Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Kocsis Emese / Divat- és textiltervezés mesterszak | Budapesti Metropolitan Egyetem

Kocsis Emese / Divat- és textiltervezés mesterszak

„…túl kell szárnyalni önmagunkat. Nem lehet megelégedni a legegyszerűbb dolgokkal, muszáj kilépnünk a komfortzónánkból, hogy megismerjük saját magunkat a tervezés során, és megtaláljuk benne az önkifejezésünket is.”

Kocsis Emese Kézműves tárgykultúra alapszakunk után Divat- és textiltervezés mesterszakunkon diplomázott. Számtalan kiállításon és divatbemutatón láthattuk már munkáit, többek között a Marie Claire Fashion Days-en 2016-ban és 2017-ben, az Entreé kiállításon, a METU Divatshow-n a Francia Intézetben, a 2018-as Budapest Central European Fashion Week Young Talents bemutató keretében, a  Janus Pannonius Múzeum Modern Magyar Képtárában szervezett Bauhaus Esten, a Venice design kiállításon a velencei Palazzo Michiel-ben. Nem utolsó sorban a 2019. januári METU LOOK fashion edition nagyszabású divatbemutató keretében is bemutatkozott. Alapszakosként is a „best of” listánkon szerepelt, akkori interjúnkat itt olvashatjátok.

  

Miért ezzel a területtel foglalkozol?
Számomra ez a legszínesebb és legkreatívabb terület. Itt élhetem ki igazán magam, itt lehetek igazán az, aki vagyok és mutathatom meg másoknak is. Tele van kihívásokkal, különböző és új szemléletmódokkal, egyediséggel és persze a folytonos pörgéssel.

Miért ezt a szakot választottad?
Mindig is érdekelt, hogy egy adott ötletet hogyan lehet átvinni a tervezésbe, hogy aztán egy eladható, egyedi kreációt hozzunk létre belőle. 

Milyen alapszakon végeztél és honnan érkeztél a METU-ra?
Az alapszakot a METU Kézműves szakán végeztem el.

  

Mi inspirál?
Nagyon vonzanak a furcsaságok, amit talán más nem nagyon ért meg. Az emberek sokszínűsége, hibái, a politika, a hétköznapokból kiemelt kis részletek, az építészet, saját skiccek, zene, képzőművészet és még sorolhatnám. Nincs konkrét dolog, ami igazán inspirál, mert bármiben meglátom azt a fajta esztétikát, ami nem hétköznapi és áttudom emelni a tervezésbe. Viszont a hangulatom mélyen befolyásolja azt, hogy honnan indulok el.

Melyek voltak a kedvenc egyetemi munkáid és miért? 
Leginkább a kötést emelném ki. Azért is, mert egy teljesen új szakmát ismerhettünk meg az évek alatt. Eszméletlen milyen sokféle technikával, technológiával lehet összeállítani egy kötött darabot, szettet vagy akár egy teljes kollekciót is.

  

További információ

Másik kedvencem pedig a BAUHAUS inspirálta két ruha objekt. Az emberi test mozdulatainak stilizálása, valamint a bauhaus építészet fúziója a tér és a test dimenziójában. Azért is volt érdekes számomra ez a projekt, mert nem textilből kezdtem el erre a témára építkezni. Én polipropilénnel dolgoztam, ami inkább reflektál magára a bauhaus építészet letisztultságára és a merev, erőteljes vonalakra. Izgalmas volt, hogy egy ilyen anyaggal hogyan lehet magát az emberi testet befedni és annak mozdulatait is stilizálni. A másik szettet pedig egy keményebb, organzához hasonló textilből készítettem el, ahol varrásokkal törtem meg a letisztult felületet.

  

További képek

Mi volt a diplomamunkád? Miért ezt a témát választottad?
A ’dé.formé détique’ diplomamunkában a születési rendellenességek esztétikáját kutattam. Mindig is érdekelt, hogy mennyire sokszínűek vagyunk, hogy nem vagyunk egyformák. A furcsaságokban látom igazán a szépet, ami egyedivé tesz minket és a társadalmi skatulyák lerombolásával mutatom meg a ruhákon, hogy minden esztétikai eltérésben az egyediség jelenik meg. További inspirációmat egy kedves ismerősöm kislánya ihletett, aki ajakhasadással született és azok az emberek is, akik különbségeinknek elfogadását és elfogadtatását a művészeten keresztül találták meg. Fontos koncepció volt, hogy az anyagmanipulálások a bőr redőinek felületére reflektáljon és minden ruhadarabon erős látványt kapjon. Színekben is a bőr színskálájára építettem, továbbá a piros, bordó színekre, amik a sebekre reflektálnak. A tervezés során elsődlegesnek tartottam, hogy grafikailag is megjelenjenek az esztétikai eltérés sziluettjei, ne csak a ruhák szabásmintájában.

  

Mivel járult hozzá a szakmai fejlődésedhez a METU az egyetemi évek alatt?
Minden féléves projekt alatt tanultam valami újat, amit kamatoztatni tudtam a tervezés során. A műhely felszereltsége és a tanárok tanácsai szintén erősítették a szakmai fejlődést. Amit igazán megtanultam a diploma időszakban az, hogy túl kell szárnyalni önmagunkat. Nem lehet megelégedni a legegyszerűbb dolgokkal, muszáj kilépnünk a komfortzónánkból, hogy megismerjük saját magunkat a tervezés során, és megtaláljuk benne az önkifejezésünket is. Idén éreztem igazán a diplománál, hogy a lehető legtöbbet hoztam ki magamból, mert nem féltem túlzásokba esni.

Mit mondanál annak, aki most felvételizik, miért érdemes a METU-t választania?
Elsősorban azoknak ajánlanám a METU divat területét, akik képesek a szabadidejüket is beáldozni a hallgatói évekbe, hiszen kemény munka van az egész szak mögött. Minden percet és időt ki kell használni, hiszen a műhely felszereltségével, a tanárok segítségével és saját kitartással lehet eljutni egy olyan erős diplomáig, amiből a későbbiekben egy márkát fel lehet építeni. A hallgatói évek alatt fontos minden technikát, anyagok kipróbálni. Túlzásokba esni, hogy megtalálják saját egyediségüket a tervezésben.

  


Hogy érzed magad a friss(másod)diplomásként?
Próbálom kipihenni magam, mert az egész diploma a tervezéstől a kivitelezésig keményen lefárasztott nem csak lelkileg, de fizikailag is. Eszméletlen sok munka van mögötte. Igazából a mai napig nehezen fogom fel, hogy sikerült véghez vinni az ötleteimet. De mégis a pihenés mellett hiányolom azt a pörgést, ami volt.

Milyen élmény volt a diplomavédésed?
Megdöbbentő. 

Milyen terveid vannak a jövőre?
Nem szeretném még abba hagyni tanulmányaimat. Mindenképp külföldre szeretnénk orientálódni divat szakra vagy jelmeztervezésre. Persze a későbbiekben szép lassan el akarom kezdeni felépíteni a saját márkámat.