Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Bátori-Kurucz Mária / Tervezőgrafika alapszak | Budapesti Metropolitan Egyetem

Bátori-Kurucz Mária / Tervezőgrafika alapszak

„Rengeteg kreatív feladatot kaptunk, így többféle területen is kipróbálhattam magam és ezáltal fokozatosan közelebb kerülhettem ahhoz, hogy megtaláljam a saját stílusomat.”

Mária Tervezőgrafika alapszakunkon diplomázott. A három év számára a kísérletezésről, a folyamatos fejlődésről és az új technikák elsajátításáról szólt. Az izgalmas témák és erőt próbáló feladatok mentén úgy érzi megtalálta a saját stílusát.

  

Miért ezzel a területtel foglalkozol?
Elég hamar kiderült, hogy fogékony vagyok a művészetekre, és ezen belül is mindig a rajzolás állt hozzám legközelebb, így számomra soha nem volt kérdés, hogy ezzel foglalkozom majd valamilyen formában. Már egészen pici koromban is szerettem nyomot hagyni minden felületen. Így például gyakran összefirkáltam a falat, vagy a bútorokat is bármivel, ami épp a kezem ügyébe került, aztán a matekfüzettől a történelem tankönyvig mindent sketchbooknak használtam. Most egy ideje pedig már próbálom összekötni a kellemeset a hasznossal. :)

Miért ezt a szakot választottad?
Miután tájékozódtam, hogy mi is pontosan a különbség a tervezőgrafika és a hasonló szakok között, arra jutottam, hogy ez az, ami a legtöbb lehetőséget rejti magában. Nagyon jó választás mindazoknak, akik a digitális képszerkesztést kedvelik jobban, illetve azok számára is, akikhez a szabadkézi technikák állnak közelebb. Rengeteg kreatív feladatot kaptunk, így többféle területen is kipróbálhattam magam és ezáltal fokozatosan közelebb kerülhettem ahhoz, hogy megtaláljam a saját stílusomat.

Mi inspirál?
Eddigi tapasztalataim szerint ez eléggé változó. Sokszor fordult már elő olyan is, hogy csak úgy hirtelen, minden előzmény nélkül született a fejemben egy ötlet, aminek az eredetét nem tudtam meghatározni, viszont az eredményével nagyon elégedett voltam. A legjobb gondolatok talán akkor jönnek, amikor egyedül sétálok erdőkben, parkokban, vagy más olyan helyen, ahol nagyon sok növény vesz körül, de szinte bármi inspirálhat, amivel épp jókor és jó helyen találkozom. Például gyakran nézegetem az Instagramon, vagy más hasonló helyeken különböző stílusú grafikusok és illusztrátorok munkáit, vagy időnként a filmek, könyvek vagy zenék is nagy hatással vannak rám és megnövelik az alkotókedvemet.

Melyek voltak a kedvenc egyetemi munkáid és miért?
Nagyon szerettem a műhelyben dolgozni, ahol kipróbálhattunk különböző magas- és mélynyomási technikákat, mint például a hidegtű, a fametszet, vagy a litográfia. Egyik kedvenc munkám a három év alatt egy szemekből és kezekből álló kompozíció volt, ami az utóbbi eljárással készült szabadon választott témára. Amikor a helyzet megengedi, szeretem aprólékosan kidolgozni a legkisebb részleteket is és ezt próbáltam kivitelezni életem első litográfiájánál is, amennyire lehetséges volt.


Mindig azok a feladatok voltak a kedvenceim, ahol viszonylag szabadabban választhattuk meg a témát és a technikát, mint például ezeknél a negyedik félév során létrehozott térgrafikáknál is. Három adott téma közül én az „evolúciót” választottam, amire először három egymáshoz kapcsolódó illusztrációt kellett készíteni, majd továbbfejleszteni őket úgy, hogy valamiképpen átkerüljenek a síkból a térbe.

  

  


Nagyon élveztem a képregény készítést is, melynél a feladat egy gyermekkori traumánk bemutatása volt.



Mi volt a diplomamunkád? Miért ezt a témát választottad?
A diplomamunkám egy társasjáték. Nagyon megfogott azoknak a játékoknak a forma- és színvilága, amik itt születtek a METU-n az utóbbi években, ezért döntöttem úgy, hogy én is készítek egyet, melynek a Jósda nevet adtam. Célom a különféle ezoterikus témákra való túlzott fogékonyság bemutatása volt, amit kissé szarkasztikus stílusban, a humoros oldaláról igyekeztem megközelíteni. Azért jött ez az ötlet, mert belefutottam egy jövőbe látással és hasonlókkal kapcsolatos hirdetésbe az interneten, ami megihletett, valamint egyébként is régóta foglalkoztatott már a jóslás és a babona világához való túl hiszékeny hozzáállás kérdése. Ez azért lehet, mert bevallom, hogy vannak olyan részei ennek a hatalmas témakörnek, amikben régebben kicsit magam is érintett voltam, ami viszont az utóbbi évtizedben megváltozott, így már ezeket is inkább más szemszögből, kívülállóként szemlélem.

  


A készítés során törekedtem a tartalmi és a képi humor konzekvens megtartására, de természetesen arra is, hogy sem a vizuális, sem a szöveges tartalom ne lehessen sértő senki számára. Így kellemes szórakozást nyújthat mindazoknak, akik vonzódnak a misztikus jelenségekhez, illetve azoknak is, akik szkeptikusak a témával szemben. Elsősorban felnőtteknek készült, de nincs akadálya, hogy gyermekek is használják körülbelül 12 éves kortól. A munkát a bábuk tervezésével kezdtem, melyeknél a koncepcióm a horoszkópok megjelenítése volt a hagyományos ábrázolásmódoktól eltérően. Ezeken kívül a játék még tartalmaz egy széthajtható 3D táblát és 50 kártyát, amelyeken általam írt kis történetek olvashatók. Ezek tartalmazzák azokat az utasításokat, amelyek működtetik a játékot. A stílus meghatározásához hosszú kísérletezéseken keresztül jutottam el, melynek eredményeként vektorizált formákat kombináltam különböző kézi rajzos textúrákkal. Végül a kivitelezés során szinte mindent magam készítettem el, ami a határidők közeledtével már nem volt mindig egyszerű, de úgy érzem, hogy jó döntés volt, mert rengeteg értékes tapasztalatot szereztem közben.

  


Mivel járult hozzá a szakmai fejlődésedhez a METU az egyetemi évek alatt?

Először is megtanultam hatékonyabban használni a legfontosabb programokat, ezáltal sokkal gyorsabban dolgozom, mint korábban. A rajztudásom mellett az ízlésem is nagyon sokat fejlődött a három év alatt, és talán a legfontosabbnak ezt az utóbbit tartom. Megtanultam ráérezni, hogy milyen feladathoz milyen stílus illik, amit régen nem mindig sikerült eltalálnom. Így ma már sokkal tudatosabban kezdek neki egy-egy munkának. Emellett sok hasznos ismeretet szereztem többek között például a könyvkötészetről, a csomagolástechnikáról, vagy különböző nyomdai eljárásokról, amikről az egyetem elkezdése előtt nem sokat tudtam.

Mit mondanál annak, aki most felvételizik, miért érdemes a METU-t választania?
A METU-n amellett, hogy mindig jó a hangulat, rengeteget lehet szakmailag fejlődni ez alatt a pár év alatt, mert sokféle hasznos és érdekes tantárgy várja a hallgatókat. A tanárok pedig nem csak tapasztalt, profi szakemberek, hanem nagyon kedvesek, lelkiismeretesek és segítőkészek is.

Hogy érzed magad frissdiplomásként?
Nagyon jó érzés és igazából még szinte fel sem fogtam. Rengeteget dolgoztam az elmúlt években, főként most a vége felé, aminek meglett az eredménye, szóval természetesen nagyon elégedett vagyok a kialakult helyzettel.

Milyen élmény volt a diplomavédésed?
Nagyon lámpalázas vagyok, és egész életemben mindig kényelmetlenül éreztem magam, amikor olyan helyzetbe kényszerültem, hogy kettőnél több ember előtt kellett megszólalnom. Ezért most is rettenetesen izgultam a védést megelőző időszakban, viszont sikerült megfelelően felkészülnöm rá szellemileg és lelkileg. Miközben prezentáltam, már sokkal jobban éreztem magam és mindent összevetve egy nagyon pozitív élményként maradt meg bennem a diplomavédésem napja.

Milyen terveid vannak a jövőre?
Jelenleg szabadúszó grafikusként dolgozom, így a saját egyéni tempómban fejlődhetek tovább szakmailag. Többféle szempontból is ez a módszer a legműködőképesebb számomra, mert mindig itthoni környezetben voltam a leghatékonyabb és a saját időm beosztásával sem volt soha gondom, tehát egyelőre ezt szeretném ugyanígy folytatni tovább. Ebben a döntésben az is közrejátszott, hogy a férjemmel gyermeket szeretnénk a közeljövőben, így néhány évig egyébként is itthon lennék. Később tervezek majd visszajönni mesterképzésre, a távolabbi céljaim között pedig az is szerepel, hogy a barátaimmal létrehozzuk majd a saját grafikai stúdiónkat, amint lehetőségünk lesz rá.