásokat, amit egy ékszer, egy táska, vagy bármi más kiegészítő adhat. 



Hogy látod, akik már végeztek hogyan tudnak elhelyezkedni? Mivel foglalkoznak? Mivel szeretnél Te foglalkozni a jövőben?
Ha a jövőre gondolok, a legnagyobb vágyam, hogy egy saját márkám legyen. Szeretném ha minél többen megismernék az alkotásaimat és a munkáim láttán megpihenjen az emberek tekintete egy pillanatra. Szerencsére többen a felettem végzett évfolyamokból már elérték ezt az álmot, így tudom, hogy nekem is sikerülhet.

Milyen programokat, kiállításokat ajánlanál, hová menjen el az, aki érdeklődik a területed iránt?
Azoknak, akik még nem döntötték el biztosan, hogy milyen szakot szeretnének választani, azt tanácsolom, járjanak sokat képzőművészeti és egyéb művészeti kiállításra. Keressenek rá online oldalakon hozzájuk közelálló trendekre, tervezők munkáira. Az én kedvencem a Pinterest, főleg azért mert itt nem csak stílusbeli irányzatokra kereshetek rá, hanem szín és hangulatbeli képet is kapok róluk, keressenek fel élő műhelyeket, hisz ez által valós bepillantást nyerhetnek a hivatásukról. Vagy látogassanak el nyílt napjainkra, ahol betekintést nyerhetnek az egyetem életébe, a műhelyekbe és tanárainktól részletesebben is kérdezhetnek a szakokról.

Napjainkban információk rengetege vesz körül minket. Az emberi lét a mindennapokban, a politikában, a különböző vallási és kulturális eltérésekben nagyban befolyásolja a világnézetünket. A művészet célja az, hogy a világukban megjelenő aktuális gondolatokat közvetítse. Folyamatosan nyitott szemmel kell járni a világban, hogy ezeket az apró ám jelentős jeleket meglássuk, megérezzük.  Ehhez nagy segítséget nyújtanak számunkra a különböző témájú folyóiratok, cikkek, Webes felületek, mint Pl: Geo, Vogue, Art magazin, Octogon magazin, vagy az Új Művészet, mely egy kortárs képzőművészeti és aktuális művészeti trendeket bemutató magazin. Ugyanakkor a különböző kiállítások, Biennálék is nagy hatást gyakorolhatnak kreatívításunk kibontakoztatásához. Bár, nekem még nem volt lehetőségem külföldi Biennálékra ellátogatni, a szombathelyi Textilművészeti biennálé (mely témája idén az elmozdulás lesz) folyamatosan évről-évre művészeti megújulást hoz számomra. Ezen a kiállításon kortárs művészek munkái kerülnek kiállításra, és ezeken a különböző textilek tulajdonságai a hangsúlyosak, ezek központi szerepet kapnak.

Milyen tanácsot adnál a most felvételizőknek? Mivel, hogyan készüljenek? Hogyan állítsák össze a portfóliójukat?
Mivel a szakra való felvételi háromfordulós, van lehetőség arra, hogy mindenki elengedhesse a fantáziáját, ugyanis a feladatok nagytöbbsége erre összpontosít. Személyes tapasztalatom szerint, sokkal nagyobb hangsúlyt fektet a felvételi arra, hogy ki mennyire kreatív, mint arra, hogy mennyire pontosan rajzol. Azoknak, akik nem biztosak a rajzolási képességeikben ajánlom az egyetem felvételire felkészítő rajzóráit. A felvételi harmadik fordulójában lehetőség adódik megmutatni a tanároknak 10-12 korábbi munkánkat, ami igazán tükrözi a személyiségünket és azt, kik is vagyunk mi, s mit is szeretnénk a jövőnkben elérni.