Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Best of METU diploma 2021 - Li Xin Yüe / Kézműves tárgykultúra BA | Budapesti Metropolitan Egyetem

Li Xin Yüe / Kézműves tárgykultúra BA

A szakok közötti átjárhatóság remek lehetőséget biztosít arra, hogy szélesebb körben tágítsuk tudásunkat és különböző művészeti projekteket valósítsunk meg közösen.” 

 

Li Xin Yüe a METU Kézműves tárgykultúra alapszakán végzett, és tanulmányait a Divat és Textil mesterszakán folytatja. A keze alól kikerült textileket és alkotásokat gyakran a saját kultúrája és hagyományai inspirálják, célja azonban az, hogy olyan textilanyagokat hozzon létre, amelyek a hétköznapi használatra is alkalmasak. 

 

Miért ezzel a területtel foglalkozol, miért ezt a szakot választottad, mi inspirál? 

Kiskorom óta művészi beállítottságú vagyok. Mindig is szerettem olyan alapanyagokkal kísérletezni, amelyek a kézműves hagyományokhoz kapcsolódnak. Úgy gondolom, hogy ez az a szak, mely összefoglalja mindazt, ami érdekel, illetve amit szeretek csinálni: magával az anyaggal foglalkozni, szőni és különböző textilmanipulációs technikákat kipróbálni. Nagyon izgalmasnak találom azt a folyamatot, amely során egy gondolatból egy kézzel fogható textilanyag válik. A textil szakon megtanultam a szőtt és nyomott textilek magas minőségű kivitelezését. Ezen kívül különböző ismereteket szereztem a szövőeszközök és a textilfestési eljárások (batik, szitanyomás, monotípia) használata terén is. Legfőbb inspirációm a kultúrámból adódik, illetve a lakókörnyezetem is nagy hatással van rám a tervezés során. Akár egy szembejövő tócsa, az épületek tetőszerkezete, vagy a városok térképei inspirációvá tudnak válni számomra. 


Melyek voltak a kedvenc egyetemi munkáid és miért? 

Őszintén szólva mindegyik munkámat valamiért a kedvencek közé sorolnám. Ha ki kellene emelnem néhányat, azok a következők: A bambusz által ihletett kollekcióm révén vissza tudtam nyúlni a származásomhoz. Kína egyik jellegzetes növényét, a bambuszt használtam inspirációként. A bambusz növekedési fázisaira, színskálájára és fonatszerű burokszerkezetére építettem fel 3 mintacsaládot: Intantia (a rügy állapot), Maturitas (a kifejlett bambusz) és Senium (az elhalt növény, amikor már alapanyagként hasznosítják). Mindegyik mintacsaládhoz készítettem szőtt struktúrákat és mintaterveket. A kollekció elkészítéséhez itt sajátítottam el legelőször a design thinking és a double diamond tervezési metódusát.  

 

 

A másik általam kedvelt projekt az egyik struktúra tervem, amelynek a kivitelezésében egy hagyományos kínai jelkép inspirált. “Pan zhang” azaz a hosszú élet jelképe. A 8 buddhista szerencseszimbólum egyike. Ezt leképeztem alapelemekké. Különböző csomópontos összeillesztési megoldásokat hoztam létre, amelyek további irányba voltak építhetőek. Kemény-lágy anyagokkal egyaránt kísérleteztem ebben a munkámban. Ezeket a struktúrákat leképeztem mintatervvé, majd ebből készítettem nyomott textileket.

 

Mi volt a diplomamunkád? Miért ezt a témát választottad? 

A hagyományos kínai színház, azaz a „jingju” (Pekingi Opera) karaktereinek megjelenését jártam körül textiles szemmel. Azért választottam ezt a témát a diplomamunkámhoz, mert számomra ez a legszebb előadói forma. Megtalálható benne a képzőművészet, az ének, a tánc, az akrobatika és a különböző harcművészeti elemek is. Akár egyetlen jelenet is képes bemutatni sokféle tradicionális szokást az élet bármely területéről. Kutatásomban 3 fő karakter színpadi megjelenését, viseletét, sminkjét, valamint ezek szín, jelkép használatát vizsgáltam. Ezekből kiindulva szerettem volna ismertetni, hogy milyen kapcsolatban áll a tradicionális kínai viselettel, valamint milyen textil képzési technikák voltak jellemzőek rá.  

Diplomamunkám során a pekingi opera fő karaktereihez párosítottam kézzel szőtt textilkollekciókat. Az egyes szerepkörök tulajdonságainak szerettem volna egy új olvasatot adni a textilen keresztül. Megjelenésükből és jellemvonásaikból kiindulva szerettem volna anyaggá alakítani őket, és egy új kötött rendszert létrehozni általuk. Ez a kötött rendszer ebben az esetben a szövet szerkezetét jelenti. Nagy hasonlóság figyelhető meg az előadás struktúrája és a szövetszerkezetek között. Egyik sem működik rendszer nélkül. Persze újítások, fejlesztések kerülhetnek bele, ám egy bizonyos szinten működésképtelenné válhat, ha túlságosan elszakadunk a rendezési elvektől, vagy az előadás esetében a hagyományoktól. A karakterek megjelenését megfigyelve kiragadtam belőlük a főbb vonásokat, mint például jellegzetes attribútumot, színhasználatot, a társadalmi hierarchiában betöltött szerepet. Mindegyik szerepkörnek, ahogyan kutatásomban megfigyelhető, megvannak a sajátos jellemzői, így mindegyikhez külön kivitelezési technikát, színskálát, alapanyagokat lehet alkalmazni. 

Összegeztem struktúraképzési módszerekkel (kéziszövés 4 és 6 nyüstön), és mintaképzési eljárások alkalmazásával is. Végeredményként egy olyan öltözködési textilkollekciót terveztem, melynek darabjai a pekingi opera rendezési elvei mentén külön-külön és egyben is más élményt tudnak nyújtani. Úgy gondolom, hogy témaválasztásom nem csak egy témában való elmélyülést jelentett számomra, hanem saját, de tőlem jelen esetben távoli hagyományaim megértését is. 


 

Mivel járult hozzá a szakmai fejlődésedhez a METU az egyetemi évek alatt? 

Az egyetemen eltöltött három évem alatt alkalmam volt behatóbban foglalkozni mindazzal, ami érdekel, ezen felül pedig megkaptam azt a szakmai képzést és támogatást, ami segített, hogy fejlődni tudjak, valamint még jobb rálátásom legyen a textil és divat világára.

 

Mit jelent számodra az alkotóegyetem jellege a METU-nak? 

Rendkívül fontosnak tartom, hogy az elméleti oktatás mellett hangsúlyt kapjon a gyakorlati megvalósítás is, így az elvárásaimmal tökéletes összhangban volt az egyetem e téren való hozzáállása, képzése. Számos alkotásomban ki tudtam bontakozni, ami különösen hozzájárult mind a szakmai, mind pedig a személyiségem fejlődéséhez. Biztos vagyok abban, hogy a mai sokszínű, az elméleti és gyakorlati tudást egyaránt igénylő textil és divat szegmensben a segítségemre lesz mindaz, amit ez a fajta duális képzés biztositani tudott. 


Mit mondanál annak, aki most felvételizik, miért érdemes a METU-t választania? 

Azért érdemes a METU-t választanod, mert az oktatók segítségével egy szuper társaságban találhatod meg saját stílusodat, szabadon kísérletezhetsz és a különböző tervezési feladatok segítségével jelentős szakmai tapasztalatokat szerezhetsz, amit az egyetem után jól alkalmazhatsz. Illetve az iskola felszereltsége is kiemelkedik, ami egy “kézműves” szakon elengedhetetlenül fontos. A szakok közötti átjárhatóság pedig remek lehetőséget biztosít arra, hogy szélesebb körben tágítsuk tudásunkat és különböző művészeti projekteket valósítsunk meg közösen. 


Milyen terveid vannak a jövőre? 

Szeretném a diplomamunkámat továbbfejleszteni, olyan textilanyaggá fejleszteni, amik valóban alkalmasak hétköznapi használatra is. Olyan méretű és minőségű textileket készíteni, amik öltözködési textilnek és lakástextilnek is megfelelnek. Jelentkeztem a Metropolitan Egyetem Divat és Textil mesterszakára, azon belül a divat specializációra. Úgy gondolom az eddigi tudásomra alapozva a divat mesterszakon olyan ismereteket szerezhetek, aminek segítségével képes leszek olyan darabokat létrehozni, amelyek jól ötvözik a textilképzési folyamatok összességét. Már nagyon várom, hogy megismerjem a divat szakot, és új tudásra tegyek szert. 

 

Tedd meg karriered következő lépését a METU alapképzésén - ismerd meg Kézműves tárgykultúra BA képzésünket!