Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Feng Ya Xian / Kézműves tárgykultúra alapszak | Budapesti Metropolitan Egyetem

Feng Ya Xian / Kézműves tárgykultúra alapszak

„…tervezés során tudat alatt is keresem a gyökereimet.”


Feng Ya Xian Kézműves tárgykultúra alapszakunk öltözék- és öltözékkiegészítő tervezés specializációján végzett. Munkáját láthattuk már a METU LOOK fashion edition kifutóján, valamint 2019 őszén Pécsett a Zsolnay Negyedben megrendezett NKA25 kiállításon is.

  


Miért ezzel a területtel foglalkozol?
A művészetek és a kézművesség kiskorom óta kísérnek az utamon. Amióta az eszemet tudom divattervező akartam lenni, és az elmúlt években bebizonyosodott, hogy jó pályát választottam. 

Miért ezt a szakot választottad?
Mindig is szerettem rajzolni, festeni, kézműveskedni és a “dobozon kívül gondolkodni”, ezért nem is volt kérdés pályaválasztáskor, hogy hova jelentkezzek, tudtam, hogy ezt a szakot fogom választani. 

Mi inspirál?
Sokat inspirálódok a természetből. A növények szerkezete, részleteik és az élőlények mozgása foglalkoztat. Illetve, mivel kínai származású vagyok, ezért rendkívül inspirál a kultúrám. Kiskorom óta Magyarországon élek, ezért úgy érzem, hogy tervezésem során tudat alatt is keresem a gyökereimet. 

Melyek voltak a kedvenc egyetemi munkáid és miért?
Igazából mindegyik projektet élvezettel csináltam és sokat fejlődtem a tervezésük alatt, de ha választanom kell, akkor az egyik kedvenc projektem a kombiné és köntös átgondolás. Úgy érzem, ennél a projektnél kezdett el kialakulni a stílusom. Érezhető egy kis keleti beütés a munkámban.

  

  

A másik projekt, pedig egy, az afrikai törzsek kultúrájából és szokásaiból inspirálódott objekt ruha, ami az ‘Uncanny’ nevet kapta. Az uncanny egy olyan érzés, amit a rejtelmes, kissé félelmetes, furcsán ismerős dolgok kapcsán érez az ember. Az afrikai törzsek harci arcfestésükkel ezt az érzést keltették az ellenségekben, hiszen az emberi arc struktúráját megtörik ezek a festések. A ruhámba ezt az érzést ültettem bele.

  

 


Mi volt a diplomamunkád? Miért ezt a témát választottad? 
A diplomamunkámnak az ‘Origami Pleats’ nevet adtam. Fontosnak tartom a kézművesség kultúrájának megőrzését, ezért is használtam az origami technikát a kollekciómhoz, amit a korábbi munkáimból emeltem át. 

Ebbe a kapszulakollekcióba tudatosan építettem bele a keleti kézműves technikákat, kombinálva az európai stílussal. Ezt a kettősséget az anyagválasztásnál is figyelembe vettem, ezért használtam a merevebb műbőrt és a lágy, áttetsző organzát és tüllt. Bennem is rejlik egy ilyen kettősség a származásom miatt, ezért úgy érzem, ezzel a kollekcióval rátapintottam a saját stílusomra.  

  


Mivel járult hozzá a szakmai fejlődésedhez a METU az egyetemi évek alatt?

A szakmai alapok mellett a kreatív folyamat gondolkodásmódját is elsajátítottam hozzáértő, szakmabeli tanároktól. Nem csak az elméleti tudást kaptam meg, hanem a gyakorlatit is. 

Mit mondanál annak, aki most felvételizik, miért érdemes a METU-t választania?
A barátságos légkörrel, a tapasztalt tanárokkal és a felszerelt műhelyekkel minden megvan a METU-n, ami ahhoz kell, hogy a kreativitásuk szárnyalhasson.

  

Hogy érzed magad a frissdiplomásként?
Ez a három év gyorsan eltelt számomra. Bár fontos a diploma, alapvetően a tudásért érkeztem és úgy érzem, hogy abból még tudnék magamba szívni, ezért is jelentkeztem mesterszakra. 

Milyen élmény volt a diplomavédésed?
Nagyon izgultam, mert nehéz magyarul kifejeznem magam a prezentációknál, viszont így utólag abszolút meg vagyok elégedve a teljesítményemmel.  

Milyen terveid vannak a jövőre?
Az elmúlt években aktívan mozogtam a magyarországi divat világában, ezt a mesterszak mellett is szeretném folytatni, később pedig a nemzetközi piacba is szeretnék belekóstolni.