Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Csóka Dóra / Animáció nagykövet 2020 | Budapesti Metropolitan Egyetem

Csóka Dóra / Animáció nagykövet 2020

Dóra Animáció alapszakunk hallgatója és az Animáció terület nagykövete. Tagja Művész Hallgatói Teamünknek, nyílt napunkon és az Educatio kiállításon is találkozhattok vele, emellett minden szakmai eseményen, ahol az animáció van a fókuszban. Ha a lovaglás érdekel, akkor is Dóri a Te embered :).


Milyen érzés, hogy Téged választottak területed, szakod nagykövetének, mit jelent ez számodra?
Nagyon örültem neki, egy új kihívásként fogtam fel. A nagyköveti program keretén belül lehetőségem nyílik megmutatni a felvételizőknek, milyen is az élet a METU Animáció szakán, és bemutatni azt az irányvonalat, amit az egyetem képvisel, ezzel segítve őket a választásban.          

Miért ezt a szakot választottad?             
Mindig is szerettem rajzolni, és történeteket kitalálni, az animáció pedig az a terület, ahol ez a kettő találkozik, és a szemünk láttára elevenednek meg a karakterek. Az animációban bármi megtörténhet, itt tényleg csak a képzeletünk szab határt. A METU számomra az a hely, ahol megfelelő szakmai támogatásra találtam az álmaim megvalósításához.

Mit mondanál annak, aki most felvételizik, miért érdemes a METU-t választania? 
A METU szellemisége az, ami engem felvételizőként megfogott. Az egyetem célja, hogy piacképes szakmai tudást adjon, és ebben olyan szakemberek vannak a segítségünkre, akik a tapasztalataikat megosztva készítenek fel minket a legkülönfélébb feladatokra. A tanárok közvetlenek, segítőkészek, és mindent az alapoktól tanítanak, így senki nem indul hátránnyal.


 

Mesélj arról kicsit, hogy milyen feladatokkal kell/kellett megbirkóznod az egyetemi évek alatt!
Melyik tantárgy miben segít/segített Neked?  
                               
Minden tantárgy keretén belül más és más feladatokat kapunk, így lehetőségünk nyílik megismerni az animációs filmkészítést a legapróbb részletekig. A tőlem távolabb álló technikák jelentettek némi nehézséget, de azokkal is megbirkóztam.

Az animációs tervezés tantárgy vezet végig egy-egy animációs kisfilm elkészítésén, a tervezéstől egészen az utómunkáig, beleértve a hangi világ összerakását is. A digitális stúdiumok órákon különböző 2 és 3D-s szoftverekkel ismerkedünk. Az animációs technikákon kipróbálhatjuk például stop-motiont, bábanimációt és készítünk 35mm-es filmszalagra papírkivágásos animációt. A kötelező tárgyak mellé, még számos szabadon választhatókat is felvehetünk, ahol a játékok világába vagy az anatómiába kapunk betekintést.      


Az elméleti tantárgyak közül melyiket tartottad a leghasznosabbnak?
Az animációs mozgóképtörténetet és a filmes jogot.       

Mit találtál a legizgalmasabbnak?          
Izgalmasnak tartom, ahogy a félév során a kisfilmünk folyamatosan változik, fejlődik. Az animációs tervezés órákon mindig forognak a fogaskerekek, és nagyon izgalmas tud lenni, amikor közösen ötletelünk.        

Melyik volt a kedvenc projekted és miért?
A 3D-s világépítés volt a nagy kedvencem, mert egyszerre kellett karaktereket és környezetet modellezni, majd úgy elrendezni őket, hogy egy kerek egészet alkossanak.      


 

Melyik okozta a legnagyobb fejtörést?
Mindegyik feladat máshogy mozgatott meg, de talán a stop-motion volt az, ami nagy küzdelmek árán született csak meg.     

Mire vagy a legbüszkébb? Milyen sikerek vannak a hátad mögött?
Az egyetemi évek alatt kötött barátságokra, és ismeretségekre vagyok a legbüszkébb. Hogy bedolgozhattam egy diplomafilmbe, amit imádok. Együtt lakok a szaktársammal, akivel naphosszat tudunk szakbarbárkodni, és az MHT-s barátokra, akikkel mindig ki lehet kapcsolódni. A nagy sikereket a jövőnek tartogatom.

Hogyan látsz hozzá egy-egy feladat megoldásához?      
A feladat körbejárásra után következik az inspirálódás, mások munkáiból, vagy egymástól, és az így született ötleteket összegyűjtöm. Először kiválasztom a legjobbat közülük, majd párhuzamosan formálom a karaktereket, a hátteret, és találom ki a történethez leginkább illő stílust. Fontos, hogy olyan technikát válasszak, amivel a megadott időn belül megvalósítható az animáció, majd jöhet a storyboard és az animatik összerakása.          

Mennyire kell együtt dolgoznod a csoporttársaiddal vagy más szakosokkal? Ki tudod használni azt az előnyt, hogy ennyiféle terület/szak van az egyetemen?        
Az animáció tulajdonképpen csapatmunka, így sokat dolgozunk párokban vagy kisebb csoportokban. A közös munka lényege pedig az, hogy mindenki azt a részfeladatot csinálhatja, amit szeret, így a maximumot tudja nyújtani.                  

 


Hogyan fogalmaznád meg, miről szól a te területed?
Hogyan kell animációs filmeket készíteni elméletben, és azt alkalmazni a gyakorlatban.

Mivel foglalkozik az, aki a te szakodon tanul?
Az animációs filmkészítést a legapróbb részletekig megismerjük, így megtanulunk karaktereket, háttereket készíteni, storyboardot összeállítani, animatikot vágni, hangi atmoszférát kialakítani, és nagyon sok hasznos programot elsajátítunk, amiknek ismerete elengedhetetlen.                             

Hogy látod, akik már végeztek hogyan tudnak elhelyezkedni? Mivel foglalkoznak?      
Az ismerőseim nagy része diploma után el tudott helyezkedni a szakmában, ebben az iskola is tud segíteni, de olyanokat is ismerek, akik pihentetik egy kis időre, hogy újult erővel folytathassák.         

Mivel szeretnél Te foglalkozni a jövőben?
A 3D-s tervezés számomra a legtesthezállóbb, de a hagyományos rajzanimációt is szeretem.      

Milyen programokat, kiállításokat, szakirodalmat, könyvet ajánlanál, hová menjen el az, aki érdeklődik a területed iránt?                  
Az animációs filmfesztiválokat nagyon tudom ajánlani, mint például KAFF, Animascope, és Anilogue.  
   

 
Nagykövettársammal, Berta Grétával az Animascope6-on és egy Roadshow-n, ahol a METU-t képviseltük


Milyen online felületeket böngésszen, kövessen az, akit érdekel a te területed?
A dotandline, mint animációs blog hasznos tud lenni, mert követi az aktualitásokat nemzetközi és hazai fronton is. Webtoon-on nagyon jó képregények találhatók, az AnimationMentor és az Idea-Academy pedig kiváló inspirációs forrás és technikai segítség lehet. Az Instagramon, Pinteresten és DeviantArton pedig rengeteg művész megtalálható, követhető.         

Mivel töltöd a szabadidődet?  
A családommal, barátaimmal vagyok. Hétvégente eljárok lovagolni, olyankor tudok a legjobban kikapcsolódni.  

 


Milyen koncertet ajánlanál?     
Menj el bárhova, ahová csak kedved van, de a legjobb, ha barátokkal mész. Egy sima utcazenefesztivált is megfűszereznek a barátok.         

Milyen tanácsot adnál a most felvételizőknek? Mivel, hogyan készüljenek?                    
Csak nyújtsd önmagad, és ne izgulj, jobb lesz, mint gondolnád.  

 

Hogyan állítsák össze a portfóliójukat?
Minél többféle dolgot raksz bele, annál jobb. Grafika, installáció, plasztika, szinte bármi jöhet, de ha nincs mozgóképes anyagod, az se baj, nem előfeltétel. Mutasd meg a saját stílusod, és hogy nyitott vagy az új dolgokra, mert az egyetemen szinte csak olyat fogsz tanulni.           

Vegyenek-e részt, járjanak-e felvételi előkészítőre?      
Ha nem vagy biztos magadban, vagy csak szeretnél egy kis támogatást, betekintést az animációba, akkor csak jól járhatsz vele.     

Neked milyen élmény volt a felvételi?
Attól eltekintve, hogy szétizgultam magam, határozottan pozitív élmény volt, felesleges volt annyit aggódni.      

Csinálnál-e valamit másképp, ha most állnál a pályaválasztás, felvételi előtt?
Minden új történt, ahogy történnie kellett, nem változtatnék semmi.