Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Györfi Angéla Fanni / Kézműves tárgykultúra- Textil specializáció | Budapesti Metropolitan Egyetem

Györfi Angéla Fanni / Kézműves tárgykultúra- Textil specializáció


Hogyan mutatnád be magad a világnak?  

Kedves, segítőkész, szorgalmas, kreatív és együttműködő vagyok. 


Miért gondoltad annak idején, hogy a Budapesti Metropolitan Egyetem lesz a neked való iskola?  

A műhelyek felszereltsége nagyon megtetszett. Korábban sosem láttam még nagy szövőszékeket, felvetőállványt és a rengetegféle fonaltól roskadozó szekrényeket. Megnyerő volt a helyiség kisugárzása. És mert színesek voltak a székek.  


Miért pont ezt a szakot választottad? 

Szimpatikusnak tűnt a nyílt napon, láttam, hogy mennyi lehetőséget kínál a szak. Ami az évek során csak egyre jobban bebizonyosodott. 


Melyik a kedvenc helyed a METU-n?  

Egyértelműen a szövőműhely. Imádok ott lenni. Hétközben, ha van szabad időnk két óra között, gyakran járunk a műhelybe, hogy tovább haladhassunk a munkával. Reggelente szeretek a leginkább ott lenni, amikor még alig vannak az épületben és üres az egész emelet. Valami jó kis zenét hallgatva olyankor szeretek a legjobban szőni. 


Milyen jó tanácsot adnál egy most felvételizőnek, mire figyeljen és mi alapján döntsön? 

Alaposan járjanak utána az egyetem honlapján, prospektusában és a nyílt napokon, hogy pontosan mit kínál a szak. Aki a ruha, textil-, ékszertervezés iránt érdeklődik, annak itt a helye a Metropolitan Egyetemen. Sokféle számunkra új tantárggyal, eljárással, eszközzel találkozhatunk a későbbiekben. Fontos, hogy tisztában legyünk a lehetőségekkel. A felvételin elvárás egy minimális rajztudás, és ajánlott néhány általános művészettörténeti ismeretet is elsajátítani. A beszélgetés során legyenek nyitottak, érdeklődőek. 


Mivel és miért ajánlanád egy most felvételiző diáknak a METU-t?  

A korszerű műhelyek, melyeket önállóan használhatunk az iskola egyik nagy előnye. Az ezzel járó felelősség csak előre viszi a munka minőségét. A kölcsönös bizalom és tisztelet jó légkört teremt az oktatók és tanulók között. A tanárok mindig naprakész tanácsokkal, ötletekkel motiválnak minket, ami nagyon nagy segítség. 


Mesélj kicsit a szakodról! 

A textil specializáció 3 irányra osztható fel. A mintatervezés során megtanulhatjuk hogyan kell egy mintaelemből sorolás segítségével mintát képezni. Hogyan kell színvonalas, igényes, jól átgondolt terveket készíteni és kivitelezni. 
A nyomóműhelyben rengeteg technikával és eszközzel ismerkedhetünk meg - hőpréselés, selyemfestés, monotípia, szitanyomás... Ezek elsajátításához kellő türelem és figyelem szükséges.  
A szövőműhelyben először kézi szövőszékekkel sajátítjuk el a szövés gyakorlati alapjait és ezzel párhuzamosan az elméleti hátteret is megtanulhatjuk. 
 
Azoknak ajánlom a szakot, akik kitartóak, türelmesek, érdeklődőek, nem félnek az új kihívásoktól. Akik szeretnék megélni a kreativitásukat. Nagyon sok olyan ismeretet szerezhetnek itt, ami hasznos lehet a későbbiekben. Ha esetleg végül nem ebben az irányban indulnának el, akkor is egy olyan tervezői látás-, és gondolkodásmódot szerezhetnek, ami csak a javukra válik.


Melyik a kedvenc tantárgyad? 

A szövés: kézműves műhelygyakorlat. Imádok a műhelyben lenni és gyakorolni, új technikákat megtanulni, alternatív anyagokat felhasználni. Mindig szívesen járok be az órákra. 


A vírushelyzet miatt, idén sokkal nagyobb hangsúlyt kap az online tanulás. Repüljünk vissza kicsit az időben: meséld el röviden a METU-hoz kapcsolódó kedvenc offline élményedet! 

Az otthon töltött időben a legnagyobb kihívás és egyben élmény a kreativitásom fejlesztése volt. Bizony előfordult, hogy elfogyott a papírlap vagy a festék. Ilyenkor kreatívnak kellett lennem, az otthon fellelhető alternatív megoldásokból kellett olyat alkotnom, ami ugyanúgy megállja a helyét a kipakoláson. Illetve meg kellett tanulnom még jobban beosztani az időmet, hogy továbbra is hétről hétre tudjak teljesíteni. 


Pozitív tapasztalás számodra az online tanulás?  

Vegyes érzelmek kísérték ezt az időszakot. Egyrészt érdekes volt megélni egy másfajta tanulási, tervezési és kivitelezési metódust. Úgy kellett és úgy kell hozzáállni, hogy a legtöbbet hozzuk ki az adott körülményekből. Másrészt nagyon szeretek a műhelyekben dolgozni a csoporttársaimmal, ez a része eléggé hiányzott. A műhelyben lévő eszközök hiánya teljesen rányomta a bélyeget a félévre. Ezt a körülményt nem mondanám pozitívnak.  



Miben látod a METU szupererejét?  

A METU korszerűségben és a lendületében kiemelkedő.  


Milyennek képzeled a METU szuperhősét?  

Olyan hős lenne, aki segít motiválni, előre lépni, inspirálni a tanulókat és oktatókat.  


Mi lenne a 3 szupererő, amit választanál magadnak?  

Gondolatolvasás, szuper gyorsaság, telekinézis. Segítségemre lennének az élet minden területén.

  

Véleményed szerint ki a szakmád szuperhőse, kit tekintesz példaképednek?  

Egyelőre még nem ismerek olyan sok szakmabelit. De mindenképpen szeretném kiemelni Vándor Krisztina munkásságát. Gyönyörű, letisztult, természetközeli lakástextileket sző. Nagyon inspirálórag hatnak rám a munkái. Minőség és profizmus sugárzik belőlük.  
Nyáron voltam Krisztinánál szakmai gyakorlaton, ahol rengeteg olyan dolgot tudtam gyakorolni, amelyek nagy hasznomra válhatnak a későbbiekben. 


"Metropolitan. Az alkotóegyetem." Mit jelent ez számodra?  

Az alkotás helye. Egy helyet jelent számomra, ahol nincsenek határok a terveink kivitelezésében. Minden eszköz megvan rá, hogy olyan munkát adhassak ki a kezeim közül amire nemcsak én, hanem a szak is büszke lehet! 


Mit jelent számodra az alkotás szó?  

Szabadságot, kikapcsolódást, önkifejezést.  


Mit tanultál meg itt az egyetemen, ami sokat jelent számodra? 

Nagyon hálás vagyok az iskolának, hogy megismerhettem a szövést. Szerintem nagyon kifejező. Az ember szívét-lelkét beleviheti ebbe az ősi technológiába és kedve szerint modernizálhatja, alakíthatja, szélesítheti az eszköztárát. Szeretnék még többet megtudni róla mind elméleti mind gyakorlati szinten. 


Milyen oktató helyett mentor élményed van? 

Úgy gondolom, hogy ez alatt a 3 év alatt remek oktatóim voltak. Mindegyikük kellő szakmai tudással és tapasztalattal rendelkezik. A gyakorlati tudás átadása mellett kíváncsiak mi történik velünk, hogyan éljük meg a hétköznapokat az iskolában. Nem tudnék csak egy oktatót kiemelni. 


Milyen élményed kapcsolódik a METU alkotóegyetemességhez? 

Szinte bármelyik itteni feladat elvégzése közben! Minden feladat más-más részeit feszegeti a határaimnak. Fejlődök, tovább lépek, megakadok, újra tovább lépek, haladok. Alkotónak érzem magam mert olyan dolgokat hozhatok létre, amik kifejeznek. 


Volt olyan nehéz pillanatod, amikor valakitől kaptál impulzust, ami átsegített rajta?  

Jellemző rám, hogy egy adott feladatnál nem tudok rögtön olyan jó és minőségi munkákat készíteni, ahogy azt elterveztem. Idő kell hozzá, hogy olyat alkossak amire magam is büszke vagyok. Szerencsére a tanáraim ezt megértik, és motiválnak, segítenek az előre lepésben. Remélem a jövőben gördülékenyebbé tudjuk tenni ezeket a kezdeti folyamatokat. 


Van olyan oktatód, akivel szívesen beszélgetnél személyesen pár kérdés erejéig?  

Zachar Viktóriával és Papp Anettel. Sokat tanulok tőlük. Pozitív szemléletükkel mindig előre tudnak vinni egy feladatban. Fejlődnöm kell még abban, hogy rám is az a tartós, pozitivitás legyen jellemző. 


Milyen alkotói utazásod volt a METU-n? 

Egy projekt első és legfontosabb eleme az inspirálódás. Meg kell találnunk azokat a részleteket, amik motiválnak minket, és hosszú távon kellő lelkesedéssel tudjuk kihozni belőlük a maximumot. Fontos, hogy ha az adott feladat nem is tetszik nekünk, találjuk meg benne azt, ami mégis megragadja a figyelmünket. Meglátszik a munkán, ha szeretünk rajta dolgozni. 
A következő lépés az, hogy minél több irányba induljunk el, minél több lehetőséget próbáljunk ki, minél sokszínűbb eszközökkel. Ez azért kulcsfontosságú mert megkönnyítjük a saját dolgunkat a későbbiekben. A sok-sok tervből ezek után könnyebb kiválasztani azokat, amelyeket továbbfejlesztünk. 
Fontos, hogy fogadjuk el az oktatók és csoporttársaink segítségét és ne ragaszkodjunk görcsösen a saját elképzeléseinkhez. Közös munkával olyan végeredmény is születhet, amire még az elején nem is gondoltunk.  


Mivel töltöd szívesen a szabadidődet? 

15 éve rendszeresen néptáncolok. Mindig szívesen járok a próbákra, segítenek kizökkenteni a rohanó hétköznapokból. A tánc, az életem részévé vált, mindig fel tud tölteni, kikapcsolni. 


Mi a kedvenc zenei műfajod, zenekarod, előadód? 

Népzene, világzene, popzene. 


Van-e olyan könyv, film, kiállítás, előadás, amit szívesen ajánlanál mások figyelmébe? 

A Goldberger Múzeum kiállítását ajánlom azok figyelmébe, akiket érdekel a textilipar, a szövés. Nemrégiben látogattunk el oda egyik óránk keretében, rengeteg hasznos információt tudtunk meg a szakmáról. A kiállítás maga nagyon professzionális és interaktív.  


Mi volt eddig a legmeghatározóbb élményed az egyetemen? 

Amikor 1. félévben megkaptuk az első feladatainkat. Gyorsan át kellett értékelnem a hozzáállásomat bizonyos dolgokhoz. Más szemmel kellett néznem a világra. Meglátni a környezetemben azokat a dolgokat, amik az adott feladat inspirációjaként szolgálhatnak, meglátni az izgalmas részleteket, amik a később szerves részét képzik majd a projekteknek. Ezt az alkotói látásmódot próbálom évről évre fejleszteni tanáraim segítségével, hogy még jobb munkákat tudjak létrehozni. 

 

Van-e olyan célod, amit a METU segített elérni?  

Segített abban, hogy tisztázzam magamban a céljaimat. Körvonalazódott mi az a szakterület, ami igazán érdekel, és mivel szeretnék foglalkozni. 


Hogy érzed, fogják-e segíteni az egyetemi évek a karrierterveidet? 

Úgy gondolom, hogy itt a textil alapszakon átfogó és hasznos ismereteket szerzünk mind elméleti, mind gyakorlati szinten. A későbbiekben itt szeretném elvégezni a mesterképzést is, ahol ezt a tudást magasabb szintre emeljük. Véleményem szerint az itt tanultak elegendőek lehetnek a jövőre vonatkozó terveim megvalósításának elkezdésére.