Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Agapé sikersztori, minden egy biciklivel kezdődött | Budapesti Metropolitan Egyetem

Agapé sikersztori, minden egy biciklivel kezdődött

Cannes Cinefondation 2020 után egy újabb, nemzetközileg elismert, élvonalbeli filmfesztiválra válogatták be Beleznai Márk - művész hallgatónk - Agapé című egyetemi vizsgafilmjét. 

Márk Képalkotás alapszakunk mozgóképkultúra és média szakirányán végzett 2020-ban. A 16 perces vizsgafilm másodéves vizsgamunkája, mely számtalan nemzetközi és hazai díj, valamint jelölés után 43. Moszkvai Nemzetközi Filmfesztiválon is versenybe száll Rövidfilmek kategóriában. A moszkvai filmfesztivál, a velencei után, a második legrégebbi fesztivál, melyet 1935-ben rendezték meg először. Az A-kategóriás filmfesztiválnak számító esemény nagydíja a Szent György-szobor. 

 

Az Agapé című vizsgafilm díjai és jelölései


Az alkotás sikere kapcsán beszélgettünk több, a film munkálataiban is segítő művész oktatónkkal, a vizsgafilmek készítéséről, a mentori szerepről és arról, hogy számítottak-e ekkora sikerre, amikor először látták a filmet. 

Csukás Sándor Balázs Béla-díjas operatőr, a Mozgókép (OperatőrBa  és a Filmoperatőr művész MA szakok szakvezetője szerint „Márk egy tehetséges fiatalember, odafigyel a tanárok javaslataira, majd rövid mérlegelés után ezekből a tanácsokból mindig annyit fogad meg, ami a készülő film számára előremutató, illetve beleépíthető a történet szövetébe és ez így van jól. 

Csukás Sándor


Az Agapé című másodéves vizsgafilmjén alapvetően két tanártársammal Groó Diana rendezővel, és Szalai Károly vágó tanárokkal munkálkodtunk. Ez a folyamat az első szinopszis elfogadásától a kész filmig tartott. Hozzászóltunk az egyes változatokhoz, néha finomítást, apró változtatásokat javasoltunk. Az én szerepem talán ott volt jelentősebb, hogy Márk a női főszereplőt Gryllus Dorkát az általam szervezett egyetemi workshopon ismerte meg és ott döntötte el, hogy őt kéri fel az egyik szerepre. A remek színésznő és a rendező találkozásában van tehát némi szerepem. 


Gryllus Dorka színésznő az Agapé című filmben

 

 Groó Diána  Amikor Márk bemutatta a vizsgafilmjét, azt hiszem, mindannyiunknak elállt a lélegzete. 

Groó Diána 

METU: A vizsgafilm elkészítése során, hogy zajlott a közös munka? 

Groó Diána: A másodéves vizsgafilm feladatot Pacskovszky József kollégámmal adtuk ki, miszerint a hallgatóknak egy olyan, minimum 10 perces történetet kell írni, illetve megfilmesíteni, amelyben egy "bicikli" - bármilyen vonatkozásban feltűnik, jelen van. Ennek a filmtervnek a kidolgozásához fél év állt rendelkezésre a diákoknak. 
 
Melyik részén dolgoztatok együtt Márkkal? 

G.D.: Márk az én csoportomban dolgozott a forgatókönyvfejlesztésen, és már az első alkalommal egy szinte tökéletes filmtervet hozott. 

A bicikli motívum teljesen természetesen, szinte észrevétlenül épült a forgatókönyvbe - a történet két ember kapcsolatára fókuszált. 

Márk rendkívüli erőssége, az egyszerű, minimalista és érzékeny történetek interpretálása volt, kezdettől fogva. Az órán főleg a dialógok egyszerűsítésén, és a forgatókönyv finomításán dolgoztunk, a filmterv későbbi (vágás) fejlesztésében Szalai Károly vett részt. 

A film operatőre Barna Máté volt, aki szintén a csoportomba járt. Mivel őt kezdettől fogva az operatőri munka érdekelte, a vizuális koncepciót közösen dolgozták ki Márkkal. Máté (aki jelenleg már a Filmoperatőr MA képzésen tanul a METU-n) azért volt nagyon szerencsés választás, mert ő azon kivételes operatőr diákoknak egyike, aki nem "csak" lefényképezte a filmet, hanem a film vizuális világát a dramaturgiához, illetve a rendezői koncepcióhoz igazította, és kezdettől követte a filmterv alakulását. Ugyanez érvényes a film vágójára, évfolyamtársukra, Kőváry Dánielre is.  

Az óráink lényege, hogy nemcsak a tanárok, hanem a csoporttársak is aktívan részt vesznek a prezentált filmtervek fejlesztésében. Mindenki megosztja az észrevételeit. 

Kenéz Henrik Ágoston az Agapé című vizsgafilmben 


A vizsgafeladatokban általában mennyire kapnak szabad kezet a diákok vagy milyen formaitartalmi követelményeket állítotok eléjük? 

G.D.: A szakunkon az első évben a dokumentumfilmezésen, a másodévben a fikciós történetmesélésen van a hangsúly.  Egy-egy kritérium szerint kapnak feladatot a diákok, vannak évközi és évvégi vizsgafeladatok. Mivel ez a feladat a második évvégi vizsgafilmnek számított, a megkötés a "bicikli" motívumrailletve a minimum 10 perces hosszra vonatkozott. 

Nálunk, a Mozgóképkultúra és Média szakirányon (ősztől már filmkészítés szakirány lesz a neve) osztályfőnöki rendszer van, a hallgatók órabeosztása a rendezésre, írásra és az operatőri illetvce a vágási gyakorlatokra helyezi a hangsúlyt. Az általában két csoportból álló évfolyamok osztályfőnökei a rendezés-, operatőr- és vágótanárok (MárkéknálGroó/Pacskovszky J- Csukás Sándor - Szalai Károly) a kiadott év végi vizsgafeladatot együtt fejlesztik, illetve felügyelik, mindenki a saját szakterületén, a vizsgán pedig az egész évfolyam részt vesz, hogy a diákok láthassák egymás munkáit.  A csoportok össze is dolgozhatnak, Márknak például sikerült egy egészen fantasztikus csapatot összeverbuválni. 

 
Mikor először láttad a végleges verziót, gondoltad, hogy ebből akár egy sikersztori is lehet? 

G.D.: Amikor Márk bemutatta a vizsgafilmjét, azt hiszem, mindannyiunknak elállt a lélegzete. Nem azért, mintha ne lettünk volna tisztában Márk adottságaival és képességeivel, hanem azért mert, az Agapé messze túllépte a megszokott másodéves vizsgafilmek minőségét és szintjét. Azt még nem tudtuk, hogy sikersztori lehet belőle, de azt éreztük, hogy egészen különleges és kivételes film készült és hogy Márk érett rendező. Amikor megtudtuk a cannes-i beválogatás hírét nagyon büszkék voltunk, a mostani moszkvai meghívásról nem is beszélve. 

Gryllus Dorka és Kenéz Henrik Ágoston az Agapé című vizsgafilmben 


Mit gondolsz, mitől lesz jó egy mentor a mozgóképes szakmában?  Melyik részét szereted a legjobban a hallgatókkal való közös munkának?   

G.D.: Azt hiszem, az őszinteség a legfontosabb, és az, hogy a mentor ne a saját vagy elvárt elképzeléseket erőltessen a diákjaira. A technikai tudás átadása persze fontos, de a filmkészítés lényege az intuitív, ösztönös és egyéni világlátáson alapuló vizuális történetmesélés. Egy mentor - tanítvány kapcsolat szerintem akkor működik, ha a mentor a saját tapasztalataiból származó tanulságokat megosztja a diákjaival, és önálló, kreatív és mindenképpen bátor gondolkodásra biztatja őket, és emellett figyelembe veszi a diákok egyéniségét és érdeklődési körét is. Nekem a legnagyobb élmény az, amikor a közös munka alapja a nyitottság, a feltétlen bizalom és partnerség - ami természetesen nem zárja ki az építő kritikát sem. Én úgy érzem, hogy például Márkkal és csapatával sikerült ezt a dialógust egy ilyen közegben megvalósítani a három év alatt. Márk minden sikere és a film újabb és újabb elismerése nagyon nagy büszkeséggel tölt el minket. 


Szalai Károly – „Szerintem fontos szempont, hogy a diákokat abban segítsük, hogy ki tudják bontakoztatni a bennük rejlő képességeket, lehetőségeket. 


Szalai Károly

A vizsgafilm elkészítése során, hogy zajlott a közös munka? 

Szalai Károly: Márkék csoportjával minden héten volt óránk, de ha igény és szükség volt rá, akkor órán kívül is konzultáltunk a vizsgafilmekről. 

kurzus tanmenetének része a vizsgafilmek fejlesztése, a filmötlelttől a kópiakészítésig, így már a forgatókönyv fejlesztése alatt is beszéltünk dramaturgiai kérdésekről, a karakterek személyiségjegyeiről, a cselekményről. De a vágás, az utómunka során dolgoztunk intenzívebben a filmen. 

A vizsgafeladatokban általában mennyire kapnak szabad kezet a diákok? 

Sz.K.: Általában van valami keret, ami megszabja például az adott vizsgafilm hosszát, illetve az adott félév során a fejlesztés, a gyakorlás fókuszában lévő filmformanyelvi és stíluselemekre való koncentrálásban segít vagy esetleg tematizálja a filmeket. 

Mit gondolsz, mitől lesz jó egy mentor a mozgóképes szakmában? 

Sz.K.: Szerintem fontos szempont, hogy a diákokat abban segítsük, hogy ki tudják bontakoztatni a bennük rejlő képességeket, lehetőségeket, meg tudják találni a saját stílusukat. Közben pontosítani tudják, be tudják gyakorolni azokat a szakmai fogásokat, amelyek hozzásegítik őket ahhoz, hogy filmjeik úgy hassanak a nézőkre, azt a filmélményt nyújtsák, amit megcéloztak. 

Melyik részét szereted a legjobban a hallgatókkal való közös munkának? 

Sz.K.: Én is sokat tanulok a diákoktól, inspirál a frissességük. Nagyszerű érzés, amikor hozzásegíthetjük őket ahhoz, hogy megtalálják a saját hangjukat, hogy jelentőségteljes, minőségi alkotásokat tudjanak létrehozni. De legjobban azt szeretem, amikor nem hallgatnak a hallgatók, hanem interaktív módon, közösen hozunk létre valamit, elemzünk ki egy filmet, vagy beszélünk át valamit szakmai szempontok alapján. 

Mikor először láttad a végleges verziót, gondoltad, hogy ebből akár egy sikersztori is lehet? 

Sz.K.: Több verziót is láttunk, de már a kezdeti állapotban is látszott, hogy egy egyedi hangvételű, erőteljes alkotás van születőben. Azt viszont, hogy egy erős film mennyire, hogyan tudja „kifutni” magát, mindig kérdés. Kell hozzá szerencse is, hogy jókor legyen jó helyen. Nagy öröm, hogy itt ennél a filmnél összeálltak a feltételek és bízom benne, hogy ez a siker hozzásegíti majd Márkot és alkotótársait, hogy a következő filmjeiket még kedvezőbb feltételek között tudják létrehozni. 

 

Gratulálunk az újabb sikerhez mindenkinek, aki részese ennek az alkotásnak! 

2024. 06. 17.

Hírek

Generációk és kulturális sokszínűség konferenciája a METU-n

Generációk és kulturális sokszínűség

hircsempe

Generációk és kulturális sokszínűség konferenciája a METU-n

Generációk és kulturális sokszínűség …

Ipari értéklánchossz és területi koncentráltság

Ipari értéklánchossz és területi koncentráltság

ksfjkas

Ipari értéklánchossz és területi koncentráltság

Ipari értéklánchossz és területi koncentráltság …

Művészet
Nemzetközi design díjat nyert a METU hallgatója

Nemzetközi design díjat nyert a METU hallgatója

designdijhircsempe

Nemzetközi design díjat nyert a METU hallgatója

Nemzetközi design díjat nyert a METU hallgatója …

Művészet
Művészet
HUNGAROPACK STUDENT- csomagolástervezési pályázati eredmények

HUNGAROPACK STUDENT

hungaropackhircsempe

HUNGAROPACK STUDENT- csomagolástervezési pályázati eredmények

HUNGAROPACK STUDENT …

Művészet
Erasmus+ International Staff Training Week- ’Sustainable solutions in our everyday activities’ - a fenntarthatósági kérdések jegyében

A fenntarthatósági kérdések jegyében

sustaincsemphír

Erasmus+ International Staff Training Week- ’Sustainable solutions in our everyday activities’ - a fenntarthatósági kérdések jegyében

A fenntarthatósági kérdések jegyében …

Az Amazing AI és a METU közös konferenciát tartottak

2024. május 28-án került megrendezésre az "AI in Business" konferencia és workshop az Amazing AI és a METU közös közreműködésében.

mivancsemp

Az Amazing AI és a METU közös konferenciát tartottak

2024. május 28-án került megrendezésre az "AI in Business" konferencia és worksh …

Művészet
Brittnek Andrea - a METU Vizuális Kommunikáció Tanszék vezetőjének doktori munkájából nyílt kiállítás a Tabán szívében

Brittnek Andrea - Tapintható fehérség – A design útja a fenntartható jövő felé - kiállítás a Virág Benedek Házban

brittneka-hir

Brittnek Andrea - a METU Vizuális Kommunikáció Tanszék vezetőjének doktori munkájából nyílt kiállítás a Tabán szívében

Brittnek Andrea - Tapintható fehérség – A design útja a fenntartható jövő felé …

Művészet
Művészet
Az építészet jövőjével kapcsolatos kérdéseket feszegeti a METU és FUGA kiállítása

2024. május 16-án nyílt meg a METU és FUGA kiállítása, amely belsőépítész hallgatók tervezési projektjeit, valamint egy építészet jövőjéről szóló filmet mutat be.

fugametcsemp

Az építészet jövőjével kapcsolatos kérdéseket feszegeti a METU és FUGA kiállítása

2024. május 16-án nyílt meg a METU és FUGA kiállítása, amely belsőépítész hallga …

Művészet
KommunikációTurizmusÜzletMűvészet
További hírek megtekintése...
METU hírek logó

További hírek megtekintése...