Dürgő Athéna - Belsőépítészet

A NAGYKÖVETSÉGRŐL
Megtisztelő, hogy képviselhetem a belsőépítész területet. Ugyanakkor felelősség is, mert szeretnék utat mutatni azoknak, akik döntés előtt állnak, hogy melyik egyetemet válasszák.

MIÉRT EZ A SZAK?
Az építészet, a belső terek kialakítása, formavilága, a textúrák megjelenése gyermekkorom óta érdekel. Az építészet számomra küldetés, hogy olyan maradandót tudjak alkotni, amely inspiratív és meghatározó élményt nyújt másoknak.

MIÉRT A METU?
Legyél bátor! Válaszd azt a művészeti ágat, amelyben örömödet leled! A METU-n meg fogod találni a saját utadat. Tartsd szem előtt, hogy a művészet olyan érték, ami egyre inkább megbecsülésre talál a világon. Kitartó és alázatos munkával elérheted a céljaidat!

 


Athéna Környezetkultúra alapszakunk után most Építőművész mesterszakunk hallgatója, és ő képviseli nagykövetként a Belsőépítész területet.

Mesélj arról kicsit, hogy milyen feladatokkal kell/kellett megbirkóznod az egyetemi évek alatt!
Számomra teljesen új volt művészeti területen tanulni. Az egyetem által egy más világba csöppentem. Itt egy új gondolkodásmódot tanultam meg, átértékelődött bennem, mit jelent a kitartás, a szorgalom és a munka iránti alázat, mindez persze pozitív értelemben. Sokszor jelentett kihívást a csapatmunka és a másokhoz való alkalmazkodás. Volt úgy, hogy az időbeosztással kellett megküzdeni. A gyakorlati vizsgák előtti izgalom és bizonyítási vágy is gyakran embert próbáló pillanatokkal jártak. Most viszont azt érzem, mindez megéri és ez szükséges a fejlődéshez, és ahhoz, hogy a későbbiekben sikereket érhessek el. 

Melyik tantárgy miben segít/segített Neked?
Az Építőművész mesterszakon fontos a rajztudás. Úgy éreztem, nekem ebben hiányaim voltak, amikor felvételiztem. Az egyetemi rajz órák, a gyakorlás sokat segített. Motivált arra, hogy szabadidőmben is fejlesszem magam, és megtanított, hogy sokkal szabadabban használjam a rajzeszközöket a papíron. Ennek köszönhetően egy-egy könnyed skicc megrajzolása, mely elősegíti a tervezési feladatokat, ma már nem okoz gondot.

Az elméleti tantárgyak közül melyiket tartottad a leghasznosabbnak?
Például a bútorszerkezettan, az épületgépészet és világítástechnika nagyon fontos kiegészítő tárgyai ennek a szaknak, mert egy-egy tervezési feladat során hasznosítani tudjuk az itt tanultakat.

Mit találtál a legizgalmasabbnak?
Legizgalmasabb számomra az egyik első féléves tantárgy, a formatan volt. Egy, a természetben fellelhető tárgyat választottunk és elemeztünk a félév során. Megfigyeltük, vizsgáltuk, átfogalmaztuk a tárgyat, különböző módszerekkel és szempontok szerint, melynek eredményeképp létrehoztunk egy “búvóhelyet”, melynek építészeti léptéket adtunk. Az elemzés lényege, hogy egy-egy ilyen tárgy inspirálni tudjon bennünket a tervezések során.

Melyik volt a kedvenc projekted és miért?
Kedvencem az első tervezési feladat: a családi ház volt. Egy általunk elképzelt családmodell számára alkothattunk. Csak a fantáziánk szabott határt annak, hogy mit és, hogyan tervezünk meg. Természetesen a konzultációk során folyamatos segítséget kaptunk. Visszagondolva olyan érzés volt ez, mint gyermekként a babáimnak házat építeni, így nem is kérdés, miért vált ez a kedvenc projektemmé.

 

Melyik okozta a legnagyobb fejtörést?
A kiegészítő tantárgyaink közé tartozik a formatervezés, más néven tárgytervezés. Akár bútor, játék, vagy mindennapi használati tárgyak formai, ergonómiai és műszaki kifejlesztése. Alap- és mesterszakon is része a képzésnek ilyen jellegű tervezési feladat. Számomra mindig ezek jelentették a legnagyobb kihívást.

Mire vagy a legbüszkébb? Milyen sikerek vannak a hátad mögött?
2018 tavaszán egy csoporttársammal együtt lehetőségünk adódott, hogy részt vegyünk egy építészeti versenyen Kína fővárosában, Pekingben, ezzel képviselve a METU Építőművész mesterszakát. A feladat kihívás volt számunkra, ugyanis városi léptékben kellett gondolkodnunk. Egy kísérleti falut terveztünk, amelynek megvalósulása, korunk szociális és környezeti problémáira adhat megoldást. Felemelő érzés volt Kína neves építészei előtt prezentálni tervünket. Ilyen tapasztalattal gyarapodni egy életre szóló élményt jelent.

 

Hogyan látsz hozzá egy-egy feladat megoldásához?
Ha van egy ötletünk, ahhoz, hogy alá tudjuk támasztani érvekkel (miért az adott témát választottuk?, milyen problémafelvetéssel állunk szemben?), a témát egy megelőző tanulmánnyal érdemes körüljárni. Tehát egy tervezés akkor működhet jól, ha kutatással kezdődik, ezáltal tudjuk alátámasztani elképzeléseinket. Ilyenkor szeretek könyvtárba menni és a témához illő írásokat keresni, hátha valami érdekesre bukkanok, ami inspirálhat a tervezésben.

Mennyire kell együtt dolgoznod a csoporttársaiddal vagy más szakosokkal? Ki tudod használni azt az előnyt, hogy ennyiféle terület/szak van az egyetemen?
Az évek során jó néhányszor alkalom adódott arra, hogy a csoporttársainkkal közös projekten dolgozzunk, ami rendkívül hasznos tapasztalatokat nyújt. Megtanulni együtt dolgozni másokkal, figyelem és tisztelet a többiek iránt, megtapasztalni kinek, mik az erősségei, ezáltal milyen részt tud vállalni a csapatmunkában, a későbbiekre nézve nagyon fontos. Sokszor elhangzik itt az egyetemen, hogy „sosem fogtok egyedül dolgozni”. Bizalommal fordulhatunk más szakok hallgatóihoz is, és természetesen ők is hozzánk. Bátran élünk a lehetőséggel, ha egy Fotográfia szakos hallgató segít nekünk makettjeinkről fotókat készíteni. Egy grafikus kreativitása is jól jöhet, ha épp egy logóra lenne szükségünk, például az étteremhez, amit épp tervezünk.

Hogyan fogalmaznád meg, miről szól a te területed?
A belsőépítészet átfogó terület, környezetünk kialakításáról szól. A belső terek, a kültér és beltér kapcsolata ennek mind fontos része, a nagyobb léptéktől egészen az apróbb részletek megtervezéséig. Az esztétikáért és komfortérzetért felelős eszközök, formákkal és anyagokkal való összehangolása, valamint a tárgytervezés és egyedi elemek kidolgozása.

 


Mivel foglalkozik az, aki a te szakodon tanul?
Érdekes és kreatív feladatokon keresztül kezdetben a térlátásunkat, készségeinket, kreativitásunkat fejlesztő, rávezető feladatokkal ismerkedünk meg. A későbbiekben, a tervezési feladatok során elsajátítjuk a tervezői gondolkodásmódot. Alaprajzszerkesztést, 3D programismeretet, látványtervezést, belsőépítészeti tervlapkészítést, bútortervezést tanulunk. Emellett az ergonómia, illetve anyagszerkezetek, anyaghasználatok szakterületre is betekintést nyerhetünk. Nem utolsó sorban pedig prezentációs és kommunikációs készségünk is jelentősen fejlődik a képzés során.

Hogy látod, akik már végeztek hogyan tudnak elhelyezkedni? Mivel foglalkoznak?
A Környezetkultúra alapszak elvégzése után a csoporttársaim többsége a szakmában tudott elhelyezkedni. Ez attól is függ, ki mennyire elszánt a belsőépítészet iránt. Nekem is sikerült már tapasztalatot szereznem belsőépítész cégnél. Rengeteg vállalkozás van, ahol örömmel várják a friss diplomások jelentkezését. Mesterképzés mellett ugyan nem egy könnyű szellemi és fizikai megpróbáltatás a szakmában dolgozni, de ha valaki erőt érez magában, akkor megéri, mert a későbbiekre nézve jelentős tapasztalatokhoz juthat.

 


Mivel szeretnél Te foglalkozni a jövőben?
Jelenleg úgy tudom elképzelni a jövőmet, hogy egy belsőépítész cégnél dolgozom fix állásban, amely biztos pontot nyújt. Ezen felül pedig egyéni vállalkozóként teljesítenék megrendeléseket, például lakásfelújítást. Abban is látok lehetőséget, hogy olyan csoporttársaimmal, akikkel csapatként jól működünk, közös vállalkozásba kezdjünk, hiszen együtt nagyobb sikereket lehet elérni.

Milyen programokat, kiállításokat, szakirodalmat, könyvet ajánlanál, hová menjen el az, aki érdeklődik a területed iránt?
Szívesen ajánlom a minden évben megrendezésre kerülő Design Hét programjait, amelyek építészettel és más művészeti területekkel kapcsolatosak. A Fuga Budapesti Építészeti Központ időszakos építészeti kiállításai szintén érdekesek és nagyon hasznosak. Magyar és külföldi kiállítók, pályakezdők és tapasztalt építészek munkáit ismerhetjük meg. A Fuga-ban rengeteg olyan szakirodalmat is a kezünkbe vehetünk, amelyek az országban egyedülállóak.

Milyen online felületeket böngésszen, kövessen az, akit érdekel a te területed?
Az ArchDaily a világ leglátogatottabb építészeti oldala. Mindennap értesülhetünk a legfrissebb szakmai hírekről, munkákról és rengeteg kiváló építészeti példából inspirálódhatunk. Kedvenc Instagram oldalaim például: @architectureoskar, @arch_more, @zahahadidarchitects.

 

Mivel töltöd a szabadidődet?
Szabadidőmben is foglalkoztat a művészet, szeretek kiállításokra, színházba és koncertekre járni, olvasni, festeni. Szeretek sportolni, főleg szabad levegőn. Egyébként is rajongok a természetért és a szabadtéri tevékenységekért. Ezen kívül érdekel például az utazás és a gasztronómia.

Milyen koncertet ajánlanál?
A Margaret Island egyik szívesen hallgatott zenekarom lett az elmúlt időszakban, pedig nem kimondottan szeretem a magyar könnyűzenét. A közeljövőben, február 13-án lesz koncertjük a MÜPA-ban. Már csak néhány jegy maradt, lehet, hogy én is lecsapok egyre.


Milyen tanácsot adnál a most felvételizőknek?
Bátorítom őket arra, hogy jöjjenek el az egyetemi nyílt napokra és minél többet kérdezzenek a szakokról, a tanároktól, illetve a hallgatóktól. Nagyon szívesen segítünk és biztatjuk őket. Ezáltal könnyebben el tudják majd dönteni, melyik az a terület, ami legközelebb áll hozzájuk.

 


Mivel, hogyan készüljenek? Hogyan állítsák össze a portfóliójukat?
A portfólió elkészítésénél lényeges szempont az, hogy a felvételiző minél sokszínűbb és jól átgondolt összeállítással készüljön. Tükrözze az illető személyiségét, kreativitását, különböző, kedvelt technikákat használva.

Vegyenek-e részt, járjanak-e felvételi előkészítőre?
A részvétel mindenképp hasznos, hiszen a felvételi előkészítő során szerzett tapasztalatok a felvételin javunkra válhatnak. A felkészítő tanárok segítenek összeállítani a megfelelő portfóliót, hogy az minél színesebb és kreatívabb legyen. Felkészítenek a felvételi során felmerülő feladatokra, mint a rajzolás és festés, vagy apróbb tervezési feladat. Nem utolsó sorban megismerkedhetünk leendő oktatóinkkal, társainkkal és betekintést nyerhetünk az egyetem működésébe. 

Neked milyen élmény volt a felvételi?
Kétes érzéseim voltak korábban a felvételivel kapcsolatban. Pótfelvételi során vettek fel a szakra, mivel a rendes felvételin a rajzteljesítményem nem volt elegendő. Rengeteget gyakoroltam a pótfelvételire abban a pár hónapban. Utólag nem bánom, hiszen ez rávilágított arra, hogy vannak hiányosságaim, amiket pótolnom kell, ez csak motivációt adott a fejlődéshez.

Csinálnál-e valamit másképp, ha most állnál a pályaválasztás, felvételi előtt?
Mindig is szerettem rajzolni, de mivel számomra ez a feladat jelentette a legnagyobb kihívást a felvételi során, így biztos, hogy már korábban elkezdenék különórákat venni, hogy ebben sokkal magabiztosabb érezhessem magam a felvételin.