Bemutatjuk a 36. OTDK Művészeti és Művészettudományi szekció nyertes alkotóit és a díjazott alkotásaikat
Bemutatjuk a 36. OTDK nyertes METU-s alkotóit és díjazott műveket
Ahogy már korábban beszámoltunk róla a 36. OTDK MŰVÉSZETI ÉS MŰVÉSZETTUDOMÁNYI SZEKCIÓBAN hatalmas sikereket értek el hallgatóink.
Szeretnénk nektek bemutatni a szekció 6 első helyezettje közül négy hallgatót, akik interjúban mesélnek az alkotó folyamatokról, mentoraik miként támogatták őket a képzeletbeli dobogó legfelső fokáig, illetve a Metropolitan Egyetem, mint Alkotóegyetem mit jelent számukra.
Burger Krisztina, Szatmári Violetta, Szigeti Nikoletta - Design tagozat I. helyezés
Meséljetek kicsit a projektről, amivel indultatok a versenyen!
BK: A projektünk egy kísérlet arra, hogy hogyan tudunk létrehozni egy pihenőtárgyat a feszítés elvén. A Spine, a gerinc formáját követi le, innen is a név.
SZV: A projektünk egy művésztelepi alkotásból fejlődött ki. Rengeteget ötleteltünk, mit hozzunk létre, és elszántak voltunk, hogy meg is valósítjuk. Talán a covidos időszak is szerepet játszott, ez a projekt hozott össze minket, emiatt bejárhattunk az egyetemre, amikor csak engedéllyel lehetett bemenni. A sok kísérletezéshez jól jött, hogy hárman vagyunk, egymást túllendítettük a mély pontokon, amikor éppen nem találtuk a megoldást. Ahogyan fejlődött a Spine, fejlődtünk mi is. Kutattuk az anyagokat, használni kezdtük a számítógépes programokat a rajzi megjelenítéshez, kikísérleteztük, hogy a legjobb fotózni a Spine-t és a prezentálásban is nagyot léptünk előre.
SZN: Spine nevű pihenőszékünket az első évünk nyári művésztelepe kapcsán kezdtük el fejleszteni, majd a művésztelepen elkészítettünk az első 1:1 modelleket. Szerettünk volna egy új természetes alternatívát nyújtani a meglévő műanyag strandbútorok helyett. Ezért alapanyagnak a fát és a fémet választottuk, és ebből a két alapanyagból készítettük el azt az izgalmas rejtett tartószerkezetet, ami a feszültségek elvén működve egy lazításra csábító kényelmes ülőalkalmatosság lett.
Burger Krisztina, Szatmári Violetta, Szigeti Nikoletta: Spine
Mit gondoltok, mennyiben igaz a METU-ra, hogy Alkotóegyetem? A saját szakotokon ez miben nyilvánul meg?
BK: Teljes mértékben alkotó az egyetem. A diákok által létrehozott tárgyak jól reprezentálják ezt a szakunkon. Ezek főként a maketteken mutatkozik meg, illetve a prezentációkon.
SZV: Szerintem nagyon igaz, hogy Alkotóegyetem. Aki alkotni szeretne, itt számos módot találhat magának. Ha van egy jó ötlet, a tanárok közül valaki biztosan segít azt felkarolni, és van egy szuper műhely is a megvalósításhoz.
SZN: Abszolút igaz, a Környezetkultúra tárgytervezés specializáción szemeszterről szemeszterre hozunk létre különböző alkotásokat, amiket az iskola műhelyeiben készítünk el, a műhelyvezetők és a tanáraink segítségével.
Van a tanáraid között olyan, akire mentorként tekintesz
BK: Nem tudok csak egy oktatót kiemelni, minden eddigi tanáromra más-más szempontból tekintettem mentorként.
SZV: Bachmann Erzsébet, a szakvezetőnk bátorított minket elsősorban, hogy induljunk az OTDK-n, és más témákhoz kapcsolódóan is támogatást adott. De úgy éreztem végig az egyetemen jó kapcsolatot sikerült kialakítani a tanárokkal, és ha úgy alakulna, közülük is fel lehetne kérni valakit, hogy egy adott témában legyen mentor.
SZN: A gyakorlati órákon kis létszámú csoportokban dolgozunk, így könnyen kialakul a tanárokkal egy mentori kapcsolat, de Bachmann Erzsébetet külön kiemelném, mert annak ellenére, hogy hivatalosan nem volt az oktatóm mindig nagyon sokat segített, és támogatta a munkámat.
Szikora Dániel- Tervezőgrafika I. I. helyezett
Mesélj kicsit a projektről, amivel indultál a versenyen!
A könyvem címe, amivel elindultam a versenyen, 1956 Salgótarján. Az 1956 december 8-án történt sortűz volt az 56-os forradalom legvéresebb megtorlása. A salgótarjániakban ez az esemény egy generációkon átívelő kollektív emlékként él a mai napig. Az én családom tagjai közül többen is személyesen is átélték ezt a felfoghatatlan borzalmat. 2022. február 24-én – amikor Oroszország megtámadta Ukrajnát – döntöttem el, hogy elkészítem ezt a könyvet. Felvettem a családtagjaim beszámolóját az eseménysorról, ezek az interjúk adják a munkám alapját. A téma grafikai feldolgozásában nagy segítségemre volt Ducki Krzysztof a konzulensem. Segített megtalálni az egyensúlyt, ami egy ilyen érzékeny téma esetén nagyon fontos.
Szikora Dániel: 1956 Salgótarján
Mit gondolsz, mennyiben igaz a METU-ra, hogy Alkotóegyetem? A saját szakodon ez miben nyilvánul meg?
Én az alap és a mester diplomámat is a METU-n szereztem meg, bár végig levelező formában, emiatt az én perspektívám a Rózsa utcai kampuszon kívülre nem nagyon terjed. Nekem az a tapasztalatom, hogy a METU-n az oktatók a hallgatók erősségeit igyekeztek mindig előtérbe helyezni, az egyedi látásmódokat keresték, ezzel segítve minket a saját alkotó világunk kialakításában. Voltak feladatok, amik célja a komfortzónánk elhagyása volt, ekkor születtek a legizgalmasabb alkotások. Az egyik ilyen feladat József Attila Születésnapomra című versének feldolgozása volt installációs formában. Nem túlzok, ha azt mondom, hogy az ott készült munkák egy önálló kiállításon is megállnák a helyüket.
Van a tanáraid között olyan, akire mentorként tekintesz?
Ducki Krzysztof, a METU-n töltött 5 évemet végig kísérte. Úgy gondolom, hogy az oktatóim közül ő az, akitől a legtöbbet tanultam, több olyan munkám témavezetője volt, amire a legbüszkébb vagyok. Abszolút mentoromként tekintek rá.
Terplán Imola Művészetelmélet I. tagozat I-helyezett
Mesélj kicsit a projektről, amivel indultál a versenyen!
Dolgozatomban azt vizsgáltam, hogy Walter Benjamin A műalkotás a technikai reprodukálhatóság korában című műve, Georges Bataille transzgresszivitás- filozófiája és a fotográfia történet alapján, hogy miként volt hatással a technikai fejlődés a 20. századi társadalomra, miben változott a társadalmi felfogás, illetve a művészet – jelen esetben a fotóművészet – és a művészek kifejezési módjai és eszközhasználata.
Fontosnak tartottam a művészek életrajzát is röviden ismertetni a kiválasztott alkotásaik mellett, ugyanis sok esetben a művész nem csupán alkotásával, hanem már saját életével meghatározó hatással volt a fotóművészetre.
Terplán Imola: Transzgresszív fotóművészet megjelenési formái a 20. századi művészetben
Van a tanáraid között olyan, akire mentorként tekintesz?
Feltétlenül! Dr. Horváth Eszter PhD tanárnő, aki egyben a diploma konzulensem is volt a sok nehézség ellenére mindenben támogatott a munkáim és kutatásaim során. Sokszor ha hétvégén vagy lehetetlen időpontokban kerestem is fel a dolgozattal vagy egyéb személyes problémával kapcsolatban, mindig segítőkész és türelmes volt velem, ami rendkívül fontos volt számomra.
Mit gondolsz, mennyiben igaz a METU-ra, hogy Alkotóegyetem? A saját szakodon ez miben nyilvánul meg?
Én Design- és művészetmenedzsment mesterszakra jártam a METU-n, ami hivatalosan egy elméleti szak a Művészeti karon. Egyre inkább éreztem a késztetést arra, hogy bármi kézzelfoghatót készíthessek, ezért nem volt olyan kurzus, ahol ne csináltam volna valami egyéni projektet vagy performanszot az adott témával kapcsolatban, amik remek kísérleteknek bizonyultak a kutatások és tanulmányok alátámasztásának. Így mondhatom azt, hogy habár elméleti gondolkodók látszatát kelthettük a karon, igenis sokszor maradandót, fontosat és működő alkotásokat hoztunk létre, melyek egyik példája idei OTDK pályamunkám is lehetne, de még inkább bizonyítja mindezt, hogy a szakomról több csoporttársammal együtt vehettem részt az eseményen.
Wang Jia Yu- Craft 2. tagozat 1. helyezett
Mesélj kicsit a projektről, amivel indultál a versenyen!
Egy számomra nagyon személyes projekttel indultam a versenyen. Kínai és magyar népviseletből inspirált ingruhát terveztem. Az két inspirációból a hagyományos pliszírozás technikát emeltem ki fő elemként a tervemben, ami a ruha elején és hátán, valamint az ujján is megjelenik. A ruha ujján a pliszírozott ujj rész legombolható, és különböző féleképpen rögzíthető a ruhán, így ezzel a smart designnal különböző kinézetet és stílust lehet létrehozni.
Mit gondolsz, mennyiben igaz a METU-ra, hogy Alkotóegyetem?
A METU, mint Alkotóegyetem egy olyan alkotói környezetet biztosít, ahol szakmai tudást és fejlődést is kínál. Az én szakomon például a tervezéskor/alkotás során kialakult különböző problémák és kérdések megoldásakor rengeteget lehet fejlődni.
Wang Jia Yu: Ing újratervezése két népviseletet ötvözve
2023. 04. 24.Hírek
Sikeresen lezajlott az EcoFashion4V4 Hackathon
Sikeresen lezajlott 2023 május 26-án az EcoFashion4v4 Hackathon de …
METU-s sikerek a HUGAROPACK Student Csomagolástervezési Diákversenyen
Sikeresen lezajlott a 2023-as HUGAROPACK Student Csomagolástervezé …

MyBrand Centre for Excellence Kiválósági Mentorközpont látogatása a Budapesti Értéktőzsdére
Az MNB és a METU által közösen létrehozott M …

Határon túli magyarok is részt vesznek az év legjelentősebb protokoll versenyén
A Budapesti Metropolitan Egyetem nagyszabású nemzetközi protokoll versenyt rende …

METU-s alumni hallgatóink kiemelkedő eredményei a 10. Savaria Filmszemlén
10. Savaria FilmfesztiválA Savaria Filmakadémia Egyesület id& …

Szobrász és zeneszerző a BME Művészeti Rezidenciaprogram idei ösztöndíjasai között
Budapest, 2023. május 17. – Döntött a zsűri, kiválasztották azt a három tehetség …

Klímabarát divatügynökséget alapítottak a METU művész hallgatói
2023-as Európa NapA 2023-as Európa Napon a Pinkponilo &e …

„Sokszínű Bioműanyag” és Insomnia a Budapesti Metropolitan Egyetem Attól függ… című kiállításán
A Design Week Sepsiszentgyörgy felkérésére 2023-ban első alkalommal állított ki …
