Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Best of METU diploma 2021 - Wirth Georgina / Tervezőgrafika BA | Budapesti Metropolitan Egyetem

Wirth Georgina / Tervezőgrafika BA

“... szabadon ötletelek, nem szorongok, ha abban a pillanatban még nem tudom, hogyan valósítom majd meg a tervet, élvezem az utat, ami elvisz odáig.” 


Wirth Georgina a METU Tervezőgrafika alapszakának elvégzése után a Tervezőgrafika mesterszakon folytatja tanulmányait. Szerinte itt olyan mértékű szabadságot, bátorítást és figyelmet kap minden hallgató, hogy a legtöbbet képes kihozni magából, eközben ráadásul jól is szórakozik. 

 

Miért ezzel a területtel foglalkozol, miért ezt a szakot választottad, mi inspirál? 

Mindig tiszteltem, és talán kicsit irigyeltem is azokat az embereket, akik egy életen át alázattal és odaadással hódolnak választott hivatásuknak. Gyerekkorom óta imádok festeni, fotózni, így érettségi után például a festőrestaurátor szakma vagy a fényképészet is szóba került, de mindig úgy éreztem, hogy ha az egyik mellett elköteleződöm, a többit fel kell adnom. A tervezőgrafika az egyetlen olyan terület, ahol nem érzem úgy, hogy le kell mondanom valamiről, kompromisszumot kell kötnöm fogalmazásmód vagy eszközhasználat terén. Festhetek, fotózhatok, firkálhatok, összegyűrhetek, nyomdázhatok, vághatok, ragaszthatok... Ez a szabadság inspirál leginkább. 


Melyek voltak a kedvenc egyetemi munkáid és miért? 

Az egyetemmel egy plakátpályázatnak köszönhetően ismerkedtem meg, így talán nem árulok el nagy titkot azzal, hogy az igazi szerelem-projektek e három év alatt is a plakáttervezés feladatok voltak. Az OPLA projekt tevékenykedésének hála a munkáim több ízben kiállításra is kerültek. Ezek az „Állatmesék”, a „Karantén” illetve a „Korlát” pályázatra készített plakátjaim voltak.  

 

 

A számomra legnagyobb kihívást jelentő feladat az volt, amikor egy szabadon választott törékeny tárgy becsomagolására vállalkoztunk úgy, hogy a végeredmény praktikus, környezetbarát, esztétikus, de mindenekelőtt bombabiztos legyen. Talpas borospoharat választottam, olyan dobozt terveztem, amibe hat pohár fér, három állítva, három fektetve, ezzel kiegyensúlyozva és ki is támasztva egymást. A doboz lépcső formára vagy építőkockára hajaz, ezt kihasználva olyan grafikát készítettem a csomagolásra, ami végteleníthető, a dobozokat bárhogy egymásba forgatva izgalmas, dekoratív minta bontakozik ki.  

Végül egy kiadványtervezés munkámat emelem ki, ahol Shakespeare három drámájához terveztem rendhagyó borítót. Mindegyik műhöz egy egyszerű, csak papírt és ceruzát igénylő játékot társítottam, ami reflektál az adott dráma cselekményére. A borítóterv-sorozaton kívül az egyik kiadvány komplett elkészítésére is sor került.  
 

Mi volt a diplomamunkád? Miért ezt a témát választottad? 

Diplomamunkám alapja a Myers-Briggs típuselmélet. Katherine Briggs és Isabel Myers Karl Gustav Jung munkásságát felhasználva alkották meg az MBTI tesztet és a hozzátartozó típuselméletet. Célom az általuk meghatározott 16 különböző személyiségtípus megjelenítése volt plakát formájában, majd ezek kiadványba foglalása az adott típus leírásával, hozzájuk kapcsolódó érdekességekkel és a tesztet felvázoló kérdésekkel. Szerettem volna, ha a típusok megjelenítésében az azonos grafikai elven kívül van valami plusz, valami rejtett jel, amitől tagadhatatlanul összetartozóak lesznek. Az elmélet struktúráját felhasználva mindegyik típushoz egyedi kódot generáltam. A legnagyobb kihívás az volt, hogy a generált vektorokat, ezeket az egymáshoz igen hasonló, szigorú elemeket úgy építsem be 16 darab figurális grafikába, hogy azok a tulajdonságaiknak megfelelően különbözzenek egymástól.  

Kíváncsi természet vagyok, kedvelem az embereket, szeretem figyelni, megismerni, megérteni őket. Az MBTI elmélettel több mint egy évtizede találkoztam először, és bár már akkor megragadta a fantáziám, annál tovább nem igazán mentem, hogy minden barátommal és rokonommal kitöltettem a tesztet, vagy éppen a saját személyiségemet boncolgató írásokkal szórakoztattam magam. Mostanra viszont mélyebbre kívántam ásni, megérteni a rendszer felépítését és működését. 


 

Mivel járult hozzá a szakmai fejlődésedhez a METU az egyetemi évek alatt? 

A rengeteg bátorítás, amit a tanáraimtól és a társaimtól kaptam, sokkal kísérletezőbbé, és könnyedebbé tett. Régebben úgy álltam neki egy vizuális probléma megoldásának, hogy tudatosítottam magamban, mi az, amit technikailag meg tudok valósítani, és ezen a viszonylag szűkös kereten belül mozogtam. Most már szabadon ötletelek, és nem szorongok, ha abban a pillanatban még nem tudom, hogyan valósítom majd meg a tervet, élvezem az utat, ami elvisz odáig. 


Mit jelent számodra az alkotóegyetem jellege a METU-nak? 

A tanárokkal való együtt gondolkodást. Rengeteget tanultam tőlük, mégis végig úgy éreztem, hogy nem alá-fölé rendelt tanár-diák viszonyrendszerben gondolkodnak, hanem alkotótársként tekintenek ránk. 


Mit mondanál annak, aki most felvételizik, miért érdemes a METU-t választania? 

Ez a három év volt az oktatással kapcsolatos legjobb élményem. Pont olyan kombinációban kaptam bátorítást, szabadságot, ugyanakkor figyelmet is, aminek köszönhetően a legtöbbet tudtam kihozni magamból anélkül, hogy egy percig is megerőltetőnek éreztem volna a munkát és a tanulást. 


Milyen terveid vannak a jövőre? 

Szeptembertől a METU tervezőgrafika mesterszakán folytatom tanulmányaimat, mellette pedig igyekszem továbbra is helytállni a munkahelyemen. 

 

Tedd meg karriered következő lépését a METU alapképzésén - ismerd meg Tervezőgrafika BA képzésünket!