Ezerszemű Filmhíradó

Vizuális propaganda Magyarországon 1930-1944

A közelmúltben jelent meg Barkóczi Janka munkatársunk könyve az MMA ÖSZTÖNDÍJAS TANULMÁNYOK sorozatában az Ezerszemű filmhíradó - Vizuális propaganda Magyarországon 1930-1944 címmel a L' HARMATTAN KFT. kiadói gondozásában.

 
A kötet bemutatja a hazai filmhíradók fejlődésének kezdeteit, az 1931-1944 között Magyar Világhíradó címmel forgalmazott mozgóképek intézményi hátterét, formai és tartalmi sajátosságait - jelezve ezzel a korabeli médiatörténet néhány fontos állomását.

Janka így ír személyes motivációjáról:
A magyar filmhíradók története évek óta izgat, mert ez egy csodálatosan nagy, viszonylag épen megmaradt mozgóképes forrás, amiből a kultúra és a történeti múlt sok izgalmas részlete kiolvasható. Lényeges, hogy kellő kritikával kezeljük ezeket az anyagokat, hiszen a korabeli propaganda fontos eszközei voltak, de ha ismerjük keletkezésük és működésük természetét, különleges titkokat árulnak el. Jelenleg a két világháború közötti, hazai hangos filmhíradók feldolgozásával foglalkozom, de már gyűjtöm az anyagot a műfaj további, rendszerváltásig tartó történetének megírásához. A témáról blogot is készítek, hiszen az igazi élményt az jelenti, ha magyarázattal együtt láthatjuk ezeket a filmeket. A propaganda működésével kapcsolatos gondolkodásban sokat segítenek a METU-s tanítványaim, akik az órai elemzések során érdekes szempontokat adnak egy-egy film értelmezéséhez.

A híradóműfaj kutatása a történettudomány, a kommunikációelmélet és az esztétika határterületén helyezkedik el, és számos résztémára bontható. A filmhíradó a két világháború közötti Magyarország új tömegkommunikációs eszköze, amely nem csak az információközlés, de a befolyásolás lehetőségeit is kibővíti, mert a szerkesztők - az események dokumentálásán túl - a közönség identitásának formálására is törekednek. 

 

Barkóczi Janka filmesztéta, a METU média- és mozgóképművészeti képzéseinek produkciómenedzsere és nemzetközi kapcsolatokért felelős munkatársa, jelenleg doktori tanulmányait a Budapesti Corvinus Egyetem Társadalmi Kommunikáció Doktori Iskolájában folytatja a magyar filmhíradók és a politikai kommunikáció témájában. Írásai rendszeresen jelennek meg hazai és külföldi kiadványokban. Kutatási területe a vizuális propaganda, valamint a mozgókép és a történelem viszonya.
 

 Gratulálunk Jankának a nagyszerű munkához!

 

A borítókép forrása

2017. 07. 24.

Hírek

KommunikációTurizmusÜzletMűvészet
Módosult a jelentkezési határidő!

Február 17. éjfélig jelentkezhettek

meghosszabbitott hatarido

Módosult a jelentkezési határidő!

Február 17. éjfélig jelentkezhettek …

KommunikációTurizmusÜzletMűvészet
KommunikációTurizmusÜzletMűvészet
Mi a különbség az egyetem és a középiskola között?

Simon Orsi, végzős hallgatónk összefoglalta

egyetem vs kozepiskola

Mi a különbség az egyetem és a középiskola között?

Simon Orsi, végzős hallgatónk összefoglalta …

KommunikációTurizmusÜzletMűvészet
Művészet
DISCOVER cikksorozat Nr.10

Hype and Hyper interjú Némedi Varga Rékával

DISCOVER cikksorozat NR.10

DISCOVER cikksorozat Nr.10

Hype and Hyper interjú Némedi Varga Rékával …

Művészet
KommunikációÜzlet
MÁIG ÉRŐ MÚLT - a közgazdász professzor és az író szemével

Csaba László és Kepes András közös könyvbemutatója és dedikálás

maig ero mult hir

MÁIG ÉRŐ MÚLT - a közgazdász professzor és az író szemével

Csaba László és Kepes András közös könyvbemutatója és dedikálás …

KommunikációÜzlet
Üzlet
Hallgatóink idén először kaphatták meg a VMA minősítést

Az Értékelemzés tantárgyat sikeresen teljesítők vehették át az okleveleket

ertekelemzes oklevelek hir

Hallgatóink idén először kaphatták meg a VMA minősítést

Az Értékelemzés tantárgyat sikeresen teljesítők vehették át az okleveleket …

Üzlet
KommunikációTurizmusÜzletMűvészet
Mivel leszel több diplomásként?

Miért éri meg egyetemre járni?

diploma erteke cikk

Mivel leszel több diplomásként?

Miért éri meg egyetemre járni? …

KommunikációTurizmusÜzletMűvészet
KommunikációTurizmusÜzlet
A magyar egyetemisták fele saját vállalkozásban képzeli el a jövőjét

Mi kell a sikerhez a pályakezdők és a cégek szerint?

mybrand kutatas hir

A magyar egyetemisták fele saját vállalkozásban képzeli el a jövőjét

Mi kell a sikerhez a pályakezdők és a cégek szerint? …

KommunikációTurizmusÜzlet
Művészet
Új mesterszakunk indul: Média design

Az alapszak után már mesterfokon is tanulhatsz nálunk

Média design MA hírcsempe

Új mesterszakunk indul: Média design

Az alapszak után már mesterfokon is tanulhatsz nálunk …

Művészet
KommunikációTurizmusÜzletMűvészet
További hírek megtekintése...
METU hírek logó

További hírek megtekintése...