Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Berta Gréta / Animáció nagykövet 2020 | Budapesti Metropolitan Egyetem

Berta Gréta / Animáció nagykövet 2020

Gréta Animáció alapszakunk hallgatója és az Animáció terület nagykövete. Művész Hallgatói Teamünk oszlopos tagja, minden nyílt napunkon és az Educatio kiállításon is találkozhattok vele. Lételeme a segítségnyújtás, örömmel ad tanácsot a felvételizőknek, ha az animáció érdekel, akkor szívesen ajánl alkotókat, irányzatokat, akiket érdemes megismerned. Csupaszív "gamer".


Milyen érzés, hogy Téged választottak területed, szakod nagykövetének, mit jelent ez számodra?
Megtisztelő és örömmel tölt el a tudat, hogy az eddig megszerzett tudásom által másoknak, adott esetben alsóbb éveseknek, illetve az animáció iránt érdeklődőknek segíthetek jobban megismerni, átlátni a szakkal kapcsolatos témaköröket.   

Miért ezt a szakot választottad?              
Apró korom óta furcsa módon kötődtem az animációs filmekhez, amellett, hogy imádtam beleélni magam a karakterek élethelyzeteibe, mindig is az érdekelt, hogy a különféle komponenseket hogyan készíthették el. A pszichológia iránti érdeklődésem miatt nagy figyelmet fordítottam a karakterek jellemfejlődéseire, cselekedeteire, emocionális viselkedéseire. Továbbá a manuális tevékenységek központi szerepet játszottak az életemben, folyamatosan kreatív feladatokkal foglalkoztam, gondolok itt a rajzolásra, festésre, gyurmázásra. Evidens volt számomra, hogy milyen pályán érdemes tovább mennem.          

Mit mondanál annak, aki most felvételizik, miért érdemes a METU-t választania?
A végtelen empátia és segítőkészség folyamatosan jelen van az egyetemen. Az Animáció szakon kifejezetten „családias” hangulat van, mindig felszabadult érzéssel megyek az óráimra, közvetlen kapcsolat alakul ki a tanárok és a diákok között, mindenben számíthatunk rájuk, ami számomra biztonságérzetet ad. Ezeknek köszönhetően sokkal jobban tudok fókuszálni a szakmai fejlődésemre.        


 
Az Animascope6-on a Puskin Art Moziban

Mesélj arról kicsit, hogy milyen feladatokkal kell/kellett megbirkóznod az egyetemi évek alatt!
Alapvetően több főbb tantárgyunk vannak, amik apróbb órákra vannak bontva. Ezek minden egyes félévben más-más feladatokat, esetleg programokat jelentenek és teljesen új kihívások elé állítanak. A feladat az, hogy a lehető legjobban megismerd az adott programokat, megértsd a feladatokat, és mindezek által egy olyan mércét állíts magad elé, ami sokkal nagyobb kihívást jelent, mint amit gondolsz, hogy képes vagy teljesíteni. Ezáltal olyan fejlődést vagy képes elérni, ami sokkal előrébb tud lendíteni a szakmán belül, legyen bármi is, amit választasz. A feladatok lényege az, hogy kibontakoztasd magad, a saját személyiségedet, ízlésedet, elképzeléseidet, álmaidat, viszont közben olyan ismereteket szerezz, amik mindezeket komplexebbé, illetve kifinomultabbá teszik, általuk pedig fantasztikus munkákat tudsz létrehozni, elképzeléseidet pedig megelevenítheted.


 
Nyílt napon / Roadshow-n Csóka Dóra nagykövettársammal


Melyik tantárgy miben segít/segített Neked?
Mindegy egyes tantárgy más-más területtel foglalkozik, van ami komplexebb, de alapvetően hasonlóak, viszont technikai szempontból eltérők. Ezáltal jobban megismerheted a határaidat, hogy egy animációs film elkészítésének melyik fázisában érzed a legkomfortosabban magad, mi az, ami vonz, illetve mi az, ami egyáltalán nem passzol a személyiségedhez. Az egyik főbb tantárgyunk az animációs tervezés, ami képi és hangi részre bomlik. A képi rész órán megtanulunk a semmiből egy kész animációs filmet tervezni-rendezni, ami számomra a történetmesélésben segített, ugyanis ami a fejemben létezik, mint történet, azt megtanultam tematikusan, lépésről lépésre felvezetni, kibontakoztatni és szépen lezárni. Megtanultam ok-okozati rendszereket érthetővé tenni mások számára is, érzelmeket ábrázolni csupán képi elemekkel, narráció nélkül. A karaktertervezés is egy fontos eleme az órának, amikor a saját meséd kisebb karaktereit kell megálmodnod. Ez számomra egy hidegzóna, ami alatt azt értem, hogy ráébredtem arra, hogy nem a karakterek tervezése a főbb szakterületem, hanem inkább azok megjelenésének, küllemének a megálmodása, mint felület, szín és textúra szempontjából, amikkel szintén a karakter jellemét reprezentálom. A hangi része a semmiből megtanított komplex atmoszférák létrehozására, a hangok felismerésére és azok alkalmazására, ami által bármilyen közeget, világot képes vagyok érzékeltetni, létrehozni. A digitális stúdiumok a 2D és 3D világába vezetett be, ahol a programok megismerésére épülnek az órák. Ezeknél fontos technikai tudást szereztem, illetve ráébresztett arra, hogy a 3D-ben való alkotás, akár felületi szinten, sokkal közelebb áll hozzám. Továbbá az animációs technika névre hallgató órákon megismerkedtem a klasszikus animálás fogalmával, illetve a báb- és díszletkészítéssel, ami a gyerekkori gyurmázást más szintekre emelte.  


 
 

Az elméleti tantárgyak közül melyiket tartottad a leghasznosabbnak?
Az animációs mozgóképtörténetet, ugyanis évtizedekkel visszamenőleg megismertem a különféle stúdiók alkotási technikáját, az alkotáshoz való hozzáállásukat és az ambícióikat.               

Mit találtál a legizgalmasabbnak?
Mindenben megtaláltam a személyes kedvenc részt, de számomra a legizgalmasabb a báb- és díszletkészítés, ugyanis mindig szerettem kézzel készített figurákat létrehozni, varrni, ragasztani, festeni, szobrászkodni, mindezeket pedig egyik társammal kooperálva tehettem meg, ami által plusz pozitív élményeket és tapasztalatokat szereztem.    


 


Melyik volt a kedvenc projekted és miért?
A báb- és díszletkészítés, továbbá az animáció elkészítése. Minden, amit megálmodtunk - világot, vagyis díszletet, a figurákat, vagyis bábokat - egytől egyig maximális precizitással és perfektcionizmussal tudtunk létrehozni, annak ellenére, hogy az animáció elkészítése az első alkalom miatt nagy kihívás volt számunkra. A belefektetett energiának és kitartásnak meglett az eredménye, illetve a visszacsatolása, és mindezek miatt erre a projektre, a társamra, a közös munkánkra, a sok tapasztalatra és a kalandokra vagyok a legbüszkébb!

Melyik okozta a legnagyobb fejtörést?
Mivel a bábanimáció számomra ismeretlen volt, így első alkalommal kisebb rémületet okozott a kivitelezés és az idő szempontjából, de hamar túllendültünk rajta.    

Mire vagy a legbüszkébb? Milyen sikerek vannak a hátad mögött?
Az egyik 3D-ben készült modellemre, illetve a bábomra, a társammal közös díszletre és a bábanimációnkra vagyok a legbüszkébb. Sikerek? Szerintem ez nagyon szubjektív és relatív. Számomra az a siker, amikor nem csak az egyetem épületein belül kapok pozitív visszacsatolást, hanem akkor, amikor olyan szakemberek, tanárok figyelnek fel a munkamorálomra és a képességeimre, akiket a legjobban tisztelek, mindezek által pedig bizalmat és esélyt adnak a szakmában való elhelyezkedésre.


 

Hogyan látsz hozzá egy-egy feladat megoldásához?
A legfontosabb az időmenedzsment, ugyanis ha valaki jó szakember akar lenni, akkor tudnia kell a leghatékonyabban beosztania az idejét. Ezek után kategorizálom a munkafolyamatokat, majd referenciaképeket gyűjtök az animáció különféle komponenseihez. Meghatározom a formákat, az arányokat, a karaktereket, a kompozíciókat, a világokat, az anyagokat, a színeket, a textúrákat, majd ha minden kész, akkor kezdek bele a gyártásba.            

Mennyire kell együtt dolgoznod a csoporttársaiddal vagy más szakosokkal? Ki tudod használni azt az előnyt, hogy ennyiféle terület/szak van az egyetemen?
Bizonyos feladatokat csoportos együttműködésre kalibrálták, emiatt evidens, hogy másokkal kell együtt dolgoznunk, ami a szakma egyik legalapvetőbb feltétele. Főként csak a szaktársakkal kell összedolgoznunk, viszont egy idő után részt vesznek a munkánkban szinkronszínészek is, de alapvetően más szakról nincs szükségünk különösebb segítségre, csakis különleges esetekben. Ennek ellenére természetesen, ha bármilyen segítségre vagy eszközre van szükségem, akkor segítséget tudok kérni azoktól a barátaimtól, akik a többi szakon tanulnak.             

Hogyan fogalmaznád meg, miről szól a te területed?
Az animáció szak alapvetően arról szól, hogy a benned létrejövő álmok, vágyak, érzések, érzelmek, világok, történetek kivetüljenek animációs filmek formájában. Lehetőséget kapunk ezek megvalósítására, érzelmek és hangulatok másokkal való megértetésére, egy igazi "expressive", vagyis kifejező terület, ahol mindent képes vagy átadni a nézőnek, legyen szó akár a képi, vagy akár a hangi részéről.        

 

Mivel foglalkozik az, aki a te szakodon tanul?
Megtanul animációs filmeket rendezni, hozzájuk a hangok által atmoszférákat létrehozni. Karaktereket tervezni, háttereket festeni, animálni, bábot, díszletet és bábanimációt kivitelezni. Stop motion filmet készíteni, az összes kész anyagot videóvá tenni és effektekkel tarkítani. Emellett 2D-s vektoros animációkat és 3D-s modelleket alkotni.

Hogy látod, akik már végeztek hogyan tudnak elhelyezkedni? Mivel foglalkoznak?
Akiket ismerek, azok vagy tovább tanulnak, vagy már dolgoznak a szakmában. Főként animálással foglalkoznak. Úgy gondolom, hogy megfelelő képességekkel, és a szak által, a tanárok által nyújtott tudás maximális megtanulása és elsajátítása révén lehetőség nyílik a szakmában való elhelyezkedésre.   

Mivel szeretnél Te foglalkozni a jövőben?
Texture Artist szeretnék lenni, vagyis felületekkel, színekkel és textúrákkal szeretnék foglalkozni. Ez történhet 2D-ben, vagy akár 3D-ben is. Továbbá nagyon foglalkoztat a Grooming Artist pozíció, ami lényegében a szőrrel és a hajjal foglalkozó szakterület. Azért ez a kettő foglalkoztat, mivel a digitális festést lényegében ezzel a kettővel kezdtem, emiatt valószínűleg nagyobb emocionális kötődésem van hozzájuk.      

   

Milyen programokat, kiállításokat, szakirodalmat, könyvet ajánlanál, hová menjen el az, aki érdeklődik a területed iránt?
Alapvetően a filmfesztiválokra érdemes ellátogatni, hiszen ott meg lehet ismerni a jelen kor alkotásait és alkotóikat, ilyen a KAFF, Primanima és az Animascope. Szakirodalomként Dizseri Eszter: És mégis mozog... című könyvet ajánlom, ugyanis anno ebből készültem fel a felvételi teszt feladatára, hiszen minden eddigi, a szakmában dolgozó, és említésre méltó szakember és műveik benne szerepelnek, lényegében az animációs mozgóképtörténetet foglalja magában.          

Milyen online felületeket böngésszen, kövessen az, akit érdekel a te területed?
A végtelenségig lehetne sorolni, hiszen rengeteg remek művész van. Én alapvetően a festéssel foglalkozó embereket követem, ilyen a Concept Artist, Matte Painter, Illustrator, Environment Artist, Character Artist és a Texture Artist is. Köztük több magyar szakember is helyet foglal, van, akiket még személyesen is ismerek és követek a közösségi oldalakon. Természetesen animátorok is rajta vannak a listámon, viszont akit garantáltan ajánlani tudok, az Aaron Blaise, egyszerűen fenomenális művész!

 
Aaron Blaise munkái


Bárkinek bármikor szívesen segítek érdekes művészeket találni, ha megkeresnek ezzel kapcsolatban, viszont alapvetően azt tanácsolom, hogy mindenki a saját érdeklődésének megfelelő embereket kövessen, de az a legjobb, ha vegyesen követi nyomon a művészek munkásságait, ugyanis minden másfajta szakterületű alkotás is fejleszti a képzelőerőnket és a kreativitásunkat.

Mivel töltöd a szabadidődet?
Ha tehetem, akkor leginkább kirándulok, ez kimerülhet egy városi sétában vagy egy vidéki látogatásban is. Emellett a családommal vagy a barátaimmal töltöm a szabadidőmet, esetleg "én időt" tartva gamer létemre videójátékozok.          

 
Nagykövet társammal,Pénzes Ádámmal / Hallgatótársaimmal az Art Open! workshop napon


Milyen koncertet ajánlanál?
Egyáltalán nem járok koncertekre, tehát ebben a témában nem igazán tudok segíteni, viszont egy két utánakérdezés által bármikor tudok ebben is :)        

Milyen tanácsot adnál a most felvételizőknek?
Fő a nyugalom! Semmi, de semmi értelme izgulni, mert az izgulás nem fog segíteni a dolgokon, hiszen mindenkinek van egyfajta tudása, amihez az izgulás nem tesz hozzá, de el sem vesz, tehát teljesen felesleges energiavesztés. Csakis magabiztosan és céltudatosan tessék felvételizni, megjelenni, hiszen akkor veszik komolyan az embert, és ezáltal fogják látni az ambíciót. Ha véletlenül nem sikerül valamelyik része a felvételinek, akkor sem kell pánikolni, hiszen csak egy megerősítés a tanárok számára, hogy a szakma azon része még nem megy teljesen, de hisz emiatt megy az ember az egyetemre tanulni, viszont mellette több más skillje lehet, ami miatt pedig felveszik.        


 
Csóka Dórival az Animascope6-on / Csoport- és alkotótársammal, Stanbury Krisztinával     


Mivel, hogyan készüljenek? Hogyan állítsák össze a portfóliójukat?
Mindent nyugodtan mutass meg magadból a portfólióban, hiszen az alapján fogják tudni a tanárok, hogy mihez értesz jelenleg, hogy mi foglalkoztat, illetve hogy hogyan kell majd veled bánni ahhoz, hogy a jelenlegi képességek által eljuthass a célodig. 

Legfőképpen azok szerepeljenek benne, amivel a legtöbbet szeretsz foglalkozni, tehát ha festeni szeretsz, akár digitálisan, akár klasszikusan, akkor azokat. Az anatómiai rajzok is ajánlottak, hiszen a dinamikát illetve a rálátást tükrözik. Storyboardokat, képregényeket, bábokat, animációkat, karakterterveket, textúrázásokat, 3D modelleket, effektekkel tarkított videókat, háttérterveket, komplex háttérfestéseket, a karakterekhez öltözékterveket. Egyszerűen bármit bele lehet rakni, ami az adott felvételizőhöz közel áll, és reprezentálja a személyiségét, álomvilágát, stílusát, orientációját.

Vegyenek-e részt, járjanak-e felvételi előkészítőre?
Ez nagyon személyfüggő. Én azt javaslom, hogy menjen el, hiszen csak tudást és tapasztalatot szerezhet általa, továbbá ismeretséget is, hiszen megismerkedhet a többi felvételizővel, illetve a leendő tanárokkal.        

Neked milyen élmény volt a felvételi?
Nagyon izgulós vagyok, így számomra borzalmas volt, főként mert elrontottam a tervezés feladatot, hiszen nem értettem hozzá. Ennek tudatában teljesen más állapotban voltam, nehéz volt csak a pozitívumokra fókuszálni. Viszont a tanáraim rettenetesen pozitívan, empatikusan és kedvesen álltak hozzám, a pozitív skilljeimet dicsérve, biztatva, és előre utalóan feladatok javaslásával feloldották a bennem létrejött stresszt.       

Csinálnál-e valamit másképp, ha most állnál a pályaválasztás, felvételi előtt?
Semmit nem csinálnék másképpen, hiszen mindig is céltudatosan választottam, felmérve a tudásomat, a céljaimat, a vágyaimat. Amióta ceruza került a kezembe, és amióta az első animációs filmet megnéztem, azóta folyamatosan ugyanaz foglalkoztat. Tehát ha visszamehetnék pár évet az időben, és újra kellene kezdenem mindent, akkor semmi sem változna meg bennem, ezáltal semmit nem változtatnék vagy csinálnék máshogyan, hiszen ugyanaz az álmodozó és céltudatos karrierista ember lennék, mint ahogy most is.