A Budapesti Metropolitan Egyetem és a Magyar TDM Szövetség közös kutatást indított 2015 novemberében a hazai desztinációs márkák online megjelenésének vizsgálatáért. A kutatás keretei között a Budapesti Metropolitan Egyetem Turizmus menedzsment mesterszakán, a Desztináció- és örökségmenedzsment specializáció hallgatói a hazai desztinációs márkák elemzését, értékelését és fejlesztési lehetőségeit vizsgálták a Magyar TDM Szövetséggel, valamint annak tagjaival együttműködve. A kutatást Dr. Sziva Ivett, a Turizmus menedzsment mesterszak vezetője irányította, ahol számos ehhez hasonló iparági projektekben vehetnek részt a hallgatók, és szimulációs gyakorlatokban próbálhatják ki magukat csoportos munkák során a desztinációfejlesztés és -menedzsment terén tanáraik mentorálásával.

A tanulmány célja az, hogy a szakmai körökben véglegesített dimenziók mentén a hazai desztinációs márkák online megjelenése fejlesztésre kerüljön, és a TDM szervezetek ezáltal egyre versenyképesebb, átfogó és a stratégiai irányoknak megfelelő online megjelenéssel rendelkezzenek. A 2015 novemberében megjelent GINOP-TDM pályázati források lehívásában is fontos szerepet kaphat a megfelelő alapokon nyugvó online kommunikációs tevékenység, így különösen aktuális volt az Egyetem és a Szövetség összefogásával létrejövő kutatás.

A lap alján letölthető kutatási összefoglalóból megismerhető a kutatás alapjául szolgáló elméleti és gyakorlatban látható értelmezési háttér, a desztinációs márkázás keretrendszere, a kutatás módszertana, a vizsgált dimenziórendszer is. A tanulmány a kutatás eredményei mellett a jó gyakorlatokat, és a fejlesztési irányokat is bemutatja. 

Az eredményekről elmondható, hogy a hazai desztinációk megkezdték a desztináció márkázási folyamatot: szinte mindegyik vizsgált desztinációnak van logója és az egyediséghez kapcsolódó kínálati ajánlata. Ugyanakkor számos bizonytalanság jelentkezik, elsősorban a pozícionálás tekintetében, amely kapcsán a versenytársak és a konkrét, megkülönböztető jellemzők, értékek meghatározása terén látható gyengeség, amely kutatások folytatásával, gyakorlat-orientált képzéseken való részvétellel megérthető, kialakítható.  Az online megjelenés tekintetében is több bátorság szükséges az egyediség - üzenetek és látvány, kreatív, érdekes élmények, történetek kialakításával, és a weboldalon, közösségi médiában való attraktív - kommunikációjával.

Kiemelten fontos előremutató megoldásokat választani (pl. responsive design alapú technológiát), tekintve, hogy a keresőmarketing, és az optimalizáció kiemelten fontos a potenciális látogatók elérésében! Látni kell azt is, hogy a Facebook egy igazán dinamikus versenytér, ahol tudnunk kell élni a közönség aktivitásával, figyelve az aktualitásokra, a friss szellemiségre.

Összességében a hitelesség, a kikristályosítás a kulcsa a márkázásnak: a vendégoldalt és a helyi közösséget megkérdező kutatásra épülő egyedi értékek megtalálása, és erre épülő élményígéretek összeállítása, hiteles, az egyediség irányába mutató szolgáltatásokkal, programokkal, védjegyekkel. Mindezt lehet stratégiai üzenetekkel közvetíteni a célcsoport részére, és végül összefogni egy meghatározó, fémjelző szlogen és logó alá. Számos szakmai kihívás látható a folyamatban, ugyanakkor primer kutatások végzésével feltárhatóak az egyedi értékek, és professzionalistással átlátható és kialakítható a potenciális vendég és a márka interakcióit hitelesen menedzselő ún. folyamatmenedzsment.


A teljes kutatás a képre kattintva tölthető le.

dtm kutatas borito.jpg