Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Benkő Ramóna / Design nagykövet 2020 | Budapesti Metropolitan Egyetem

Benkő Ramóna / Design nagykövet 2020

Ramóna Design- és művészetmenedzsment, valamint Formatervező művész mesterszakos hallgatónk és a Design terület nagykövete. A Művész Hallgatói Team tagja, nyílt napunkon és az Educatio kiállításon is találkozhattok vele. 

Milyen érzés, hogy Téged választottak területed, szakod nagykövetének, mit jelent ez számodra?
Nagyon sokat jelent számomra, mert amire én pályázok, azt mindig nagyon tudatosan teszem. Éppen ezért előtte információkat gyűjtök, alaposan utánamegyek, miről is van szó. A Művész Marketing Team tagjaként szerepelhettem már hasonló pozícióban korábban, amit ugyancsak nagyon élveztem. Valamint egy véletlen találkozás alkalmával részt vettem egy nagyköveti tréningen. Ugyanis abban a teremben tartották, ahol éppen a számítógépen dolgoztam. Úgy tűnik, a sors keze játszott közre. Megtisztelő, hogy képviselhetem a design területet.  Nagyon örülök, hogy bizalmat kaptam és a következő évben én lehetek az, aki tanácsokkal látja el a felvételizőket.


Miért ezt a szakot választottad?              
A Design- és művészetmenedzsment szak választásában Uhl Gabriella szakvezető segített. Az alapképzésemet Kaposváron végeztem Képi ábrázolás szakon, ahol művészettörténet órára Uhl Gabriellához jártam. Órán kívül, a Makovecz Imre művészeti szakkollégiumban találkoztunk, ahol a kötelező tanulmányi teljesítményem mellett önkéntes szervezői és adminisztratív készségeimet is megmutattam. 2016-ban az egyetem elvégzése után kiállításokat, rendezvényeket szerveztem és a Káli-medence Népfőiskolán megalapítottam egy komplex művészetterápiás csoportot. Az ötletgazda munka mellett a marketing, tájékoztatási és minden ezzel járó szervezői munkát én végeztem. Majd egy évre rá felvételiztem a Design- és művészetmenedzsment mesterszakra, amire sikeresen felvettek. A művészetterápiás csoportot főleg daganatos betegeknek és pszichoszomatikus betegeknek alapítottam, mert segíteni akartam nekik. A design terület megismerésével egy új eszközt fedeztem fel, amivel az embereknek tudunk segíteni. Egy év múlva felvételiztem a Design terület másik szakára, a Formatervező művész képzésre is. A formatervezés, mint művészeti szak az, amiben igazán jól érzem magam. Nagyon sokszínű, sokféle megkeresés érkezhet. Önálló szemléletet ad, de nem hozunk kizárólagos döntés afelől, hogy pontosan mit fogunk a pályafutásunk során tervezni. Nagyon komplex munka, ezért kell érteni a tervezéshez, szervezéshez, vizuális megjelenítéshez. Egy-egy komolyabb, nagy volumenű munkán akár százan is dolgozhatnak egyszerre. Így ez nem egy magányos, hanem igazi csapat munka. Olyannak érdemes ezt a szakot választania, akinek rengeteg ötlete van, tudja azt menedzselni és prezentálni. Természetesen az iskola megadja a feltételeket ahhoz, hogy ezeket a képességeket meg is tanulják a hallgatók. 

Mit mondanál annak, aki most felvételizik, miért érdemes a METU-t választania?
Azért érdemes a METU-t választania, mert szakmailag kimagasló és emellett a legjobb indulatú tanárokat ismerheti meg. Közös, partneri kapcsolaton alapuló munka egy félévi kipakolásra való felkészülés. Az oktatók az utolsó percig hisznek bennünk és támogatnak minket. A könyvekben tanult design és művészeti alkotások élőben való megtekintését is megszervezik külföldi és belföldi utakkal interaktívvá téve az oktatást. A szervezői feladatokat élőben is kipróbálhatjuk, mert minden félévben van olyan megvalósuló rendezvény, amiben résztveszünk.


Mesélj arról kicsit, hogy milyen feladatokkal kell/kellett megbirkóznod az egyetemi évek alatt!
Első egyetemi kihívásom az volt, hogy megtanuljak csapatban dolgozni. Uhl Gabriella szakvezetővel különböző fesztiválokra, rendezvényekre készültünk. Folyamatosan meetingeket, brainstormingokat tartottunk és más szakról felkért hallgatókkal alakítottuk ki a csapatunkat. Másik egyetemi kihívásom a Formatervező szakon történt. Sosem terveztem ipari terméket mielőtt felvételt nyertem. Nádas Gergely és Balvin Nándor oktatók türelmének és motiválásuknak köszönhetem, hogy olyan munkák születtek a félévek végén, ami a portfóliómat bővíti. A Formatervező művész mesterszak filozófiája, hogy mindenki engedje szabadra a fantáziáját, mert a lehetetlen is megtörténhet. Tervezési feladataink közül megemlíteném a holdi körülményekhez tervezett közösségi bútort, a kávézóba tervezett pincér robotot és tájépítészeti munkákat.

Melyik tantárgy miben segít/segített Neked?
Mesterképzésen minden tantárgyhoz párosítanak gyakorlati tudást. Az elméleti kurzusokhoz is készül legalább egy olyan házi feladat, ami gyakorlati munkát igényel. Ezért minden kurzust rendkívül hasznosnak tartok. Fenyves Katalin és Dezsényi Péter oktatók vizuális és verbális kommunikációs tréningjeinek köszönhetem a prezentációs készségem fejlesztését. Balvin Nándor 3D modellezés, kiadványszerkesztés és tervezési óráinak köszönhetem a prezentációmhoz készülő látványelemek megalkotásának képességét. Bubik Veronika tipográfiai alapok kurzusának köszönhetem a grafika alapjainak elsajátítását. A fent felsorolt tárgyak mind abban segítettek, hogy profi prezentációt tudjak tartani egy konferencián vagy egy megrendelő számára.


Az elméleti tantárgyak közül melyiket tartottad a leghasznosabbnak?
Legemlékezetesebb Becker György első előadása volt a tervezés és kutatástechnológia kurzuson. Annyira jól éreztem ekkor magam, hogy sírni tudtam volna örömömben, mert azt éreztem, megtaláltam a helyemet. Annyira jó hangulatú volt az előadás, interaktívvá tette a hallgatókkal dialógusba lépve, közösen elemeztük a designtermékeket. Az előadás során végig kompetensnek éreztem magam, mert minden felvetett kérdésére közösen kerestük (és találtunk) válaszokat. Az első óra során el lehetett sajátítani az ún. „design thinkinget”.

Mit találtál a legizgalmasabbnak?
A pincér robot tervezés egy nagyon játékos és izgalmas feladat volt. A megrendelő is elégedett volt az eredménnyel a félév végén.

Melyik volt a kedvenc projekted és miért?
Mindig a legutolsó projektem a kedvencem, ezért most az Art Open workshop napunkat nevezném meg. Erre egy játékot terveztem, mely arra problémára akart megoldást nyújtani, hogy a projektmenedzsment tárgyakat könnyebben tanulják meg a hallgatók, ezen keresztül mutattuk be a design- és művészetmenedzsment területét is. Egy vizuális eszköz segítségével, illetve egy moderátor közreműködésévek a brainstormingot is hatékonyabban lehet tartani, és eljutni a kívánt célig. A koncepciót Uhl Gabriella szakvezetőm hagyta jóvá. A projektmenedzsmenthez pedig Kiss Ferenc oktató segítségét kértem, mint szakértőt. Mindketten támogatták az ötletet és Kiss Ferenc arra is buzdított, hogy más tantárgyakhoz is készüljön ilyen eszköz. Ezután egy grafikuscsapattal, koordinátorokkal, tesztcsapattal, asszisztensekkel dolgoztam együtt. Ezúton is köszönöm mindenkinek a közös munkát. Nagyon élveztem!

Melyik okozta a legnagyobb fejtörést?
A tervezői alapismeretek elsajátítása.

Mire vagy a legbüszkébb? Milyen sikerek vannak a hátad mögött?
Azokra a sikereimre vagyok a legbüszkébb, amelyekben a saját ötleteimet sikerül megvalósítanom. Nagyon büszke vagyok, hogy vidéken alapítottam művészetterápiás csoportot, amihez sikerült támogatókat szereznem. A szponzor szolgáltatta az eszközöket és termet. Pénzt nem szerettem volna elfogadni beteg emberektől, így pályázatokkal támogattuk a projektet. Vidéken sosem volt azelőtt ilyen jellegű foglalkozás, ezért a reklámokat is én dolgoztam ki. Sok előadást tartottam iskolákban és különböző helyszíneken. A Káli-medence Népfőiskolának rengeteg kiállítást és konferenciát szerveztem vagy segítettem a szervezésben, amire nagyon büszke vagyok. Egyéni kiállításaimmal is elégedett vagyok, mert ott is mindig pusztán egy ötletből vittem végig a projektet. Felkértek, hogy hátrányos helyzetű fiataloknak is tartsak foglalkozásokat, örülök, mert sok fiatalnak segíthettem a pályaválasztás előtt. Design- és művészetmenedzsment szakom szakmai gyakorlatát a Három Hollóban töltöttem. Rengeteg rendezvény szervezésében és azok kommunikációjában vettem részt. A gyakorlatom végére egy szép ajánló levelet is kaptam. :)
Jelenleg a gluténérzékenyek életkörülményeinek javításán dolgozom az új projektem keretében… Igazából arra vagyok a legbüszkébb, hogy meglátom a világban a problémákat és azok megoldásait kutatom, ezek megtalálására törekszem. A szervezés ugyanúgy művészet, mint a tervezés, én ezt a kettőt nem választom élesen el egymástól. Ez az én életmisszióm.

 


Hogyan látsz hozzá egy-egy feladat megoldásához?
Hosszas kutatást végzek a probléma elméleti feltárásához. Kutatást végzek ahhoz, hogy milyen technológiák, anyagok állnak rendelkezésre. Mindig az emberközpontúságot tartom szem előtt, mert minden feladatnál az emberhez mérünk.

Mennyire kell együtt dolgoznod a csoporttársaiddal vagy más szakosokkal? Ki tudod használni azt az előnyt, hogy ennyiféle terület/szak van az egyetemen?
Abszolút kitudom használni, hogy ennyi szak van. Az Art Openhez is például a média designer nagykövet, Dénes Nándor segített a tervezésben. Valamint Július Gyulával és Bubik Veronikával is kapcsolatban vagyok most is. A Slow fesztiválon együtt dolgoztam a média designer, fotós, kameraman hallgatókkal. Kurátori feladatokon pedig textiles, média designer és grafikus hallgatók is társultak a csapathoz. Az egyetem integrált társművészeti órája az őszi félévre hirdet csapat munkákat, ahol minden szakról érkeznek hallgatók. Megtanuljuk a team munkát, egy alapprojekt felépítést és kapcsolati tőkénket növelhetjük.


Hogyan fogalmaznád meg, miről szól a te területed?
A design a mindennapi élethez szorosan kapcsolódik, elkerülhetetlen, hogy valaki érintkezzen vele. A kérdés után az első szó az innováció volt, ami eszembe jutott. Folyamatosan arra fókuszálunk, hogy milyen problémákat látunk a világban és ezekre hogyan tudunk újító javaslatokkal reflektálni.

Mivel foglalkozik az, aki a te szakodon tanul?
A Design- és művészetmenedzsment szakos hallgató foglalkozhat kurátori teendőkkel vagy akár projektmenedzsmenttel is. Egy példával élve, miért is fontos szakma a miénk, a METU-n is rengeteg művész képzés van, a művészek sok projektet szeretnének megvalósítani, amihez mindig kell projektvezetői, menedzsmentszemléletű támogatás. A Formatervező művész szak számomra a projektmenedzsmenthez kapcsolódó művészeti szakma. Gondoljunk abba bele, hogy egy nagy formatervezői projektben is hányan vesznek részt, ez igazi szervezői, menedzseri kihívásokkal is jár.

Hogy látod, akik már végeztek hogyan tudnak elhelyezkedni? Mivel foglalkoznak?
A formatervezők foglalkozhatnak pl. járműtervezéssel. Tavaly három hallgatóról is tudok, akik ezen a területen helyezkedtek el, ők jelenleg is Németországban dolgoznak. Van, aki a belsőépítészeti területen vagy játéktervezés területén tevékenykedik, mint tervező. Volt arra is példa, hogy UX designerként (UX design: felhasználói élmény tervezés) helyezkedett el végzett hallgató. Az elhelyezkedéshez is csak fantázia kell, mert lehetőségek igen széleskörűek ezen a területen. Design és művészetmenedzsment szakot elvégezve kurátorként, galéria vezetőként vagy projektmenedzserként lehet leginkább elhelyezkedni.

Mivel szeretnél Te foglalkozni a jövőben?
Saját formatervező vállalkozást szeretnék létrehozni, ahol projektvezető lehetek. Már elkezdtem a hallgatótársaimnak mondani az ötletet, amivel egy start up programra fogunk pályáztatni. Másik tervem, amit szívesen csinálnék, hogy az egyetemnek és intézményeknek szervezzek programokat.

Milyen programokat, kiállításokat, szakirodalmat, könyvet ajánlanál, hová menjen el az, aki érdeklődik a területed iránt?
Szentkirályi Zoltán: Az építészet világtörténete, Kenneth Frampton: A modern építészet kritikai története, Janáky István: A hely, Kaesz Gyula: Ismerjük meg a bútorstílusokat, Slézia József design könyvei, Pallasmaa könyvei, minden, ami a Bauhausról és a modern magyar építészetről szól.

Milyen online felületeket böngésszen, kövessen az, akit érdekel a te területed?
Az Magyar Építész Kamara honlapjáról letölthető egy példa a belsőépítész tervcsomagra. Fontos honlapok: archdaily.com, designboom.com, epiteszforum.hu. A Fugában például rengeteg könyv van és ott azt is megengedik, hogy helyben olvasni is lehessen őket.

Mivel töltöd a szabadidődet?
Néptáncolok és zenét hallgatok.

Milyen koncertet ajánlanál?
La Garconne estek, Fuga komolyzenei koncertjei, Muzikum koncertjei

Milyen tanácsot adnál a most felvételizőknek?
Azt tanácsolnám, hogy olvassanak a választott szakok szakirodalmaiból. Ezzel megalapozhatják elméleti tudásukat. Gyakorlati rajztudásukhoz pedig ajánlom a METU felvételi előkészítőjét. Aki azon részt vesz, azt már nem éri meglepetés a felvételi vizsgán. A szóbeli vizsgán az oktatók azt nézik, hogy kivel tudnak együtt dolgozni majd az évek alatt, kiben milyen lehetőségek lakoznak. Fontos, hogy önmagadat add és elsajátíts egy megfelelő munkamorált!

Mivel, hogyan készüljenek? Hogyan állítsák össze a portfóliójukat?
A portfolió összeállításához, aki tud, kérje segítséget a jelenlegi iskolájukban oktatótól, akivel át tudja beszélni az egészet. És mindenképpen ajánlanám a METU felvételi előkészítőjét is a portfólió összeállításához.

Vegyenek-e részt, járjanak-e felvételi előkészítőre?
A felvételi előkészítő mindenkinek hasznos lehet. Én nagyon ajánlom. Már az előkészítőn megismerkedhetnek a felvételizők az oktatókkal, a jövőbeli diáktársakkal, megismerhetik a METU közösségét. Így a leghasznosabb felkészülni a felvételire.

Neked milyen élmény volt a felvételi?
Egy kedves beszélgetés jut eszembe róla, ahogy visszagondolok rá.

Csinálnál-e valamit másképp, ha most állnál a pályaválasztás, felvételi előtt?
Ha tehetném, biztosan nem hagynám ki a nyílt napokra például, különösen izgalmas volt idén az Art Open!